خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

چرا مردم عادی نمی‌توانند ماشین پیش خرید کنند؟

این روزها که اغلب بازارها با رکود و کسادی مواجه هستند، بازاری به نام حواله‌های خودروهای پیش‌فروش شده است بسیار پررونق به کار خود ادامه می‌دهد.

چرا مردم عادی نمی‌توانند ماشین پیش خرید کنند؟

چرا مردم عادی نمی توانند ماشین پیش خرید کنند؟

عبارات مهم : خودروسازان – دستگاه

این روزها که اغلب بازارها با رکود و کسادی مواجه هستند، بازاری به نام حواله های خودروهای پیش فروش شده است بسیار پررونق به کار خود ادامه می دهد.

به گزارش مهر، سنت دیرینه پیش فروش ماشین از وقت برهم خوردن موازنه بین عرضه و تقاضا پایه گذاری شد.پس از آن خودروسازان بخشی از تامین مالی خود را با جیب خریداران انجام می دهند.

اما سال هاست که این سنت با حواشی مختلفی همراه هست. از دسترسی نمایندگان خودروسازان به اطلاعات قیمت و زمان، قبل از شروع پیش فروش گرفته تا بازار سیاه حواله ها، بعد از پیش فروش خودروها.

چرا مردم عادی نمی‌توانند ماشین پیش خرید کنند؟

یکی از آخرین مدل های جنجالی که به خودروی پسابرجامی معروف شد پژو ۲۰۰۸ بود که طی دو روز به وسیله کشور عزیزمان ایران ماشین پیش فروش شد.

شرکت کشور عزیزمان ایران ماشین جهت دو روز پیش فروش، هر روز ظرفیتی نزدیک به ۸ هزار دستگاه در نظر گرفت بنابراین در فاز نخست ۱۶ هزار دستگاه، هر دستگاه به مبلغ پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومان پیش فروش شد و در مجموع ۹۶۰ میلیارد تومان عاید خودروساز شد .بر اساس جدول زمانی اعلام شده است از سوی این شرکت، موعد تحویل این ۱۶ هزار دستگاه تا آخر مرداد ماه سال آینده هست. یعنی بر مبنای تعهدزمانی تحویل این خودروها، به طور میانگین هر ماه باید ۱۲۳۰ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید شود.

این روزها که اغلب بازارها با رکود و کسادی مواجه هستند، بازاری به نام حواله‌های خودروهای پیش‌فروش شده است بسیار پررونق به کار خود ادامه می‌دهد.

چرایی پیش پرداخت ۶۰ میلیونی؟

طبق قانون در پیش فروش ماشین باید معادل ۵۰ درصد قیمت نهایی ماشین از مشتری دریافت گردد. ولی این شرکت مجوز زیاد کردن رقم پیش پرداخت را از نهادهای ناظر مانند شرکت حمایت دریافت کرد. توصیه جالب در مورد ارائه این مجوز نامعلوم بودن قیمت نهایی این ماشین و همچنین عدم اجازه ورود شورای مسابقه در تعیین قیمت آن است.

هاشم یکه زارع مدیرعامل کشور عزیزمان ایران ماشین در اریبهشت ماه امسال قیمت پژو ۲۰۰۸ را بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. این در حالی است که قبل از آن به طور غیر رسمی قیمت هایی بین ۷۵ تا ۹۰ میلیون تومان جهت مدل های دنده دستی و دنده اتوماتیک این ماشین شنیده می شد. حال باید منتظر ماند و دید در هنگام تحویل نخستین خودروهای پیش فروش شده است مابه التفاوت رقم خرید ماشین چند میلیون تومان اعلام خواهد شد؟

چرا مردم عادی نمی‌توانند ماشین پیش خرید کنند؟

داستان تکراری پرسشها سایت فروش اینترنتی…

سایت فروش اینترنتی شرکت های خودروساز همواره در وقت پیش فروش و هجوم بازدیدکنندگان دچار مسئله بوده و هست. در خصوص پژو ۲۰۰۸ نیز همین اتفاق افتاد. درست در نخستین روز پیش فروش، ورود به وبسایت فروش اینترنتی با مسئله کندی و قطعی و در دسترس نبودن سرور مواجه بود و تا مرحله پرداخت وجه نیز این اشتباهات متعددی وجود داشت.

این شرکت خودروساز علت این اخلال را هجوم چند میلیونی بازدیدکنندگان به سایت فروش عنوان می کنند، هجومی که هر وبسایتی را دچار مسئله می کند؛ ولی این توجیه مناسبی جهت عدم اتخاذ تمهیدات مورد نیاز در پهنای باند و سرور سایتی که هر از چند گاهی محل مراجعه مشتریان است نمی باشد.

این روزها که اغلب بازارها با رکود و کسادی مواجه هستند، بازاری به نام حواله‌های خودروهای پیش‌فروش شده است بسیار پررونق به کار خود ادامه می‌دهد.

سوءمدیریت یا عدم میل به به موفقیت کاربر؟!

محمدرضا دفتری، کارشناس آی تی در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: این ادعا کاملا درست هست. یکی از خطراتی که هر سایتی را ترساندن می کند، هجوم ناگهانی چند میلیون کاربر به آن و پر شدن ظرفیت پهنای باند و ناتوانی سرور هست. ولی این عنوان راجع به سایت پیش فروش ماشین و یا سایت های دیگری همانند بانک ها و بیمارستان ها و … که آمار بالایی از مخاطب و مشتری را دارند صدق نمی کند و اگر چنین اتفاقی روی دهد تنها ۲ علت می توان جهت آن در نظر گرفت.

چرا مردم عادی نمی‌توانند ماشین پیش خرید کنند؟

این کارشناس آی تی گفت: علت نخست آن است که واحد فناوری اطلاعات این بنگاه ها توقع و آینده نگری این استقبال از طرح ها و پروژه های پیش فروش ماشین را نداشته و در عمل انجام شده است قرار گرفته اند که این تفکر نشان از سوء مدیریت آنها دارد .

وی علت دوم را در عدم میل به جهت موفقیت بازدیدکنندگان در عضویت بیان کرد و گفت: در بعضی موارد مشاهده شده است است که آی پی های مشخصی جهت ورود سریع به سایت خرید تعریف و در اختیار افرادی خاص قرار می گیرد. به طور مثال چندین نماینده مشخص اجازه ورود به سایت را در مقاطع زمانی خاص دارند ولی در همین مقطع زمانی سایر بازدیدکنندگان جهت ورود به سایت با پیغام اشتباه مواجه می شوند.

این کارشناس فناوری اطلاعات با ذکر مثالی گفت: در سایت سفارت یکی از کشورهای اروپایی نیز همین اتفاق افتاد. بعضی افراد و آژانس های خاص اجازه عضویت و گرفتن وقت مصاحبه جهت صدور ویزا را داشتند، و بدون مسئله وارد سایت می شدند ولی اگر فرد عادی به عنوان مراجعه کننده قصد ورود به سایت و رزرو وقت داشت در مراحل متفاوت با مشکلاتی مواجه می شد.

وی با ذکر چند مثال دیگر از سایت های خبری معروف ورزشی با آمار مراجعه چندصد هزار نفر در لحظه گفت: گزینش درست سرور و پهنای باند مهمترین رمز موفقیت سایت هایی است که آینده نگری ورود چندین هزار نفر کاربر را داشته هست. شرکت های خودرویی که اقدام به پیش فروش ماشین می کنند می توانند با استفاده از تجربه همین سایت ها، سایت را جهت ورود همزمان میلیونها کاربر تقویت کنند.

هر کد ملی یک ثبت نام؟

شرکت کشور عزیزمان ایران ماشین جهت اطمینان از عدم عضویت تکراری و خرید چندین دستگاه ماشین به وسیله یک نفر به قصد استفاده از حاشیه سود بازار و ایجاد بازار سیاه اعلام کرد، جهت هر کد ملی امکان خرید تنها یک دستگاه ماشین وجود دارد. این روش در کنار نظارت سختگیرانه بر شرط عضویت در موعد مقرر از کارها بجا و قابل قدردانی این شرکت هست، ولی پیگیری های خبرنگار مهر حاکی است بعضی نمایشگاه داران با کد ملی تمام افراد خانواده حتی کودک ۱۵ ماهه نیز اقدام به عضویت کرده و این عنوان راهکار شرکت را به طور کامل خنثی کرد.

کلاه گشادی به نام حواله های ۷۵ میلیون تومانی پژو۲۰۰۸

در همین حال با وجود انتشار اطلاعیه کشور عزیزمان ایران ماشین مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش حواله درست یک روز بعد از اتمام پیش فروش آن، با قدری تامل در سایت های خرید و فروش ماشین می بینیم حواله های عضویت پژو ۲۰۰۸ با قیمت های عجیب و غریبی در این سایت ها دست به دست می شوند. حواله ۲۰۰۸ در نزدیکترین وقت تحویل یعنی شهریور و مهرماه ۷۵ میلیون تومان و حواله های تحویل در سال آینده با قیمت ۶۵ میلیون تومان آماده خرید و فروش هستند.

از آنجا که بعد از هر پیش فروشی بازار سیاهی به نام حواله فروشی نیز شکل گرفته و اغلب روزنامه ها و سایت های خرید و فروش ماشین نیز به بزرگی این بازار دامن می زنند باید از نهادهای ناظر و شرکت های خودروساز این پرسش را پرسید که آیا هیچ راهکاری جهت مقابله با این دلالی سیاه وجود ندارد؟

چطور می توان از عدم انتقال این حواله ها اطمینان حاصل کرد؟

حسن کریمی سنجری کارشناس ماشین در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به سوابق پیش فروش ماشین در کشور گفت: اختلاف بین میزان عرضه و تقاضای ماشین در دهه ۷۰ منجر به شکل گیری سیاست پیش فروش ماشین شد.

وی افزود : طی چند سال اخیر این عنوان کمرنگ شده است است ولی در یکی دو مدل خاص مانند پژو ۲۰۰۸ و یا رنو ساندرو فروش اولیه بر اساس پیش فروش انجام شد که با تبلیغ شرکت های خودروساز و همچنین تفاوت های عمده فنی و کیفی با مدل های بازار مردم استقبال خوبی کرده و پیش خرید کردند.

سنجری ادامه داد: یکی دیگر از دلایل استقبال مشتریان از پیش فروش ۲۰۰۸ قیمت حدود ۱۰۰ میلیون تومانی است که بعضی متقاضیان این قیمت را مناسب می دانند و با تصور سود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی بعد از معامله در بازار آزاد ماشین اقدام به عضویت کردند.

این کارشناس ماشین با تاکید بر ممنوعیت خرید و فروش حواله پژو ۲۰۰۸ گفت: اگر خود شرکت کشور عزیزمان ایران ماشین روی حرف خود بایستد و صلح کردن و نقل و انتقال حواله ها را کاملا غیر قانونی دانسته و انجام ندهند می توان انتظار داشت این بازار سیاه حواله ها از رونق خارج شود. ولی متاسفانه پیش از این مشاهده شده است که بعضی نمایندگان فروش با نفوذ و روابط خود با شرکت های خودروساز این حواله ها را بعد از عضویت به فروش رسانده و انتقال یافته هم می کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل مهم شکل گیری این بازار سیاه سادگی و عدم اطلاع دقیق مشتریان حواله ها هست. اگر مشتریان حواله از عدم امکان صلح ونقل و انتقال حواله مطلع باشند قطعا اقدام به خرید ان نکرده و در نتیجه افراد سودجو به نشانه خود نخواهند رسید.

به گفته وی تنها راه مقابله با بازارسیاه حواله نظارت دقیق بر نحوه عرضه ماشین به وسیله شرکت خودروساز است.

سنجری تاکید کرد: به نظر من شورای مسابقه به جای دخالت در قیمت گذاری خودرو، بر نحوه عرضه و تولید ماشین نظارت کند تا شرکت های خودروساز خارج از اصول و قواعد قانونی اقدامی انجام ندهند. قاعده مند شدن تولید بر اساس تعهدات شرکت خودروساز نیز از وظایف این شورا است تا مشتریانی که چند ماه قبل مبالغی را به حساب شرکت واریز کرده اند در وقت تحویل ماشین با مشکلاتی مانند تاخیر در تحویل و رنگ و سایر مشخصات ماشین مواجه نشوند.

وی در آخر اظهار کرد: به نظر می رسد قیمت نهایی ماشین همان رقم ۱۰۰ میلیون تومانی است که مدیرعامل کشور عزیزمان ایران ماشین اعلام کرده است ولی باید منتظر ماند و دید در وقت تحول قیمت نهایی ماشین بر چه مبنایی مشخص می شود؟ شاید خودروساز با توجه به قمیت تمام شده است محصول، جهت کم کردن حاشیه سود بازار آزاد و دلالان، اقدام به گرانتر کردن قیمت نهایی کرده و زیان خود را از محل قیمت نهایی جبران کند. در نهایت اینکه خریداران باید در انتظار قیمتی نزدیک به ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در بازار پژو ۲۰۰۸ باشند.

واژه های کلیدی: خودروسازان | دستگاه | میلیونی | ماشین | بازار | ایران | میلیون | اخبار اقتصادی و بازرگانی

چرا مردم عادی نمی‌توانند ماشین پیش خرید کنند؟

چرا مردم عادی نمی‌توانند ماشین پیش خرید کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *