خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

هنگامی که سیاست با اقتصاد بازی می‌کند

بازی ها و مواضع سیاسی در دنیای امروز تأثیرات کلانی بر حوزه اقتصادی دارد و می تواند آن را با چالش‌های مختلفی روبرو سازد.

هنگامی که سیاست با اقتصاد بازی می‌کند

هنگامی که سیاست با اقتصاد بازی می کند

بازی ها و مواضع سیاسی در دنیای امروز تأثیرات کلانی بر حوزه اقتصادی دارد و می تواند آن را با چالش های مختلفی روبرو سازد.

اقتصاد امروز با استفاده از معیارهای مختلفی در تلاش است تا بتواند به توسعه پایدار و در نهایت اصلاح اوضاع عمومی افراد حاضر در یک حوزه سرزمینی زیر نظر دولتی واحد برسد. البته در دنیای امروز اگرچه رسیدن به توسعه مراحل پیچیده ای دارد ولی شیوه های نوین از جمله روی آوردن به اقصاد مقاومتی می تواند موجب شکوفایی و رشد این حوزه مهم که به طور قطع در همه پرسشها کشور نیز دخیل بوده و بر آنها تأثیر گذار است ، بشود. اقتصاد مقاومتی ، تجارت آزاد ، توجه به مناطق آزاد خاص اقتصادی و تجاری ، سرمایه گذاری در زیر ساخت های مهم کشور با رویکرد توسعه معادل نفت و گاز و … همواره همراه ایجاد پایداری و مقاوم سازی اقتصاد هست.
اما یکی از حوزه های مهم دیگر که شاید توجه به آن مقداری به حاشیه رفته باشد بحث جذب سرمایه در زمینه ایجاد بسترهای مناسب جهت گردشگری است و توریسم به کسی گفته می شود که جهت انجام یک فریضه مذهبی (همانند حج) و یا تفریح و آشنایی اماکن نقاط مختلف، محل زندگی خود را ترک و راهی دیار دیگری می شود و این امر مشتمل بر دو نوع گردشگر داخلی و یا توریست خارجی می شود. البته عوامل دیگری هم در اقتصاد دخیل بوده و بااهمیت ترین آن اتخاذ مواضع سیاسی و تأکید بر آنهاست که این مسئله به وفور در خصوص اقتصاد کشور ما صدق می کند. تحریم های ظالمانه آمریکا و غرب و سیاست های اشتباه بعضی از کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان همانندی جهت این مسئله است که می توان بدان اشاره نمود.

زائران در قالب کاروان هایی از کشور خارج می شوند و در مکه و مدینه در هتل هایی اسکان می یافتند که تحت اجاره ایرانی ها بود همچنین بخش هواپیمایی ما نیز از این کسب سود بی حاصل نبودند.

عبارات مهم : سرمایه گذاری – عربستان
اگرچه تیرگی روابط بین پایتخت کشور عزیزمان ایران و ریاض مسئله تازه ای نیست و در ادوار متفاوت با کارها طرف برابر همواره در سطح خوبی نبوده ولی در این وقت کوتاه تلاش داریم تا در خصوص هزینه های اقتصادی تیرگی روابط کشور عزیزمان ایران و عربستان و بعضی از ابعاد آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

چالش های سیاست و آسیب های اقتصاد

شبه جزیره عربستان با 2 میلیون و 149 هزار کیلومتر مربع مساحت و 33 میلیون جمعیت دومین کشور بزرگ غرب آسیا محسوب می شود و یک پنجم ذخایر نفتی دنیا با تولید روزانه حدود 8 میلیون بشکه نفت را دارا هست. عربستان کشوری تک محصولیست چراکه بیش از 70 درصد درآمدی خود را از راه صادرات حامل های انرژی کسب می نماید و سفر اتباع مسلمان به این کشور به منظور انجام فریضه حج نیز از بااهمیت ترین بخش های درآمدی جهت آن محسوب می شود.
قبل از تیرگی روابط سیاسی ریاض و پایتخت کشور عزیزمان ایران هر سال حدود 350 هزار نفر ایرانی فقط به منظور انجام فریضه حج عمره وارد عربستان می شدند که بعد از کارشکنی های سیاسی این کشور در مسائلی از جمله فوت زائران ایرانی در اتفاق منا، سقوط جرثقیل، تجاوز به دو نوجوان و اتخاذ مواضع اشتباه، روابط سیاسی و دیپلماتیک کشور عزیزمان ایران و عربستان رنگ و بوی تیرگی به خود گرفت تا جایی که در دی ماه 1394 با فراخوانی سفرای این کشور از سفارت خود در پایتخت کشور عزیزمان ایران قطع شد. سال 95، سالی پر تنش بین دو کشور بود و انجام فرضیه حج نیز دستخوش این تیرگی روابط شد و هیچ زائر ایرانی مسجد النبی بار سفر نبست. ولی سالجاری با اصلاح بخشی از روابط و مذاکرات صورت گرفته حج تمتع برگزار شد ولی هنوز حج عمره نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.
تنش های سیاسی حوزه اقتصادی را نیز تحت تأثیر خود قرار می دهد، چراکه عربستانی ها از زائران ایرانی هر سال بیش از 30 میلیارد دلار درآمد کسب می نمودند و این مبحث ارز آوری خوبی را جهت این کشور داشت ولی دود آتش تیرگی روابط بین دو کشور چه از نظر سیاسی و چه در حوزه اقتصادی با توجه به بهای نفت در بازارهای جهانی قطعأ به چشم آل سعود زیاد از ما خواهد رفت. به غیر مسئله حجاج ، کشور عربستان در اقدامی تحت عنوان دامپینگ (فروش کالا و یا انجام خدماتی در خارج به قیمتی پایین تر از داخل) به منظور ایجاد مخاطره جهت اقتصادی کشور عزیزمان ایران و جبران بخشی از کسری بودجه خود ، صادرات نفت و فرآورده های پتروشیمی در سال گذشته را به نوعی خارج از تصمیمات اوپک انجام می داد که با کارها صحیح ایران، جلوی این کار گرفته شد.

حج مزیتی جهت اقتصاد

همانطور که پیشتر گفته شد سرمایه گذاری در حوزه های متفاوت گردشگری می تواند جهت اقتصادی به عنوان مزیتی مهم محسوب شود به نحوی که بعضی از کشورها با استفاده از درآمدهای حاصله از این راه گذران زندگی می کنند. درست است که در مسئله انجام فرایض حج تعمتع و عمره بیشترین سود حاصل کشور عربستان می شود ولی با نگاهی راحت به این قضیه می توان فهمید که رفتن حجاج جهت اقتصاد ما نیز سود مند خواهد بود.
زائران در قالب کاروان هایی از کشور خارج می شوند و در مکه و مدینه در هتل هایی اسکان می یافتند که تحت اجاره ایرانی ها بود همچنین بخش هواپیمایی ما نیز از این کسب سود بی حاصل نبوده و با انجام پروازهای متفاوت درآمد خوبی جهت خود کسب می نمود.
پس این امر به نوعی یک اشتغال زایی است و اقتصاد ما نیز از آن بهره مند می شد. البته درحال حاضر بحث حج تمتع پیگری می شود ولی بهتر است تا اوضاع زائران عمره نیز مشخص گردد و از این بلاتکلیفی درآیند. بعضی از سود جویان در حوزه خرید و فروش فیش های عمره فعالیت دارند که مورد نیاز است با آنها برخورد قانونی شود چراکه ایجاد بازار سیاه نه به نفع مردم خواهد بود و نه اقتصاد ، در نتیجه خرید و فروش فیش حج باید از مبادی قانونی صورت پذیرد.


واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | عربستان | عربستانی | ایرانی | اقتصاد | اقتصادی | سیاسی | سیاست | ایران | میلیون | زائران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *