خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

باید ۴۵۱ ایستگاه لرزه‌نگاری داشته باشیم ولی فقط ۱۲۵ ایستگاه داریم / مرادی

 میزان آمادگی کشور عزیزمان ایران در مقابله با زلزله در برنامه گفت و گوی خاص خبری بررسی شد. 

باید ۴۵۱ ایستگاه لرزه‌نگاری داشته باشیم ولی فقط ۱۲۵ ایستگاه داریم / مرادی

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ سایه روشن میزان آمادگی‌ها در کشور عزیزمان ایران جهت مقابله با زلزله در گفت و گوی خاص خبری بررسی شد.

علی مرادی مدیر مرکز زلزله شناسی اظهار کرد: اینکه گفته می شود این زلزله آینده نگری شده است بود، شایعه‌ای بیش نیست.

وی افزود:علم زلزله شناسی تا این اندازه پیشرفت نکرده که بتواند وقوع زلزله را آینده نگری کند متاسفانه بعد از زلزله این گونه شایعات و بیانات مطرح می‌شود با این حال ما همه اطلاعات را رصد می‌کنیم.

باید ۴۵۱ ایستگاه لرزه‌نگاری داشته باشیم ولی فقط ۱۲۵ ایستگاه داریم / مرادی

مرادی ادامه داد: آخرین زمین لرزه بزرگ پایتخت کشور عزیزمان ایران در سال 1830 رخ داده است ولی معمولا اظهاراتی مطرح می‌شود که بعد از گذشت 150 سال زمین لرزه بزرگ پایتخت کشور عزیزمان ایران مجددا تکرار می‌شود این در حالی است که بعضی محققان 170 الی 200 سال را وقت بازگشت زلزله در نظرگرفته اند.

رئیس مرکز زلزله شناسی گفت: این دوره بازگشت با استفاده از روشهای تجربی، آماری، و گمانه زنی بر روی گسل‌ها به دست می‌آید با این حال باید دانست زمین چندان واکنش‌ها منظمی ندارد که به طور قطع بتوان زمان بازگشت زلزله های قدرتمند را آینده نگری کرد.

در ادامه این برنامه مرتضی سلیمی رئیس شرکت امداد و نجات جمعیت هلال احمر راجع به عملیات امداد ونجات در کرمانشاه و مناطق زلزله زده اظهار کرد: امداد و نجات به آخر رسیده و مرحله دوم آوار برداری هم از امروز صبح شروع شده است است.

سلیمی گفت: در تلاشیم با توجه به سرمای پیش رو ، عملیات آوار برداری سنگین را ادامه دهیم تا بتوانیم هرچه سریعتر آن را به آخر برسانیم.

 میزان آمادگی کشور عزیزمان ایران در مقابله با زلزله در برنامه گفت و گوی خاص خبری بررسی شد. 

رئیس شرکت امداد و نجات هلال احمر راجع به زیاد کردن احتمالی تلفات زلزله کرمانشاه بیان کرد: مطمئنا تلفات زلزله چندان زیاد کردن نخواهد داشت ولی اگر عملیات امداد و نجات انجام نشود امکان آوار برداری وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: زلزله زدگان باید در صورت مفقودی اعضای خانواده هایشان مراتب را به مسئولان امداد و نجات اطلاع دهند، خوشبختانه امروز به جز یک مورد، مفقودی دیگری گزارش نشده است.

در ادامه این برنامه بهنام سعیدی سخنگوی شرکت مدیریت بحران کشور راجع به وقوع زلزله در کلانشهرها و بروز خسارات افزود: حدودا 45 مخاطره طبیعی در دنیا وجود دارد که احتمال وقوع 20 مورد آن در کشور عزیزمان ایران است.

وی یادآور شد: بخش اعظمی از کشور ما روی خط زلزله واقع شده است است و در سالهای گذشته زلزله رودبار و منجیل و بم در کشورمان رخ داده در واقع زلزله اتفاق ای است که علم تا به امروز نتوانسته وقوع آن را آینده نگری کند.

سعیدی ادامه داد: شاخص های حوادث طبیعی میزان و تاثیر متفاوتی بر محیط ومردم دارد گاهی زلزله قدرت پایینی دارد لذا قدرت تخریب و خسارت کمتری هم به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی شرکت مدیریت بحران کشور گفت: سند آسیب شناسی کلانشهرها تهیه، تدوین و تصویب شده است هست، در واقع در این سند بررسی شده است که در صورت وقوع اتفاق ، یک کلانشهر تا چه اندازه آمادگی دارد.

باید ۴۵۱ ایستگاه لرزه‌نگاری داشته باشیم ولی فقط ۱۲۵ ایستگاه داریم / مرادی

وی اضافه کرد: در این سند وظایف دستگاه های متفاوت در برابر وقوع حوادث طبیعی تعریف شده است است.

سعیدی یادآور شد: خوشبختانه اکنون این سند در هیئت وزیران تصویب شده است و به دستگاه های ذیربط هم ابلاغ شده است است.

سخنگوی شرکت مدیریت بحران کشور اظهار کرد:ایران امسال در بحث مقاوم سازی مدارس جایزه ساساکاوا کشور ژاپن را به خود تخصیص داده شده است داد.

وی بیان کرد: هر سال 200 هزار واحد مسکونی در روستاها مقاوم سازی میشود، همچنین در بحث های آینده نگری و پیشگیری مخاطرات طبیعی هم کارها زیادی صورت گرفته است به طوری که همه فرمانداران کشور و اعضای شورای هماهنگی آموزش های مورد نیاز را در این زمینه کسب کرده اند.

 میزان آمادگی کشور عزیزمان ایران در مقابله با زلزله در برنامه گفت و گوی خاص خبری بررسی شد. 

سعیدی تاکید کرد: متاسفانه هنوز بافت فرسوده، ساختمان های غیر مقاوم و مدارسی که نیازمند نوسازی هستند در کشور وجود دارد لذا باید با استفاده از منابع و امکانات دولت این پرسشها را برطرف کرد.

همچنین مهدی هاشمی استاد دانشگاه در ادامه این برنامه گفت: اعتقاد دارم از 43 نوع مخاطرات طبیعی با 34نوع آن در کشورمان مواجه هستیم و 90 درصد از سکونتگاه های ما در معرض خطر بلایای طبیعی هستند.

وی افزود: کشور عزیزمان ایران جز 10 کشور اول دنیاست که در معرض خطر بلایای طبیعی قرار دارد.

هاشمی ادامه داد: در سال 82 که زلزله بم به وقوع پیوست، مقام معظم رهبری از مناطق زلزله زده دیدار و اعلام کردند باید تدبیری کرد و سازمانی مقتدر و قدرتمند وظیفه مدیریت بحران را عهده دار شود لذا در سال 86 سازمان مدیریت بحران از اداره کل به جایگاه معاونت وزارتخانه ارتقا یافت.

باید ۴۵۱ ایستگاه لرزه‌نگاری داشته باشیم ولی فقط ۱۲۵ ایستگاه داریم / مرادی

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهایی که در معرض وقوع مخاطرات طبیعی قرار ندارند جهت مقابله با بلایای طبیعی وزارتخانه تشکیل دادند ولی در کشور ما با وجودی که اقداماتی در این زمینه شکل گرفته هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی بیان کرد: سه دهم درصد از بودجه جهت عنوان مدیریت بحران تخصیص داده شده است یافته است همچنین یک درصد بودجه کل عمومی جهت پیشگیری و یک و دو دهم درصد هم جهت جبران خسارت در نظر گرفته شد ولی متاسفانه هم در دولت گذشته و هم دولت فعلی، بودجه ای که جهت مدیریت بحران تخصیص یافت در واقع صرف هزینه های این حوزه نشد.

هاشمی همچنین راجع به آینده نگری زلزله متذکر شد: آینده نگری زلزله به صورت قطعی امکان پذیر نیست ولی با تمرکز بر مطالعات و فعل و انفعالات داخلی زمین می‌توان تغییرات آن را دریافت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در کرمانشاه زلزله های خفیفی قبل از این زلزله قدرتمند رخ داده بود لذا اگر دستگاه های زلزله نگار می‌توانستند آنها را ثبت کنند حداقل امکان ایجاد آمادگی وجود داشت.

علی مرادی مدیر مرکز زلزله شناسی در ادامه گفت: پیش لرزه هایی در زلزله کرمانشاه به ثبت رسید و ما مراتب اطلاع رسانی را اعلام کردیم.

وی افزود: همچنین سه پیش لرزه با قدرت 4 الی 5/4 ریشتر حدودا 43 دقیقه قبل از وقوع زلزله مهم به ثبت رسید بنابراین به مردم اعلام آمادگی کردیم تا منازل خود را ترک کنند و دچار خسارت و اتفاق نشوند.

رئیس مرکز زلزله شناسی یادآور شد: اگر ایستگاه های لرزه نگاری کاملتری داشتیم مطمئنا تعداد پیش لرزه های بیشتری ثبت می‌شد چراکه معقتدم زلزله ای با قدرت 7/2 ریشتر قطعا پیش لرزه های بیشتری ثبت می‌کند.

مرادی خاطرنشان کرد:پیش از وقوع زلزله در مناطق خسارت دیده در خواست دستگاه های زلزله نگاری داشته ایم ولی متاسفانه جهت ایستگاه های لرزه نگاری از نظر دستگاه های توسعه ای عقب ماندگی های زیادی در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه در برنامه چهارم توسعه 400 ایستگاه لرزه نگاری آینده نگری شده است بود، اضافه کرد: اکنون 125 ایستگاه لرزه نگاری در کشور وجود دارد در حالی که باید 451 ایستگاه در کشور داشته باشیم.

این خبر تکمیل می شود…

واژه های کلیدی: عملیات امداد و نجات | کرمانشاه | ایستگاه | مدیریت | دستگاه | برنامه | طبیعی | زلزله | خسارت | ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *