خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تصویرهای + آمریکا و آلمان پیشکسوتان تولید و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در دنیا

جنگ‌افزارهای شیمیایی ابزارهایی هستند که کشورهای استکباری جهت پیشبرد اهداف شوم خود در جنگ‌ها انسان‌ها را مورد نشانه قرار می‌دهند.

تصویرهای + آمریکا و آلمان پیشکسوتان تولید و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در دنیا

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ جنگ‌افزارهای شیمیایی ابزارها یا موادی هستند که به وسیله آن‌ها انسان‌ها و یا موجودات زنده را نشانه قرار می‌دهند. در اثر تماس مستقیم این مواد با هر قسمت از بدن جاندار، بدن وی آلوده شده است و جاندار به انواع بیماری‌ها بیماری‌های عمومی و یا انحصاری آن ماده مبتلا می‌شود. این مواد می‌توانند به صورت جامد، مایع و یا گاز استفاده شوند.

جنگ شیمیایی نخستین بار، زمانی كه آلمانی ها در اكتبر 1914 در نوشاپل گلوله های حاوی گاز اشك آور به سوی فرانسوی ها پرتاب كردند، شروع شد.

تصویرهای + آمریکا و آلمان پیشکسوتان تولید و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در دنیا

با این حال آلمانی ها دست از تلاش برنداشته و در 22 آوریل 1915 گاز كلر را در «یپرس» (Ypres) بلژیك علیه سربازان مستعمراتی فرانسه و پیاده نظام كانادایی كه هیچ ماسكی جهت حفاظت از خود نداشتند به كار بردند.

جنگ‌افزارهای شیمیایی ابزارهایی هستند که کشورهای استکباری جهت پیشبرد اهداف شوم خود در جنگ‌ها انسان‌ها را مورد نشانه قرار می‌دهند.

علاوه بر این آلمانی ها به سرعت به فسژن و خردل روی آورده و آنها را در جبهه آزمودند. عامل تاول زای خردل گوگردی به وسیله آلمانی ها در 1917 و در نزدیكی دهكده یپرس بر ضد سربازان فرانسوی به كار گرفته شد و به همین علت فرانسویان نام ایپریت (Yperite) را نیز به عامل خردل دادند.

در جنگ جهانی اول حدود 125000 تن عوامل سمی به كار رفت كه در بین آنها 18 عامل كشنده و 27 عامل تحریك كننده بود.

روند سریع ساخت جنگ افزارهای شیمیایی تازه و كاربرد وسیع آن طی جنگ جهانی اول و مهمتر از همه برانگیخته شدن احساسات عمومی باعث شد بیش از پنجاه كشور معاهده ای مبنی بر عدم كاربرد جنگ افزارهای شیمیایی را در ژنو امضا كنند كه به پروتكل 1925 ژنو (Geneva Protocol) معروف شد.

ولی تصمیمی راجع به منع ساخت و انباشت این سلاح ها گرفته نشد. علاوه بر این با توجه به شاخصه های مواد شیمیایی جنگی (پوشش وسیع، فواید مصدوم كنندگی شدید، افت روحیه شدید دشمن و نیاز به نیروی متخصص و كارآمد جهت درمان و برطرف آلودگی) نظر كارشناسان نظامی بعد از جنگ جهانی اول، به شدت به طرف این جنگ افزارها معطوف و موجب توسعه این سلاح ها در كشورهای غربی شد و بدهید شكل روش های تولید بسیاری از تركیبات شیمیایی به دست آمد. بعضی گمان می كردند كه در پناه این معاهده جهانی از این بعد در جنگ ها و درگیری ها از سلاح های شیمیایی استفاده ای به عمل نخواهد آمد؛ ولی تاریخ شاهد وقایع تلخ دیگری بود.

در جنگ ویتنام (1968- 1961 ). آمریكا ییها به طور بسیار گسترده ای از عوامل ضد گیاه به مقدار بیش از 50,000 تن استفاده نمودند كه در واقع نخستین كاربرد آن در جنگهای دنیا به شمار می رفت.

تصویرهای + آمریکا و آلمان پیشکسوتان تولید و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در دنیا

این عوامل كه به صورت اسپری از هواپیما پخش می شد، علاوه بر تاثیر بر گیاهان، آثار دیررسی هم بر انسانها گذاشت كه هنوز ملت ویتنام از آن زحمت می برد. آمریكا همچنین در سال 1966 چندین مورد بمبهای حاوی گاز BZ را به صورت آزمایشی در ویتنام به كار گرفت.

آمریکایی‌ها نیز در جنگ ویتنام هزاران تُن عامل نارنجی بروی جنگل‌های منطقه ریختند تا آن مکان‌ها یعنی (مخفی گاه ویت کنگ‌ها) را تبدیل به بیابان کنند. بخش عمده این ماده را نیز آلمان‌ها در اختیار آمریکایی‌ها قرار دادند. تحت تاثیر این ماده مهلک دی‌اکسین‌دار ، هنوز بعد از ۴۰ سال، در ویتنام بچه‌های معلول به دنیا می آیند.

جنگ‌افزارهای شیمیایی ابزارهایی هستند که کشورهای استکباری جهت پیشبرد اهداف شوم خود در جنگ‌ها انسان‌ها را مورد نشانه قرار می‌دهند.

تصویرهای + آمریکا و آلمان پیشکسوتان تولید و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در دنیا

در سال 1965 كشور مصر در جنگ با یمن از گاز خردل استفاده كرد كه البته تا سالها بعد از آن به طور بین المللی آشنا نشد. (جنگ یمن 1967- 1963 )

مهمترین آزمایش سلاح های شیمیایی به وسیله آمریكایی ها در شمال شرقی كشور برزیل در اكتبر 1984 انجام شد كه طی آن 7000 نفر كشته شدند.

در جریان جنگ دوم مراكز پژوهشی ـ نظامی در آلمان، انگلستان، آمریكا و ژاپن به كوشش های خود جهت تهیه عوامل شیمیایی با سمیت زیاد ادامه دادند.در آلمان سنتز عوامل بسیار سمی اعصاب تابون و ساربن شروع و با تهیه سومان در سال 1944 دنبال شد كه سمی ترین عامل شیمیایی در جنگ جهانی دوم بود.

تنها كاربرد عمده تسلیحات شیمیایی از جانب آلمانی ها در جریان جنگ جهانی دوم، علیه نیروهای شوروی صورت گرفت؛ ماجرا بدهید قرار بود كه در ماههای مه و ژوئن سال 1942، آلمانی ها علیه واحدهای نظامی و غیرنظامی شهر كرچ (Krauch) كه در یكی از معادن پنهان شده است و دلیرانه در برابر دشمن مقاومت می كردند، جنگ افزارها شیمیایی به كار بردند.

در جنگ جهانی دوم نیروهای آلمان فقط در چندین تك در برابر پارتیزان های شوروی در اودسا و كریمه از جنگ افزارهای شیمیایی استفاده كردند. انگلیسی ها و امریكایی ها ماده ای تحت نام ناپالم (نفت ژله شده است كه ماده ای سوزان و خطرناك است) ساختند و از طریق بمباران های هوایی در آتش زدن شهرها و سربازان حریف استفاده كردند «بر اثرار بمباران هامبورگ به وسیله هواپیماهای متفقین در سال 1942، حدود 200 هزار غیرنظامی سوختند… در 1945 نیز امریكایی ها در سدان از ناپالم استفاده كردند كه تلفات ناشی از آن را حدود 400 هزار نفر گزارش كرده اند.

اما فاجعه آمیزترین كاربرد سلاح های شیمیایی، استفاده عراق از این جنگ افزارها در طول 8 سال جنگ تحمیلی بود.

در سال ۱۹۸۸ و در روزهایی که آتش جنگ کشور عزیزمان ایران و عراق رو به سردی بود، آمریکا با استفاده از تصویرهای ماهواره‌ای دریافت که کشور عزیزمان ایران در شرف یک پیروزی استراتژیک مهم با نفوذ در خط دفاعی عراق هست. مقامات اطلاعاتی آمریکا محل قرارگیری ارتش کشور عزیزمان ایران را در اختیار عراق قرار دادند، با آگاهی کامل از اینکه ارتش صدام حسین از گازهای شیمیایی و گاز سارین که از مرگبار‌ترین گازهای عصبی هست، استفاده خواهد کرد. این اطلاعات مشمول بر تصویرهای و نقشه‌های جابجایی ارتش ایران، همچنین قرارگاه‌های لجستیک و جزئیاتی از دفاع هوایی کشور عزیزمان ایران بود.

در اوایل سال ۱۹۸۸ عراقی‌ها با استفاده از تصویرهای ماهواره‌ای، نقشه‌ها و اطلاعات به دست آمده، چهار حملهٔ سنگین با گاز خردل و سارین انجام دادند. این حملات که علیه شهرهای کشور عزیزمان ایران و حتی علیه شهر عراقی حلبچه نیز انجام شد، ‌هزاران کشته و دهها هزار زخمی بر جای گذاشت که عوارض آن در میان بسیاری از شیمیایی شده است ها هنوز هم وجود دارد.

بنابر گزارش‌های به دست آمده از اسناد سیا که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند و مصاحبه با مقامات سابق اطلاعاتی – امنیتی همچون فرانکونا سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا که در سالهای هشتاد کاردار نظامی این کشور در بغداد بوده، ایالات متحده از شروع سال ۱۹۸۳ شواهد محکمی در دست داشت، مبنی بر اینکه عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده خواهد کرد. این مدارک نشان می‌دهند که مقامات آمریکایی به طور مرتب از میزان حمله‌های شیمیایی و کاربرد گازهای اعصاب اطلاع داشته‌اند. این شواهد به مثابه مجوز رسمی صادر شده است به وسیله مقامات آمریکایی و همدستی آن‌ها در یکی از فجیع‌ترین حملات شیمیایی تاریخ به شمار می‌آیند.

روزنامه دانمارکی “اینفورمیشن” در گزارشی فاش کرد: اسناد ارتش افغانستان نشان می‌دهد نیروهای خارجی تحت رهبری آمریکا از سلاح‌های شمیایی و کشتار جمعی نظیر بمبهای فسفری سفید در نواحی پرجمعیت افغانستان استفاده کرده‌اند.

بر اساس این اسناد، ائتلاف اشغالگران افغانستان از بمبهای فسفری سفید و موشک در جنگ افغانستان استفاده کرده اند. این نوع فسفر در مجاورت با اکسیژن هوا به سرعت مشتعل شده است و امکان خاموش کردن آن فقط در صورت از بین بردن کامل اکسیژن امکان دارد. اگر این ماده روی سر و سینه ریخته شود در کمتر از ۳ ثانیه باعث فوت فرد می شود و در صورتی که روی دست یا پاها ریخته شود به علت گرمای زیادی که از سوختن فسفر آزاد می شود، دمای خون اوج می رود و بازگشت آن به قلب باعث از بین رفتن تمام ارگانها و در نهایت قلب می شود.

نظامیان آمریکایی در چند سال اخیر به بهانه مبارزه با طالبان در بخشهای مختلفی از افغانستان از سلاح های شیمیایی همچون مهمات “ترموباریک” و بمبهای “بانکر بوستر” علیه مردم بی دفاع این کشور استفاده کرده اند و تولد نوزادان ناقص الخلقه در افغانستان، پاکستان و عراق ثمره استفاده آمریکا از سلاح های شیمیایی است.

دولت آمریکا با استفاده از تسلیحات کشتار جمعی در عراق از جمله شهر فلوجه و بصره باعث کشته شدن هزاران نفر شد و هم اکنون بسیاری از مردم عراق از عوارض ناشی از سلاح های شیمیایی در حمله به کشورشان زحمت می برند. بر اساس مدارک سری که ویکی لیکس منتشر کرده در سال ۲۰۰۳ نیروهای آمریکایی مستقر در عراق حداقل دو هزارو سیصد و هشتاد و شش واحد سلاح شیمیایی دریافت کرده اند.

کارشناسان عراقی بر این باورند تا سه نسل دیگر بعید است که در عراق یک انسان کامل به دنیا بیاید چراکه اثر اشعه های اورانیوم غنی شده است که جنگ ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ در این کشور برجای گذاشت تا یک قرن باقی می ماند.

در سال 2015 عنصرهای گروه تروریستی داعش از بمب های حاوی مواد شیمیایی در حمله به محله های مسکونی شهر حلب استفاده کردند.

گزارش از: علی کاظمی

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مقامات آمریکا | جنگ جهانی | افغانستان | افغانستان | شیمیایی | استفاده | آمریکایی | ویتنام | آمریکا | ایران | آلمان

تصویرهای + آمریکا و آلمان پیشکسوتان تولید و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در دنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *