خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

پیشران تازه معاملات مسکن

به گزارش دنیای اقتصاد ؛ سهم «خانه اولی»ها در معاملات مسکن، با خروج جهشی سپرده گذاران صندوق بعد انداز مسکن «یکم» به سمت بازار خرید آپارتمان زیاد کردن یافت.

پیشران تازه معاملات مسکن

پیشران تازه معاملات مسکن

عبارات مهم : سرمایه گذاری – خرید آپارتمان

رشد ۳۰۰ درصدی پرداخت وام یکم در تهران

به گزارش دنیای اقتصاد ؛ سهم «خانه اولی»ها در معاملات مسکن، با خروج جهشی سپرده گذاران صندوق بعد انداز مسکن «یکم» به سمت بازار خرید آپارتمان زیاد کردن یافت. بررسی ها راجع به اثر وام مسکن «یکم» بر جنبش تقاضای مصرفی نشان می دهد این صندوق با تاخیر یکساله، توانست شهریور امسال در نقش پیشران معاملات ملک ظاهر شود و حضور «خانه اولی» ها در بازار را تقویت کند. روند دریافت وام «یکم» در پایتخت کشور عزیزمان ایران ۳۰۰ درصد نسبت به پارسال رشد کرده و باعث شده است است سهم «خانه اولی» ها در معاملات ماهانه املاک مسکونی پایتخت از یک درصد در سال ۹۵ به ۶ درصد در ماه های اخیر زیاد کردن یابد.

جریان پرداخت این نوع تسهیلات، نه تنها در پایتخت کشور عزیزمان ایران که در سایر شهرها نیز به شکل محسوس در حال افزایش هست. پیش تر با توجه به مدل تعریف شده است در صندوق بعد انداز مسکن – پرداخت وام به شرط یک سال سپرده گذاری معادل نصف مبلغ تسهیلات – انتظار می رفت موتور پرداخت وام مسکن «یکم» در سال دوم فعالیت این صندوق یعنی از تابستان ۹۵ راه بیفتد؛ ولی موانع ۴ گانه در این مسیر، طول وقت دسترسی «خانه اولی» ها به وام را به حداقل ۱۸ ماه زیاد کردن داد. دو مانع، تا حدودی برطرف شده است و در صورت برطرف کامل همه آنها، حجم فروش آپارتمان به این گروه در پایتخت به حداقل ۳ هزار واحد در ماه زیاد کردن می یابد.

پیشران تازه معاملات مسکن

اثر وام مسکن «یکم» دو سال بعد از راه اندازی صندوق بعد انداز مخصوص متقاضیان مصرفی آپارتمان، به صورت محسوس در بازار معاملات ملک ظاهر شد. گزارش «دنیای اقتصاد» از کارنامه پرداخت بزرگترین تسهیلات خرید مسکن موجود در شبکه بانکی –بیشترین سقف ریالی در مقایسه با وام های دیگر- حاکی است: وام «یکم» طی سه ماه اخیر در نقش پیشرانه تازه معاملات خرید مسکن عمل کرده و در پایتخت کشور عزیزمان ایران باعث خیز «خانه اولی» ها در بازار ملک شده است است.

دو آمار رسمی از اوضاع پرداخت تسهیلات خرید مسکن مخصوص «خانه اولی» ها و روند معاملات خرید آپارتمان در نیمه اول امسال نشان می دهد: حجم خرید واحد مسکونی به وسیله «خانه اولی» های مجهز به وام یکم در ماه های گذشته از سال ۹۶ به طور میانگین ۳۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ زیاد کردن پیدا کرده به طوری که این میزان ورودی از سمت نوع خاصی از تقاضا (کاملا مصرفی) به بازار فروش مسکن در تهران، سهم «خانه اولی» ها از معاملات ماهانه ملک در پایتخت را از یک درصد سال گذشته به ۶ درصد زیاد کردن داده است.

به گزارش دنیای اقتصاد ؛ سهم «خانه اولی»ها در معاملات مسکن، با خروج جهشی سپرده گذاران صندوق بعد انداز مسکن «یکم» به سمت بازار خرید آپارتمان زیاد کردن یافت.

این آمار بیان کننده واکنش‌ها متفاوت منزل اولی ها در معاملات شهریور بازار املاک پایتخت کشور عزیزمان ایران نسبت به سایر متقاضیان هست. بررسی های «دنیای اقتصاد» از عملکرد صندوق بعد انداز مسکن یکم از ناحیه «حجم عضویت های جدید» و به خصوص «حجم پرداخت تسهیلات به متقاضیان منزل اولی» نشان می دهد سکته ماهانه معاملات مسکن در بازار مسکن پایتخت در شهریور ماه امسال،از ناحیه افت حجم خرید مسکن از سوی منزل اولی ها نبوده هست. حجم معاملات خرید مسکن در شهریور در پایتخت کشور عزیزمان ایران ۱۴درصد نسبت به مرداد کم کردن یافت ولی خرید منزل اولی ها در همین مدت رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرد.

شهریور امسال بیش از ۸۰۰ نفر از سپرده گذاران صندوق بعد انداز مسکن یکم در پایتخت کشور عزیزمان ایران –خانه اولی- با دریافت تسهیلات مسکن از این صندوق، نسبت به خرید آپارتمان اقدام کردند که در مقایسه با حجم فروش نزدیک به ۱۵ هزار واحد مسکونی در پایتخت کشور عزیزمان ایران طی همین ماه، مشخص می شود در حال حاضر بیش از ۵ درصد معاملات به وسیله منزل اولی های مجهز به وام یکم انجام می گیرد.

متوسط خروجی از صندوق یکم به بازار خرید مسکن در پایتخت کشور عزیزمان ایران از ابتدای امسال تا کنون، حدود ۵۵۰ نفر در ماه بوده که نسبت به سال قبل، تقریبا ۴ برابر شده است هست. شهریور پارسال، کمتر از ۲۰۰ منزل اولی عضویت کننده در این صندوق، موفق به دریافت وام و خرید مسکن شدند. گروه منزل اولی های دریافت کننده وام یکم، بخشی از منزل اولی های فعال در بازار معاملات ملک محسوب می شوند. گروه دیگر، آن دسته از زوج های فاقد سابقه مالکیت مسکن هستند که با تسهیلاتی غیر از وام یکم یا به صورت مستقل از انواع وام خرید مسکن در هر ماه، نسبت به خرید آپارتمان در پایتخت اقدام می کنند.

پیشران تازه معاملات مسکن

بررسی دنیای اقتصاد راجع به نقش مثبت «خانه اولی» ها در هدایت بازار ملک به فاز رونق نشان می دهد: موتور صندوق «یکم» در بازار معاملات مسکن با یک سال تاخیر به کار افتاده است و اگر چه طی یک ماه اخیر برطرف دو مانع در این مسیر (برطرف شدن معضل قیمت سود بانکی اوج و مشکل در یافتن آپارتمان مناسب ناشی از رکود ملکی)، «پیشرانه» از قبل طراحی شده است را تا حدودی فعال کرده ولی جهت آنکه دور موتور صندوق یکم زیاد کردن یابد و به خیز زیاد منزل اولی ها جهت خرید مسکن منجر شود مورد نیاز است موانع سوم و چهارم که اساسی تر از دو مانع اول ارزیابی می شود نیز از جلوی پای سپرده گذاران صندوق برداشته شود.

صندوق بعد انداز مسکن «یکم» خرداد ۹۴ راه اندازی شد و قرار بود مشروط به یک سال سپرده گذاری منزل اولی ها در آن، بیشترین سقف وام خرید مسکن، در قالب خروج منظم و تدریجی سپرده گذاران به سمت بازار خرید آپارتمان، به عضویت کننده ها تعلق بگیرد.

به گزارش دنیای اقتصاد ؛ سهم «خانه اولی»ها در معاملات مسکن، با خروج جهشی سپرده گذاران صندوق بعد انداز مسکن «یکم» به سمت بازار خرید آپارتمان زیاد کردن یافت.

اما آنچه در سال دوم فعالیت صندوق «یکم» در عمل اتفاق افتاد، متوقف ماندن بخش زیادی از منزل اولی ها در صندوق تحت تاثیر ناتوانی آنها در تکمیل سپرده مورد نیاز بود. کسری سپرده گذاری عضویت کننده ها در صندوق بعد انداز مسکن –در پایتخت کشور عزیزمان ایران ۴۰ میلیون سپرده به مدت یک سال جهت پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی بعد از یک سال مورد نیاز است- باعث شده است طول انتظار جهت دریافت این تسهیلات، از ۱۲ ماه وعده داده به ۱۸ ماه زیاد کردن پیدا کند.

مشاهده روند خروج منزل اولی ها از صندوق یکم به بازار خرید مسکن از سال دوم فعالیت صندوق تا کنون، اثر طولانی شدن فرآیند سپرده گذاری و آماده سازی وام را به خوبی نشان می دهد. در کل کشور، در سال اول، ۵۱هزار منزل اولی جهت دریافت وام یکم در این صندوق عضویت کردند که انتظار می رفت این افراد در سال دوم، به واسطه آخر یک سال سپرده گذاری خود، بتوانند تسهیلات خود را دریافت کنند. ولی در سال دوم (از خرداد ۹۵ تا خرداد ۹۶) فقط ۸ هزار و ۴۰۰ نفر از این گروه موفق به دریافت تسهیلات خود و خرید آپارتمان شدند. در پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز طی سال اول، ۱۳ هزار نفر در این صندوق عضویت کردند در حالی که طی سال دوم، حدود ۲۵۰۰ نفر منزل اولی در پایتخت کشور عزیزمان ایران با وام یکم موفق به خرید آپارتمان شدند.

پیشران تازه معاملات مسکن

با این حال، روند پرداخت تسهیلات از آخرهای زمستان سال گذشته (پایان موعد ۱۸ماهه)، به صورت خفیف زیاد کردن پیدا می کند و با صرف نظر از افت در فروردین ۹۶ که به خاطر تعطیلی بازار ملک طبیعی به نظر می رسد، طی ماه های اخیر جریان ورود منزل اولی های دارای وام یکم به بازار معاملات خرید مسکن هم در پایتخت کشور عزیزمان ایران و هم در کل کشور، با شیب تند، حالت صعودی به خود گرفته هست. از ابتدای شروع پرداخت تسهیلات خرید مسکن مختص منزل اولی ها تاکنون-بازه زمانی خرداد ۹۵ تا آخر شهریور ۹۶-مجموعا ۵ هزار و ۳۳ فقره وام خرید به متقاضیان تهرانی پرداخت شده است که ۲۸۸۸ فقره-معادل بیش از نیمی از تسهیلات پرداختی- مربوط به حجم وام های پرداختی طی ۶ ماه اول امسال بوده است.

اوایل امسال نتیجه های یک بررسی جهت ریشه یابی «خروجی ضعیف صندوق یکم به رغم ورود پرحجم سپرده گذار به آن» نشان داد: «نرخ سود بانکی بالا»، «رکود معاملات ملک»، «در استطاعت نبودن مبلغ مورد نیاز جهت سپرده گذاری در صندوق» و همچنین «فراتر بودن اقساط ماهانه وام یکم از استطاعت منزل اولی ها» ۴ مانع مهم در خروج منزل اولی ها از صندوق یکم به سمت بازار معاملات ملک بود.

بخشی از منزل اولی ها به علت سرمایه گذاری در بازار پول جهت زیاد کردن قدرت خرید مسکن، در نیمه اول امسال به رغم فرارسیدن موعد دریافت وام یکم، دریافت آن را به تاخیر انداختند و بخشی دیگر نیز مشکل در گزینش واحد مناسب در شرایط رکودی را علت عدم مراجعه جهت دریافت وام در این نظرسنجی اعلام کردند. اکنون این دو مانع تا حدودی برطرف شده است ولی برطرف شدن دو مانع بعدی به آینده مذاکرات سه جانبه متولی بخش مسکن، بانک عامل و بانک مرکزی جهت اصلاح مدل پرداخت وام یکم بستگی دارد.

بررسی های «دنیای اقتصاد» از پتانسیل منزل اولی های حاضر در صندوق یکم جهت رونق بخشی به معاملات خرید مسکن حاکی هست؛ در حال حاضر به رغم جهش در پرداخت وام یکم نسبت به سال گذشته، ولی از هر ۱۰ نفر سپرده گذار در این صندوق، حدود ۳ نفر موفق به دریافت وام خود می شوند که در صورت برطرف کامل موانع، زیاد کردن قیمت خروجی از صندوق، می تواند به تقویت زیاد سهم منزل اولی ها در معاملات مسکن و در نتیجه تحرک اساسی در بازار خرید آپارتمان منجر شود. در پایتخت کشور عزیزمان ایران به طور میانگین از ابتدای راه اندازی صندوق بعد انداز مسکن یکم تاکنون، حدود ۳۰۰۰ هزار منزل اولی در هر ماه، جهت دریافت وام، اسم نویسی کرده اند که در حالت طبیعی انتظار می رود ماهانه همین تعداد منزل اولی با دریافت وام خود وارد بازار خرید آپارتمان شوند ولی در شهریور امسال ۸۱۶ فقره وام یکم در پایتخت کشور عزیزمان ایران به منزل اولی ها جهت خرید آپارتمان پرداخت شد.

خطر پنهان استقبال نجومی از صندوق

به گزارش «دنیای اقتصاد»، روند «خروج» منزل اولی ها از صندوق یکم اگرچه مدت کوتاهی است که شتاب گرفته (طی نیمه اول امسال) ولی شتاب «ورود» منزل اولی ها به این صندوق ماه ها پیش شروع شد به طوری که از تابستان سال گذشته تاکنون به صورت صعودی رو به زیاد کردن گذاشته هست. رشد تصاعدی عضویت و سپرده گذاری در صندوق بعد انداز مسکن «یکم» به علت ظرفیت مشخص آن در وام دهی سالانه، می تواند در صورت برهم خوردن منابع و مصارف، مسئله ساز شود. ظرفیت صندوق بعد انداز مسکن یکم جهت پرداخت تسهیلات، هر سال کمتر از ۱۰۰ هزار فقره برآورد می شود ولی در فاصله خرداد سال ۹۵ تا خرداد ۹۶، رقمی معادل ۱۵۴ هزار نفر در این صندوق عضویت کردند.

میزان عضویت در سال اول، معادل ۵۱ هزار نفر بود که البته با توجه به رکود مسکن در سال ۹۴، عدم استقبال، قابل انتظار بود ولی در سال دوم، میزان عضویت ها سه برابر شد. در ۴ ماه گذشته نیز عضویت منزل اولی ها ۵۴ درصد دیگر نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ زیاد کردن پیدا کرد. در همین مدت ۷۹ هزار نفر دیگر عضویت کردند. در صورت استمرار این روند، تعهد پرداخت وام از سالی ۲۰۰ هزار نفر فراتر می رود که با الگوی اولیه تامین مالی آن، ناهمخوان است.

سهم منزل اولی ها از آینده بازار

بررسی ها حاکی است هم اکنون روند کشوری عضویت متقاضیان در صندوق بعد انداز مسکن یکم به علت پوشش دهی نزدیک به دوبرابری وام یکم از هزینه خرید مسکن در کل کشور در مقایسه با شهر تهران،تندتر از شیب رشد عضویت های ماهانه در پایتخت هست. میانگین ۱۲۰ میلیون تومانی وام یکم (وام دوبله به زوجین منزل اولی) با احتساب میانگین ۲ میلیون تومانی قیمت هرمترمربع مسکن در کل کشور،هزینه خرید ۶۰ مترمربع واحد مسکونی را تامین می کند.

حجم عضویت کنندگان تازه صندوق بعد انداز مسکن یکم در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران جهت نخستین بار طی ۲۸ ماه از وقت راه اندازی این صندوق،از مرز ۶ هزار عضویت ماهانه در مرداد و شهریور امسال عبور کرد. در فاصله ۱۸مرداد تا ۱۷ شهریور امسال،۶ هزار و ۱۲۹ متقاضی تازه در صندوق بعد انداز مسکن یکم عضویت کردند که این روند در ماه بعد از آن-بازه زمانی ۱۸شهریور تا ۱۷ مهرماه ۹۶-نیز ادامه یافت.رکورد بیشترین عضویت ماهانه در صندوق یکم در کل کشور نیز مربوط به همین بازه زمانی است؛در فاصله ۱۸ مرداد تا ۱۷ شهریور ماه امسال،۲۲ هزار و۶۸۴ نفر در صندوق یکم عضویت کردند که رکورد بیشترین عضویت طی ۲۸ ماه اخیر –از وقت راه اندازی صندوق تاکنون- محسوب می شود. تاکنون بیش از ۲۸۰ هزار نفر در صندوق بعد انداز مسکن یکم عضویت کرده اند.

واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | خرید آپارتمان | تسهیلات مسکن | شهریور ماه | آپارتمان | دریافت | اندازی | تسهیلات | صندوق | بازار | ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *