خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

چه کسی مبتکر این مدل یقه است؟ ، همه چیز راجع به پیراهن یقه دیپلمات

یکی از محصولاتی که مردها استفاده می‌کنند پیراهن یقه آخوندی یا پیراهن یقه دیپلمات هست. این پیراهن‌ها از تنوع زیادی برخوردارند و با اکثر لباس‌ها ست می‌شوند.

چه کسی مبتکر این مدل یقه است؟ ، همه چیز راجع به پیراهن یقه دیپلمات

یه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، یکی از محصولاتی که مردها استفاده می کنند پیراهن یقه آخوندی یا پیراهن یقه دیپلمات هست. این پیراهن ها از تنوع زیادی برخوردارند و با اکثر لباس ها ست می شوند.
این مدل پیراهن از مدل هایی است که از سال ۱۹۲۰ میلادی طراحی و مورد استفاده قرار داده شد که البته با مدلی که امروز بعضی سیاسیون ایرانی می پوشند تفاوت دارد.
این پیراهن ها امروزه زیاد در کانون توجهات قرار گرفته است ولی اینکه جهت نخستین بار چه کسی این پیراهن را میان سیاسیون بخصوص دیپلمات ها باب کرد در این باره اظهارنظرهای متفاوتی وجود دارد که چند مورد جالب از آن را می خوانید.
توکلی: شهید شرعی به من گفت این پیراهن را بپوشم

احمد توکلی نماینده پیشین مجلس که نامش با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت ها گره خورده است طی گفتگویی در مورد علت استفاده سیاستمداران از یقه دیپلماتیک می گوید: در وقت جنگ من سخنگوی قوه مجریه بودم. یکی از شهدا، شهید محمد تقی شرعی فرزند آیت الله شرعی عضو فعال جامعه مدرسین، خدایش عافیت دهد، که طلبه با سوادی بود به من گفت: ما لباس ملی طراحی کردیم که راحت باشد و پیراهنی دوختیم که پیراهن حزب الهی هست. تو که سخنگوی قوه مجریه هستی این را بپوش و برو پشت دوربین تا از این طریق ترویج شود.
این پیراهن بدون یقه بود. همسرم همان دوران از این نوع پیراهن ها برایم دوخته بود، شهید شرعی تنم دیده بود. پیراهن پیشنهادی او بلند بود و جیب هم داشت. من این لباس را پوشیدم و رفتم در دولت.
ولایتی خود را مبتکر یقه دیپلماتیک می داند

عبارات مهم : وزیر خارجه کشور – وزیر امورخارجه

علی اکبر ولایتی که 16 سال در کسوت وزیر خارجه کشورمان فعالیت کرده است در خصوص این نوع پیراهن و در پاسخ به اینکه این یقه های دیپلماتیک معروف به یقه آخوندی که خود شما هم الان دارید از دوران شما در وزارت خارجه و بین سایر مسئولان باب شد، درست است؟
اسم این یقه ها، یقه آخوندی نیست. این معروف به یقه ولایتی است و من نمونه های متفاوت از اینها دارم.

یعنی این یقه ها ابتکار شخصی شما بوده؟

بله، ما در وزارت خارجه تلاش کردیم لباسی داشته باشیم که مقداری بوی هویت ایرانی بدهد.

یادتان است چه سالی بود؟

اوایل دهه 60، در حقیقت بنده با کنار گذاشتن پیراهن یقه دار، این پیراهن را با این مدل (که با آنهایی که یقه صاف دارد، یک تفاوتی دارد و یک منحنی جلویش دارد) تلاش کردم با خیاط هایی که کار دوخت این مدل را بر عهده داشتند، صحبت کنیم تا بالاخره حاصل این شد که می بینید.

در واقع طراحی این نوع یقه ها به وسیله شما، یک کار نشانه دار و درازمدت بود؟

بله.

در نظام هم جا افتاد؟

بله، از آن به بعد اسم این یقه ها شد یقه دیپلماتیک یا ولایتی. الان شما از خیاط پیراهن بخواهید، می پرسد یقه آخوندی؟ ولایتی؟ دیپلماتیک؟ چه مدلی می خواهید، بعضی ها دکمه را اوج می بندند مانند کشیش ها.

این ابتکار شما جهانی هم شده است است؟ یعنی در جاهای دیگر دنیا هم این را به اسم یقه ولایتی می شناسند؟

دوستان می گفتند در شانزه لیزه این را به یقه ولایتی می شناسند، من این را با تردید پذیرفتم تا این که چند سال پیش یک گروهی از آمریکایی ها که شیعه شده است بودند و به کشور عزیزمان ایران آمده بودند، درخواست کردند که با من ملاقات کنند. یکی از آنها که دورگه سیاه و سفید بود، با همان لهجه آمریکایی که سیاه ها حرف می زنند، به یقه من اشاره کرد و با زبان خودش گفت: this is V -Collar یعنی«هی این که یقه ولایتیه» و این که این یقه آنجا هم منتسب به ولایتی هست، این توصیه را نشان می دهد که ما هم مثل هر ملت دیگری مورد نیاز داریم لباس ملی خود را تعریف کنیم.
نظر ظریف در مورد یقه ولایتی چیست؟
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در برنامه تلویزیونی شب آفتابی در 12 مهر 92 در پاسخ به پرسش مجری برنامه که از او پرسید چه زمانی یقه دیپلماتیک ایرانی باب شد؟، گفت: من آن موقع کشور عزیزمان ایران نبودم. نخستین بار این مدل یقه را تن آقای ولایتی دیدم. هنگامی که ما در نیویورک بودیم از این یقه ها نبود. ولی همسرم با دیدن این مدل یقه، یقه عادی بلوزهایی که آنجا بود را می​برید و یقه را به شکل یقه دیپلماتیک کشور عزیزمان ایران درست می ​کرد.
وی افزود: به یاد دارم روز اولی که لباسی با این یقه پوشیدم و رفتم شرکت ملل، خانمی که نماینده هند در شرکت ملل و دختر وزیر خارجه هند بود به من گفت: بالاخره شما از شلختگی در آمدید و یک لباس فرم پوشیدید!

به گفته وزیر خارجه خیلی خوب است که هر کشوری نمادی داشته باشد و لباس مختص به خود داشته باشد. لباس فرم آقای ولایتی خیلی خوب است و من خیلی دوستش دارم.

انتهای خبر/

واژه های کلیدی: وزیر خارجه کشور | وزیر امورخارجه | وزارت خارجه | دیپلماتیک | احمد توکلی | قوه مجریه | استفاده | پیراهن | ایرانی | طراحی | ایران

چه کسی مبتکر این مدل یقه است؟ ، همه چیز راجع به پیراهن یقه دیپلمات

چه کسی مبتکر این مدل یقه است؟ ، همه چیز راجع به پیراهن یقه دیپلمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *