خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

چرا موضع ترامپ در برابر برجام به نفع اتحادیه اروپاست؟

راشا تودی در مطلبی نوشت رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران، می‌تواند به نفع اتحادیه اروپا تمام شود.

چرا موضع ترامپ در برابر برجام به نفع اتحادیه اروپاست؟

به گزارش گروه بین‌الملل گروه تحریریه سایت جوان؛ راشا تودی در مطلبی نوشت: اتحادیه اروپا همواره از سیاست خارجی بی زرق و برق حمایت می‌کرده هست. ولی اشتباه ترامپ راجع به توافق هسته‌ای ایران نه تنها می‌تواند اتحادیه اروپا را به بازیگری مهم تبدیل کند، بلکه می‌تواند روسیه و چین را به عنوان حامیان این اتحادیه همراه کند.

با جستجوی تصویرهای دونالد ترامپ – مدیر جمهور آمریکا – و فدریکا موگرینی – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا – در فضای مجازی، به توصیه بسیار قابل تاملی خواهیم رسید. با این که نزدیک به 9 ماه از راهیابی ترامپ به کاخ سفید گذشته هست، حتی یک تصویر از ترامپ و موگرینی در دسترس نیست که دیداری دوستانه میان این دو نفر را نشان دهد. این در حالی است که ترامپ به علت تصمیم اشتباه خود راجع به توافق هسته‌ای ایران، در روزهای آینده قرار است راجع به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخبار بسیاری بشنود.

چرا موضع ترامپ در برابر برجام به نفع اتحادیه اروپاست؟

در حالی که کنگره آمریکا در حال حاضر بررسی‌هایی را راجع به احتمال اعمال تغییراتی در متن برجام شروع کرده هست، ترامپ باور دارد اکنون نه تنها نسبت به ایران، بلکه شاید نسبت به تمام دنیا در موضع بُرد-بُرد قرار دارد. وی باور دارد حتی در صورتی که نتواند حمایت اکثریت در کنگره را جهت لغو توافق هسته‌ای ایران کسب کند، این توافق خود به خود تضعیف شده است و لغو خواهد شد و یا اینکه ایرانی‌ها به خواست خود از این توافق خارج خواهند شد. هر دو سناریو می‌تواند جهت مدیر جمهور بسیار ناآگاهِ آمریکا موثر باشد، لیکن که در صورت افزایش تنش‌های آمریکا و ایران، وی می‌تواند سرمایه‌های سیاسی نصیب خود کند.

وی همچنین سناریوی سومی را در نظر دارد که در آن، بحران کوتاه‌مدت در روابط با پایتخت کشور عزیزمان ایران تیتر نخست تمام خبرگزاری‌‌ها را خواهد گرفت و این مسئله می‌تواند به سادگی توجه‌ها از تهدیدهای ناکارآمد وی نسبت به کیم جونگ اون – رهبر کره شمالی – را به سوی دیگری منحرف کند.

اما در عالی ترین حالت، تمام این سناریوها با منطقی ناقص مطرح شده است اند و ممکن است از وسواس فکری شخصی وی برخاسته باشند. وسواس فکری ترامپ، ادامه تنش‌ها به منظور حصول اطمینان از این است که کارها وی در رسانه‌ها به طور کامل پوشش داده شود. تازه‌ترین تصمیم ناآگاهانه ترامپ راجع به کشور عزیزمان ایران نیز می‌تواند به این صورت اتخاذ شده است باشد. با این تصمیم ترامپ، تهدیدها از جانب کره شمالی وارد مرحله دیگری شد؛ لیکن که مدیر جمهور آمریکا نشان داد حصول توافق با کره شمالی امکان پذیر نیست. این مسئله قدرت کیم جونگ اون را زیاد کردن داد.

در ادامه این مطلب آمده است: علی‌رغم تمام این سناریوها، حقیقت جهت آمریکا تلخ هست. ما در دوران ریاست جمهوری فردی زندگی می‌کنیم که با کشورهایی که توانایی نظامی شکست دادن آمریکا را نیز دارند، اعلام جنگ خواهد کرد و بعد از آن متواری و پنهان خواهد شد.

راشا تودی در مطلبی نوشت رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران، می‌تواند به نفع اتحادیه اروپا تمام شود.

ترامپ با نادیده گرفتن عقل سلیم در خاورمیانه، مسبب تغییرات دیگری نیز خواهد شد. اقدام اشتباه وی در قبال توافق هسته‌ای کشور عزیزمان ایران می‌تواند پایتخت کشور عزیزمان ایران و شرکای بین‌المللی کشور عزیزمان ایران را که به تازگی بازی‌های سیاسی مدیر جمهور آمریکا در صحنه بین‌المللی را خنثی می‌کنند، تقویت کند. این مسئله در نهایت موجب خواهد شد واکنش‌ها ترامپ در داخل آمریکا احمقانه به نظر بیاید و محبوبیت وی نیز بیش از پیش کم کردن یابد.

به نظر می‌رسد این بحران جهت نخستین بار می‌تواند آمریکا را از دیگر کشورهای دنیا و به خصوص متحدان غربی واشنگتن در ناتو و اتحادیه اروپا جدا کند. در صورتی که کشور عزیزمان ایران از این توافق خارج شود، واشنگتن شکست خورده محسوب می‌شود. حال این‌که در صورتی که کشور عزیزمان ایران به برجام پایبند مانده و روابط خود را با دیگر 5 کشور امضا کننده این توافق توسعه دهد، واشنگتن شکست بزرگتری خواهد خورد.

آنچه که ترامپ راجع به اتحادیه اروپا نمی‌داند:

جالب است که هیچ تحلیل و طرح احتمالی راجع به کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام نشده هست. حال، از آنجا که ترامپ موضع مثبتی نسبت به این قاره ندارد، می‌توان عذر وی را پذیرفت. اکنون اتحادیه اروپا که راجع به موضع ترامپ در قبال برجام برآشفته هست، به نظر می‌رسد بیشترین حملات سیاسی علیه وی را سازماندهی کند.

توافق هسته‌ای کشور عزیزمان ایران به چشم اتحادیه اروپا، تقریبا مقدس محسوب می‌شود و نگرش مدیر جمهور آمریکا نسبت به آن، به عنوان نوعی اهانت به برجام تلقی می‌شود. «سرویس کارها خارجی اروپا» که تاکنون سیاست خارجی قابل قبولی را در عمل – و نه تنها بر روی کاغذ – اجرا کرده هست، اکنون از کارها ترامپ بسیار خشمگین است.

کاترین اشتون – مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا – و فدریکا موگرینی هر دو مشتاقانه باور دارند در حصول توافق هسته‌ای نقشی اساسی ایفا کرده اند. آن‌ها معتقدند این نخستین معاهده بین‌المللی است که از جانب سرویس دیپلماتیک اروپایی — که همچنان بسیار جوان است — به امضا رسیده است.

چرا موضع ترامپ در برابر برجام به نفع اتحادیه اروپاست؟

با این‌که ممکن است ترامپ به علت عدم اذعان نقش اتحادیه اروپا در حصول توافق هسته‌ای کشور عزیزمان ایران بخشیده شود، نمی‌توان از عدم درک ماهیت برنامه جامع اقدام یکسان به عنوان توافقی چند جانبه به وسیله او چشم پوشی کرد. ترامپ نمی‌تواند نقش اتحادیه اروپا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین را نادیده بگیرد. توافق کشور عزیزمان ایران با 5 کشور عضو شورای امنیت شرکت ملل متحد و کشور عزیزمان ایران به امضا رسیده است و نمی‌تواند آنگونه که ترامپ اعتقاد است لغو شود.

ممکن است آمریکا به کشور عزیزمان ایران اهمیتی ندهد و کشور عزیزمان ایران نیز قطعا اهمیتی جهت آمریکا قائل نیست. ولی این که اکنون واشنگتن اینگونه دیگر کشورهایی را که در توافقی بین‌المللی نقش داشته اند تحقیر می‌کند، مهمترین اشتباهی است که دولت آمریکا مرتکب شده است هست. این واکنش‌ها مدیر جمهور آمریکا موجب می‌شود نه تنها واشنگتن به عنوان کشوری که در معاهده‌های بین‌المللی بی‌اعتبار است آشنا شود، بلکه کشوری محسوب می‌شود که باید با آن مقابله کرد. لیکن در صورتی که دیگر کشورها در کنار آمریکا بایستند، آن‌ها نیز در سطح جهانی قابل اعتماد نخواهند بود.

حال که روسیه و چین نیز این توافق را به امضا رسانده اند، ممکن است اتحادیه اروپا تنها به منظور مقابله با ایده‌های دیوانه‌وار ترامپ، بلوکی ضد آمریکایی موقت تشکیل دهد؛ لیکن اتحادیه اروپا در این تنش‌ها بیشترین زیان را خواهد دید. اکنون که گزارش شده است است توافق تجاری اتحادیه اروپا و آمریکا «در حالت فریز» قرار گرفته هست، می‌توان حدس زد در آینده نزدیک این توافق تجاری به طور کلی از میان خواهد رفت. تحلیل‌های بیشماری نشان می‌دهند اتحادیه اروپا ممکن است به منظور برطرف این مشکل، به سوی روسیه و چین متمایل شود.

فرانسه و آلمان نگرش دیگری نسبت به کشور عزیزمان ایران دارند و پایتخت کشور عزیزمان ایران را اقتصادی در حال توسعه می‌دانند که فرصت‌های مناسبی جهت تجارت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. کشورهای اروپایی معمولا جهت رسیدن به مقاصد خود از اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند. حال، رویارویی مستقیم با واشنگتن می‌تواند برگ برنده‌ای جهت آن‌ها باشد.

راشا تودی در مطلبی نوشت رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران، می‌تواند به نفع اتحادیه اروپا تمام شود.

اتحادیه اروپا در پی یافتن راه‌هایی به منظور جلوگیری از کم کردن همکاری مردمی در انتخابات است و موضع مخالف ترامپ می‌تواند بسیاری از مردم اروپا که به طور معمول در این رای‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند، به پای صندوق‌های رای بکشاند و نگرانی بسیاری از حامیان این اتحادیه مبنی بر واگذاری کرسی‌ها به احزاب راست را کم کردن دهد.

در آخر این مطلب آمده است: هنگامی که موگرینی جهت نخستین بار به سمت خود برگزیده شد، مورد تمسخر بسیاری قرار گرفت. کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بحث سیاست خارجی به وی آزادی عمل بسیاری اعطا نکردند. ولی ممکن است شرایط به زودی دستخوش عوض کردن شود.

در این صورت، ترامپ نیز ممکن است از خودداری از دیدار با موگرینی در بروکسل و یا واشنگتن پشیمان شود.

عبارات مهم : اتحادیه اروپا – ریاست جمهوری
انتهای پیام/

چرا موضع ترامپ در برابر برجام به نفع اتحادیه اروپاست؟

حمایت اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای ایران

واژه های کلیدی: اتحادیه اروپا | ریاست جمهوری | دونالد ترامپ | آمریکایی | ایرانی | آمریکا | واشنگتن | سیاست | خارجی | توافق | ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *