خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

دستاورد دولت در حوزه بافت فرسوده تقریبا هیچ بوده است ، نقش بانک‌ها و تسهیل

برنامه گفتگوی خاص خبری چهارشنبه شب با حضور کارشناسان به عنوان بافتهای فرسوده پرداخت.

دستاورد دولت در حوزه بافت فرسوده تقریبا هیچ بوده است ، نقش بانک‌ها و تسهیل

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ محمدرضا رضایی مدیر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت و گوی خاص خبری راجع به اجرای سند ملی بازآفرینی شهری اظهار کرد: این سند در سال 93 به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و بعد از آن هم ستادی تحت عنوان بازآفرینی شهری تشکیل شد.

وی با بیان اینکه ستاد بازآفرینی شهری دارای سطح ملی، استانی و شهرستانی هست، افزود: ریاست این ستاد مدیر جمهور و دبیر آن هم وزیر راه و شهرسازی است همچنین در برنامه ششم وظیفه شد به منظور اجرای این سند، دولت هر سال 270 محله ناکارآمد را شناسایی کند تا جهت بازآفرینی و زندگی خوب شهروندان کارها مورد نیاز را صورت دهد.

رضایی با اشاره به اینکه این ستاد تاکنون به ریاست وزیر راه بیش از 30 جلسه تشکیل داده هست، گفت: در نتیجه این جلسات حدودا 340 محله در سراسر کشور شناسایی و کار اجرایی آن هم شروع شده است است همچنین تامین منابع مالی این امر را در بودجه هر سال آینده نگری کردیم و حدودا 640 میلیارد تومان در ردیفهای بودجه در اختیار دولت قرار داده شد تا نسبت به احیا بافتهای فرسوده کارها مورد نیاز را انجام دهد.

دستاورد دولت در حوزه بافت فرسوده تقریبا هیچ بوده است ، نقش بانک‌ها و تسهیل

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: باید در محلات شناسایی شده است کارها زیرساختی از قبیل آب، برق ، مراکز آموزشی، بهداشتی و خدماتی را فراهم ساخت و عنوان به مقاوم سازی ساختمانها هم توجه جدی کرد تا مردم جهت دوام در این محلات تشویق شوند.

وی یادآور شد: اکنون عملیات اجرایی بیش از 340 محله فرسوده شروع شده است است و طبق قانون بودجه منابع مالی مورد نیاز را در اختیار ستاد بازآفرینی شهری قرار داده‌ایم.

رضایی اضافه کرد: به طور کلی 130 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری و روستایی وجود دارد و حدود 20 میلیون جمعیت هم در این مناطق زندگی می‌کنند بنابراین اگر تصور کنیم دولت با اتکا به منابع خود می‌تواند اعتبارات مورد نیاز این حوزه را تامین کند، برداشت نادرستی داشته ایم.

مدیر کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید جهت بافتهای فرسوده مشوق هایی تعریف شود، خاطر نشان کرد: در گذشته عوارض شهرداری جهت اخذ پروانه 50 درصد تخفیف به همراه داشت اکنون شهرداری ها حداقل هزار میلیارد تومان بابت تخفیف های داده شده است از دولت طلبکار هستند.

برنامه گفتگوی خاص خبری چهارشنبه شب با حضور کارشناسان به عنوان بافتهای فرسوده پرداخت.

وی اظهار کرد: نقش بانکها در بافتهای فرسوده بسیار تعیین کننده است متاسفانه دولت جهت تولید یا مقاوم سازی مساکن این بافتها، تسهیلات چندانی ارائه نمی‌دهد به این معنا که تسهیلات ارزان قیمت نبوده و درامد کسانی هم که در بافت فرسوده زندگی میکنند با بازپرداخت این تسهیلات متناسب نیست.

رضایی اضافه کرد:برای احیا بافتهای فرسوده باید به نقش مهم بانکها توجه داشت متاسفانه تسهیلاتی که بانکها ارائه میدهند امیدوار کننده نیست و نمیتوان انتظار داشت مردم از این تسهیلات استفاده کنند چراکه آنها توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند.

در حوزه پیگیری به بافتهای فرسوده عقب ماندگی های بسیاری در کشور وجود دارد

در ادامه این برنامه غلامرضا هوایی مدیر انجمن مهندسی سازه راجع به عدم اجرای سند بازآفرینی شهری، متذکر شد: باید به چند سال گذشته رجوع کرد و آیین نامه های دولتهای گذشته راجع به بافتهای فرسوده را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: در قانون تولید و ساماندهی مسکن ، فصلی منفک جهت بافتهای فرسوده نوشته شده است و وظایفی هم جهت وزارت راه و شهرداری ها مشخص شده است است.

هوایی تصریح کرد: در سال 93 به بازآفرینی و نوسازی بافتهای فرسوده پرداخته شد ولی بعد از تصویب سند بازآفرینی شهری انتظار بر آن بود که در بافتهای فرسوده عملیات اجرایی تری صورت بگیرد البته مقدمه بخشی از پروژه ها به صورت نرم افزاری شروع شده است است ولی متاسفانه به علت تگناهای بانکی کار با سرعت کافی پیشرفت نکرد.

رئیس انجمن مهندسی سازه کشور عزیزمان ایران تاکید کرد: در حوزه پیگیری به بافتهای فرسوده متاسفانه عقب ماندگی های بسیاری در کشور وجود دارد به این معنا که هماهنگی قابل قبولی میان شهرداری، وزارت مسکن و وزارت کشور صورت نگرفته است.

دستاورد دولت در حوزه بافت فرسوده تقریبا هیچ بوده است ، نقش بانک‌ها و تسهیل

وی بیان کرد: نزدیک به 60 هزار هکتار بافت فرسوده در نقاط متفاوت کشورو حدود 8میلیون واحد مسکونی فرسوده وجود دارد لذا باید پیگیری به بافتهای فرسوده را در اولویت قرار داد و بانکها هم باید همکاری مورد نیاز را اعمال کنند.

در ادامه این برنامه بیضایی کارشناس مسکن راجع به کارنامه سند ملی بازآفرینی شهری اظهار کرد: دستاورد دولت در حوزه بافت فرسوده تقریبا هیچ بوده است.

وی افزود: متاسفانه در حوزه بافت فرسوده اقدام جدی صورت نگرفته است و مسئله مهم ما مربوط به سند و قانون نمی‌شود در واقع مسئله مهم ما مسئولان و تفکرات فرسوده هستند.

بیضایی خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولان ما بخاطر تحویل چند هواپیمایی که هرگز به آنها تحویل داده نشد به سفرهای خارجی رفتند ولی حاضر نیستند در مناطق زلزله زده حضور پیدا کنند.

برنامه گفتگوی خاص خبری چهارشنبه شب با حضور کارشناسان به عنوان بافتهای فرسوده پرداخت.

این کارشناس مسکن گفت: آیا وزیر راه یا معاونان وی از بافتهای فرسوده دیدار داشته اند؟ آیا آنها شناختی نسبت به این بافتهای فرسوده دارند؟ شناسایی بافتهای فرسوده از سالهای گذشته انجام شده است ولی اقدامی جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

همچنین محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه در ادامه برنامه گفت و گوی خاص خبری بیان کرد: سند ملی بازآفرینی شهری جهت نخستین بار اولویت های توسعه شهری را تعیین میکند متاسفانه در دهه های گذشته این سند مورد توجه دولتها قرار نگرفته است و به جای آنکه سرمایه کشور را جهت ارتقا کیفیت در بافتهای فرسوده به کار بگیریم، آنها را در بیابانها مصرف کردیم.

وی افزود:در سال 93 سند ملی بازآفرینی شهری، سیاستها ، راهبردها و راهکارهای مورد نظر را مشخص کرد و در دولت هم به تصویب رسید و مبنای اقدام قرار گرفت.

ایزدی گفت: در سال 94 ستادی شکل گرفت و 20 دستگاه را هماهنگ ساخت تا اهداف سند ملی بازآفرینی شهری را دنبال کند.

دستاورد دولت در حوزه بافت فرسوده تقریبا هیچ بوده است ، نقش بانک‌ها و تسهیل

معاون وزیر راه تصریح کرد: شناسایی 2700 محله فرسوده، تعیین اولویت آنها و تدوین برنامه جهت این محلات از جمله کارها انجام شده است دولت است خوشبختانه با همکاری نمایندگان مجلس نیز به دنبال فراهم سازی ابزارهای تحقق این برنامه هستیم.

ایزدی تاکید کرد: دولت یازدهم در مدت دو ساله کارها اجرایی جهت 340 محله فرسوده را شروع کرده با این وجود گفته می‌شود هیچ گونه اقدام اجرایی جهت بافتهای فرسوده انجام نشده است.

وی یادآور شد: از سال 95 با همکاری شهرداری، مردم و نمایندگان مجلس وارد تک تک محلات فرسوده شدیم و زیرساختهای محلات از قبیل آب، برق و گاز را ارتقا دادیم و خدمات درمانی و آموزشی این مناطق را نیز فراهم ساختیم.

معاون وزیر راه ادامه داد: حدود هزار و پانصد میلیارد از منابع داخلی وزارتخانه و سایر منابع را به بافتهای فرسوده تخصیص داده شده است داده ایم همچنین تعداد قابل توجهی از مجموعه خدمات را در محلات فرسوده تامین کردیم.

غلامرضا هوایی مدیر انجمن مهندسی سازه کشور عزیزمان ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده در روستاها داریم گفت: از این تعداد یک میلیون و 200 هزار واحد روستایی بهسازی شده است است.

وی با بیان اینکه به علت کمرنگ شدن بحث اعتبارات در چند سال اخیر کمتر از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است این در حالی است که در سال باید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی شود اظهار داشت: در کشور نظام جامع جهت ساخت و ساز وجود ندارد.

هوایی با اشاره به اینکه از توان مهندسی مهندس ایرانی خوب استفاده نکرده‌ایم این در حالی است که بیش از 400 هزار مهندس در حوزه ساختمان فعال هستند افزود : اگر سواد ساختمان‌سازی نداریم آیا ساختمان می سازیم ، باید با همکاری وزارتخانه ها، انجمن ها و تشکل ها نظام جامعی جهت ساخت و ساز کشور نوشته شود .

مدیر انجمن مهندسی سازه کشور عزیزمان ایران با اشاره به اینکه رعایت مقررات ملی خوب است گفت : کیفیت ساختمان‌هایی که بعد از زلزله منجیل در کشور ساخته می‌شوند رو به پیشرفت بوده است.

محمدرضا رضایی مدیر کمیسیون عمران مجلس در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه باید از منابع دولتی به صورت هدفمند و درست استفاده کرد گفت: به دنبال اصلاح قانون نظام مهندسی هستیم تا متولی مشخص جهت ساخت و ساز ساختمان در کشور تعریف شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قوانین موجود می توان ساختمان های خوب و مقاوم در برابر زلزله داشته باشیم ولی این در حالی است که نظارت ضعیف و قانون اجرا نمی‌شود اظهار داشت: . نباید به هر کسی و با هر تخصصی اجازه ساخت مسکن داد ، اگر در جایی ساختمان غیرفنی ساخته می‌شود باید مشخص شود که چه کسی آن ساختمان را می سازد.

مدیر کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مهندس نگهداری ساختمان در کشور نداریم و این خلا قانون است عنوان کرد: در کمیسیون عمران مجلس قانون به دنبال ارتقا و اصلاح قانون نظام مهندسی هستيم تا بتوانیم خلاهای موجود را برطرف کنیم.

مهیار فرنيا عضو هیئت مدیره شرکت نظام مهندسی پایتخت کشور عزیزمان ایران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه کیفیت مسکن در نظام مهندسی با مسئله روبرو است افزود: ما در نظام مهندسی متصدی صدور پروانه و آخر کار نیستیم ، ما می‌توانیم بر عملکرد مهندسانمان نظارت داشته باشیم.

فرنيا با اشاره به اینکه مسکن باید از نگاه بومی و سنتی به نگاه صنعتی تبدیل شود ادامه داد: قانون نظام مهندسی سال 74 در مجلس مصوب شد و از آن سال به بعد شاهد ارتقاء کیفیت ساختمان بودیم ، لذا نباید منکر خدمات ارائه شده است از سوی مهندسان کشور باشیم.

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن در ادامه این گفتگو تصریح کرد:
از سال ۸۶ قانون بیمه کیفیت ساختمان در کشور مطرح شد ولی متاسفانه تا الان اجرایی نشده ، اين در حالی است که این قانون باید الزام باشد ولی در دستور هیچ یک از دولت ها قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه باید کیفیت ساختمان ها گارانتی شود افزود: باید برخورد حقوقی با متخلفین در فرایند نظارت صورت گرفت.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه شخصیت های حقوقی را باید جایگزین شخصیت‌های حقیقی کرد گفت: بیمه شخصیت حقوقی پایدار است که می‌تواند جایگزین شخصیت‌های حقیقی شود لذا باید بر حسن انجام امور نظارت داشت.

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه باید نهادی به نام توسعه‌گر داشته باشیم تا با مردم همکاری داشته باشد و در هر ساخت و سازی نظارت صورت گیرد گفت: نظام مهندسی ناظر بر عمل توسعه‌گر است لذا باید هم پیوندی میان ارگان ها به وجود آید.

وی افزود : به نظر می‌رسد شرکت نظام مهندسی بروکراتیک نسبت به کنترل کیفیت ساختمان ها برخورد می کند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: ساختمان | مهندسی | برنامه | کمیسیون | شناسایی | منابع | قانون | عمران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *