خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

سال 2017 داعش در عراق به آخر می رسد ولی در سوریه نمی توان وقت دقیقی را اعلام کرد

سال 2017 داعش در عراق به آخر می رسد ، ولی در سوریه نمی توان وقت دقیقی را اعلام کرد، روند نزولی قدرت داعش از 2 سال پیش

سال 2017 داعش در عراق به آخر می رسد ولی در سوریه نمی توان وقت دقیقی را اعلام کرد

« آزاد سازی موصل و تاثیر آن بر تحولات آینده منطقه » عنوان گفتگوی خاص خبری امشب( ۸ تیر) شبکه دو سیما بود که سعدالله زارعی و مسعود اسداللهی از کارشناسان پرسشها غرب آسیا و علاءالدین بروجردی مدیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بحث و گفتگو اطراف آن پرداختند.

در ابتدای این بحث، سعدالله زارعی ضمن تبریک به ملت کشور عزیزمان ایران که نقش قابل توجهی در محو داعش در عراق و مبارزه با تروریسم در سوریه داشتند گفت: تاریخ شکل گیری تروریسم به لحاظ ریشه ای به حدود سال های ۱۹۹۱ به این طرف می رسد ولی عنوان شکل گیری تروریسم به شکل اخیر و تحت عنوان داعش در عراق به تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ بر می گردد که در یک دوره زمانی گسترش پیدا کردند و توانستند بخش قابل توجهی از این کشور را به تصرف خود درآورند.

اولین ضربه کاری به داعش را سپاه وارد کرد

وی افزود: در همان وقت که این گروه تروریستی توانستند چیزی حدود نیمی از سرزمین عراق را به تصرف خود درآورند مبارزه با آن ها شروع شد؛ از جمله جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با درک خطراتی که این گروه جهت ملت عراق، کشور عزیزمان ایران و سایر ملت های منطقه داشت، ظرفیت خود را جهت مبارزه با داعش پای کار آورد و نخستین ضربه کاری به نیروهای تروریستی داعش را هم سپاه وارد کرد و بعد از آن بود که نیروهای عراقی شکل گرفتند و ما شاهد یک روند پرشتاب در مبارزه با داعش بودیم.

سال 2017 داعش در عراق به آخر می رسد ولی در سوریه نمی توان وقت دقیقی را اعلام کرد

این کارشناس پرسشها غرب آسیا با اشاره به اینکه عملیات پاکسازی موصل تقریبا ۸ ماه و نیم طول کشید گفت: ارتش عراق، پلیس اتحادیه ( نیروهای ارتش تحت امر وزارت کشور عراق) و نیروهای حشد الشعبی سه دسته نیرویی بودند که در عملیات آزاد سازی موصل نقش آفرینی کردند البته در کنار این سه گروه نیروهای دیگری هم بودند که در حد خود ایفای نقش کردند که از جمله آن ها می توان به پیش فوت های کرد در منطقه شمالی موصل اشاره کرد.

در ادامه این بحث علاءالدین بروجردی مدیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تبریک این پیروزی به دولت و ارتش عراق و همچنین نیروهای مردمی این کشور ، نقش مستشاری نیروهای جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و مشخصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بسیار تاثیر گذار و قابل تحسین و تمجید خواند و گفت: بر اساس طراحی های صورت گرفته در ارتباط با عراق، هدف، تجزیه این کشور بود لذا آزاد سازی موصل به لحاظ سیاسی نقطه عطف بسیار مهمی یعنی عبور از تجزیه این کشور بود.

وی با بیان اینکه یک مقام آمریکایی گفته بود از بین بردن داعش ۱۰ تا ۳۰ سال طول می کشد افزود: خود آمریکایی ها بارها در پرتاب هوایی سلاح تحت عنوان کمک به ارتش عراق جهت داعش کمک فرستادند، نقش مهمی را در به وجود آوردن و استمرار داعش و شکل گیری این توطئه داشتند لذا بدون تردید این پیروزی شکست دیگری جهت آمریکا و هم پیمانان منطقه ای او و موفقیت بسیار مهمی جهت ارتش و نیروهای مردمی عراق در کنار کار عظیمی که در سوریه صورت گرفته بود، محسوب می شود.

بروجردی تاکید کرد: این پیروزی نشان داد که عزم جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در مبارزه با پدیده شوم تروریسم با همکاری و دعوت دو کشور عراق و سوریه تا چه میزان تاثیر گذار بوده و موفقیت به بار آورده است.

سال 2017 داعش در عراق به آخر می رسد ، ولی در سوریه نمی توان وقت دقیقی را اعلام کرد، روند نزولی قدرت داعش از 2 سال پیش

وی افزود: این موفقیت علاوه بر آثار برون مرزی آن در شکل گیری حکومت منطقه ای قدرتمند دو کشور عراق و سوریه و تقویت آن ها بسیار موثر خواهد بود.

فکر تکفیری از بین نرفته هست، باید مبارزه عمیق فکری با این جریان داشت

اسداللهی کارشناس پرسشها غرب آسیا در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه فکر تکفیری از بین نرفته هست، باید مبارزه عمیق فکری با این جریان داشت افزود: حمله ای به فرودگاه های سوریه صورت نگرفته هست، شکست داعش در عراق به صورت مستقیم بر امنیت ملی ما تاثیرگذار است ، اگرجلوی داعش سد نمی شدیم و تلاش جهت مبارزه با داعش صورت نمی گرفت الان آنها به کشور عزیزمان ایران رسیده بودند.

سقوط موصل توطئه منطقه ای بین المللی بود

وی با بیان اینکه موصل چهار روزه سقوط کرد گفت: 7-8 ماه طول کشید تا موصل آزاد شود این در حالی است که سقوط موصل توطئه منطقه ای بین المللی بود که ترکیه ، اردن، عربستان، قطر و آمریکا در آن نقش داشتند، این شهر تقدیم داعش شد و عملیات خاصی در آن صورت نگرفت.

حشدالشعبي نقش کلیدی در آزادسازی کل مناطق از جمله موصل داشت

این کارشناس پرسشها غرب آسیا با اشاره به اینکه بارزانی مورد حمله داعش قرار داده شد و دست به دامن سپاه شد تا آنها را نجات دهند و اوایل از دولت عراق تقدیر کرد ولی بعدا نمک نشناس شد و به دولت مرکزی عراق پشت کرد افزود: حمله داعش باعث شد موجود مقدسی به نام حشد الشعبی شکل بگیرد ، حشدالشعبي نقش کلیدی در آزادسازی کل مناطق از جمله، موصل داشت لذا این تشکیلات قانونی و ساختار آن به تصویب رسیده است.

اسداللهی با اشاره به اینکه آمریکا و عربستان نسبت به حشدالشعبي حساس و مخالف هستند گفت: آمریکا به بهانه اینکه مردم موصل اهل سنت هستند باحضور حشدالشعبی در موصل به علت شیعه بودنشان مخالفت کرد و بهانه آورد که اختلاف در مذهب مسئله ساز است این در حالی است که در حشدالشعبی مسیحی ، ایزدی ، شیعه و کرد عضو هستند، اگر اینها وارد می شدند سریعتر از اینها موصل فتح می شود.

سیر تحولات به نفع نظام سوریه است

وی تصریح کرد: حشدالشعبي ثمره مقدسی هست، خداوند با حکمتش موجودی را درست کرد که در عراق ماندنی باشد،سیر تحولات به نفع نظام سوریه است ، بحران سوریه بسیار پیچیده است و ترکیه در رقه و موصل با شکست مواجه شد.

سال 2017 داعش در عراق به آخر می رسد ولی در سوریه نمی توان وقت دقیقی را اعلام کرد

اسداللهی با اشاره به اینکه حشدالشعبی تل عفر را محاصره کرد افزود: ولی باز این بهانه از سوی آمریکا مطرح می شود که حشدالشعبی وارد تل عفر نشود .

این کارشناس ارشد پرسشها غرب آسیا با بیان اینکه اوضاع در سوریه امیدوارکننده است به طوری که ارتش سوریه به کمک نیروهای هم پیمانش در حال پیشروی است ادامه داد: این پیش روی باعث مواضع تند آمریکا شده، این در حالی است که اگر نظام سوریه در سراشیبی شکست قرار می گرفت آمریکا مواضع تندی را اتخاذ نمی کرد.

اسداللهی ادامه داد: در توافقی که در آستانه چهار صورت گرفت قرار شد تا نیروهای ترکیه در کنار روس و کشور عزیزمان ایران در چهار منطقه حضور پیدا کند این در حالی است که دولت دمشق اجازه حضور ترکیه در کنار دمشق را نمی دهد و نیروهای ترک در ادله که هم مرز با ترکیه است با هم راهی نیروهای روسی حافظ صلح باشد، البته این عنوان در حد بیانیه های رسانه ای است.

وی با اشاره به اینکه بعد از آستانه چهار کمک ترکیه به جبهه النصره ادامه داشت بیان کرد: اردغان می خواهد شکست خود را در رقه جبران کند لذا ترکیه بازنده مهم تحولات سوریه است و آمریکا از تحولات جا مانده و به دنبال عملیات روانی است.

سال 2017 داعش در عراق به آخر می رسد ، ولی در سوریه نمی توان وقت دقیقی را اعلام کرد، روند نزولی قدرت داعش از 2 سال پیش

این کارشناس ارشد پرسشها غرب آسیا با اشاره به اینکه زیاد فشار آمریکایی ها بر روی روسیه است تا سوریه ادامه داد: در روسیه پوتین موضع نیرومند دارد و تلاش می کند با دیپلماسی جلوی مواضع ترامپ را بگیرد.

سال 2017 داعش در عراق به آخر می رسد ولی در سوریه نمی توان وقت دقیقی را اعلام کرد

سعدالله زارعی در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه سال 2017 داعش در عراق به آخر می رسد ، ولی در سوریه نمی توان وقت دقیقی را اعلام کرد گفت: روند نزولی قدرت داعش از 2 سال پیش شروع شده است و با از دست رفتن موقعیت آنها در موصل این روند تسهیل شده است هست. ، لذا داعش ابهت پیشین خود را از دست داده است.

وی با اشاره به اینکه در عراق اگر کارشکنی آمریکا نبود منطقه تل عفر تا الان آزاد شده است بود اظهار داشت: آمریکا مانع از حرکت نیروهای ارتش در این منطقه شد و لذا آمریکا مدام در حال کارشکنی است ولی خوشبختانه موصل با هزینه انسانی بسیار کمتر و با آسیب کمتر به زیر سا خت ها آزاد شده است است ، موصل شهری بود که 5/3 میلیون نفر جمعیت داشت ولی به علت اینکه بازسازی آن در دوره کوتاه امکان پذیر است مردم می توانند مجددا به شهر خود بازگردند.

ماجرای هشدارهای سپاه راجع به داعش به عراق

زارعی با اشاره به جایگاه نیروهای بسیج مردمی عراق گفت: داعش در سوریه قبل از عراق بروز و ظهور داشت لذا در سال 2012 مبارزه با داعش در سوریه شروع شد ، در آذر ماه سال 1391 سپاه جمع بندی خود را درخصوص تکرار این ماجرا در عراق مطرح کرد که باید آنها هوشیار باشند.

سال 2017 داعش در عراق به آخر می رسد ولی در سوریه نمی توان وقت دقیقی را اعلام کرد

این کارشناس ارشد پرسشها غرب آسیا با بیان اینکه ساختار سیاسی در عراق موزائیکی است گفت: این هشدار امنیتی که به سیستم عراق داده شد خیلی مورد توجه قرار نگرفت، در دی ماه سال 92 سپاه بار دیگر جمع بندی خود را به وسیله سفیر کشور عزیزمان ایران در عراق مطرح کرد و گفته شد داعش به زودی در آنجا اعلام موجودیت می کند و بخشی از عراق از جمله موصل را می گیرد ولی باز تذکرات کشور عزیزمان ایران مورد توجه قرار نگرفت، با اصرار و تاکید کشور عزیزمان ایران در اسفند ماه یگان هایی نه چندان نیرومند در سیستم عراق خارج از ارتش به وجود آمد ، در حدی که آنها بتوانند از بغداد حفاظت کنند.

وی تصریح کرد: بار دیگر کشور عزیزمان ایران در اوایل اردیبهشت سال 93 جمع بندی امنیتی خود را به عراق اعلام کرد به طوری که داعش شمال بابل ، کرکوک ، استان های شیعه نشین در الانبار و نینوا را به دست گرفتند و فقط پرچم اوج نبردند، ظرف 4-5 روز نصف عراق را گرفتند.

زارعی با اشاره به اینکه این جریان از سال 1991 شروع به کار کرد و در بخش های متفاوت ریشه زد گفت: این ریشه هرز از عراق بیرون کشیده شد ، ملت عراق امروز شیرینی این میوه امنیتی را در کام خود احساس می کند، ملت عراق متوجه شده است است ارتش به تنهایی کفایت نمی کند بلکه به نیروهای مردمی با کفایت مانند حشدالشعبی نیاز است.

وی با بیان اینکه حشد الشعبی نماد ملیت عراق از طیف های متفاوت است عنوان کرد: حشدالشعبی در سیستم می ماند و نقش کاملا برجسته ای پیدا خواهد کرد.

روند پاک سازی داعش به شکل بومی و منطقه ای است

زارعی با اشاره به اینکه آمریکا نمی تواند صحنه را مدیریت کند نقش این کشور خرابکاری است گفت: روند پاک سازی داعش به شکل بومی و منطقه ای است و آمریکا به دنبال برهم زدن این امر است ولی توانایی این کار را ندارد.

انتهای خبر /

در این باره زیاد بخوانید:

حمله موشکی سپاه به داعش در سوریه شاهکار نظامی، موشکی، اطلاعاتی است

واژه های کلیدی: نیروهای مردمی عراق | مجلس شورای اسلامی | مبارزه با تروریسم | نیروهای تروریستی | نیروهای عراقی | مقام آمریکایی | انقلاب اسلامی | آمریکایی | آمریکا | سوریه | ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *