خلاصه: گورستان پراگ ششمین رمان امبرتواکو است و فضایی تاریخی دارد. زمان اتفاقات آن در قرن نوزدهم می‌گذرد و داستان در شهرهای تورین و پالرمو در ایتالیا جریان دارد. این رمان سرگذشت چندین شخصیت مختلف را روایت می‌کند. زمان در این رمان بسیار طولانی است و «اکو» برای بیان طولانی بودن آن از زبانی مناسب بهره برده است.

 

موضوع این کتاب درباره فردی است که با سازمان‌های اطلاعاتی اروپا قرارداد بسته تا در ماجراهایی که توسعه اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهند، شرکت داشته باشد. نکته قابل‌توجه درباره این کتاب این است که تمام شخصیت‌های کتاب، واقعا وجود داشته‌اند و رمان در بستری واقعی روایت می‌شود.

 

اومبرتو اکو در جایی گفته است که تلاش کرده سیمونه سیمونینی، راوی کتاب گورستان پراگ، را به بدبین‌ترین، کلبی‌مسلک‌ترین و نامطبوع‌ترین کاراکتر تاریخ ادبیات تبدیل کند. سیمونه سیمونینی، تنها کاراکتر غیرواقعی کتاب گورستان پراگ، رشته‌ای است که مجموعه‌ای از آدم‌ها و اتفاقات قرن نوزدهم را به هم پیوند می‌دهد و از زبان او اکو حقیقتی شگفت‌آورتر از افسانه را روایت می‌کند.

نقد :

«گورستان پراگ» رمانی‌ست خاص و جذاب که باوجود خرده روایت‌های شلوغ‌اش خواننده را جذبِ جزییات‌اش می‌کند و با خود می‌کشاند. رمان با محوریتِ شخصی به نام «سیمونه سیمونینی» آغاز می‌شود و میانِ پرسه‌های او در اتفاقاتِ اواخرِ قرنِ نوزدهم جلو می‌رود شک به چیزی که دقیق نمی‌داند چیست.

 

کارِ سخت و مهمِ اومبرتو اکو بیرون کشیدنِ حوادث و رخدادها از دلِ فهرست‌ها و اطلاعاتِ تاریخی‌ست برای زنده کردنِ شخصیت‌هایی که در رمان با سیمونینی مواجه می‌شوند. تا حدی که سیمونینی تنها شخصیتِ واقعی داستان می‌شود و تمامیِ آدم‌های داستانی همه‌گی گوشه‌ای از تاریخِ اروپای قرنِ نوزدهم را گرفته‌اند. خواه تنها نامی در نامه‌ای باشند.

شخصیتی که اومبرتو اکو می‌سازد شخصیتی منحصربه‌فرد است که از همه‌چیز متنفر است. هیچ‌چیزی در زندگی نیست که او دوست‌اش داشته باشد و از آن‌جا که فراموشی دارد، خودش را هم با کسِ دیگری اشتباه می‌گیرد و نمی‌داند کیست و از خودش هم خوش‌اش نمی‌آید. پدربزرگ‌اش تنها آدمی‌ست که او کمی دوست‌اش دارد، اما لحظه‌ای بعد از او هم بیزار می‌شود. اما بیش‌از هر چیزی از یهودی‌ها متنفر بود و …





دانلود

دانلود فایل ها