خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

هفته توفانی بورس در آخر تابستان

روز گذشته | ماشین | بازار | ایران | میلیون | اخبار اقتصادی و بازرگانی

هفته توفانی بورس در آخر تابستان

هفته توفانی بورس در آخر تابستان

عبارات مهم : روز گذشته – ماشین

نماگر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران معاملات روز گذشته را با رشد 488 واحدی به آخر رساند و در سطح 85 هزار و 831 واحد قرار گرفت. بر این اساس بازدهی هفتگی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در یک هفته تماما مثبت به 8/ 2 درصد رسید تا بیشترین رشد هفتگی از هفته نهایی به 21 بهمن 94 را تجربه کند.

هفته توفانی بورس در آخر تابستان

در عین حال دیروز شاهد عبور بی تفاوت بازار سهام از سخنان ترامپ بودیم. همان طور که پیش از این در گزارش های «دنیای اقتصاد» عنوان شد، حجم بالای سفارش های خرید در دو نماد تازه وارد بورسی نشان از پتانسیل بازار سهام جهت جذب نقدینگی تازه دارد. رشد مناسب ارزش معاملات خودرویی ها در روز گذشته آن هم بدون اصلاح قیمت دیگر صنایع بورسی، بر این عنوان صحه گذاشت که نقدینگی جدیدی پشت درهای بازار سهام بوده و در انتظار فرصتی مناسب جهت ورود هست. فرصتی که می تواند با زیاد کردن عرضه اولیه سهام شرکت های بزرگ به نحو مطلوب استفاده شود.

رشد متوازن صنایع بورسی

روز گذشته | ماشین | بازار | ایران | میلیون | اخبار اقتصادی و بازرگانی

یکی از نکات مورد توجه روزهای اخیر در بورس تهران، رشد دسته جمعی اغلب نمادهای بورسی است.نشانه این عنوان نیز رشد همگون شاخص کل و شاخص کل هم وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) به میزان 5/ 0 درصد بود که حاکی از حرکت یکدست سهم های بازار است و دیگر تنها بعضی از سهام زیرمجموعه گروه های بزرگ، شاخص را در مسیر صعودی قرار نداده اند. بررسی روند صنایع بورسی در روز گذشته نیز نشان می دهد از بین 38 صنعت مورد بررسی، شاخص 23 صنعت با رشد همراه بوده است.

خودرویی ها در مرکز توجه بازار

اظهارات سه شنبه دونالد ترامپ در مقر شرکت ملل و ادعای دوباره مدیر جمهور آمریکا در خصوص عدم پایبندی کشور عزیزمان ایران به مفاد توافق هسته ای، موضوعی است که بعضی انتظار داشتند باعث نگرانی فعالان بازار سهام در خصوص تمدید برجام شود. با وجود اینکه تصمیم نهایی در این خصوص و تمدید تعلیق تحریم ها در کمتر از یک ماه آتی گرفته خواهد شد ولی روز گذشته شاهد عبور بی تفاوت بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از سخنان ترامپ بودیم. شاید یکی از دلایل این بی تفاوتی این است که به بسیاری، سخنان ترامپ را ادعاهای بی اساس و خارج از عرف می خوانند که عملی نخواهند شد.

از نکات قابل توجه معاملات دیروز بورس تهران، رشد مناسب ارزش معاملات خودرویی ها بود. بر این اساس دیروز حدود 40 میلیارد تومان از سهام زیرمجموعه گروه ماشین و ساخت قطعات مورد دادوستد قرار داده شد که بیشترین ارزش معاملات این گروه از 30 اردیبهشت 96 تاکنون بوده هست. به عبارتی دیگر درست از زمانی که نماد معاملاتی گروه سایپا به عنوان بزرگ ترین نماد خودرویی ها (با سهم 28 درصدی) با توقف نماد معاملاتی مواجه شد، گروه ماشین و ساخت قطعات چنین ارزش معاملاتی را تجربه نکرده بود. بر این اساس شاخص صنعت گروه ماشین که در بازه زمانی مذکور، اصلاح حدود 15 درصدی را تجربه کرده بود، روز گذشته با رشد 9/ 3 درصدی همراه شد. در این میان ولی استمرار رشد خودرویی ها بستگی به ورود نقدینگی دارد. این نقدینگی می تواند پول های کوچ کرده از دیگر صنایع بورسی باشد یا نمادهای زیرمجموعه این گروه نشانه پول های تازه وارد احتمالی قرار گیرند.

هفته توفانی بورس در آخر تابستان

در هر صورت ادامه رشد این صنعت وابستگی جدی به شدت ورود جریان نقدینگی خواهد داشت. شاید این امر باعث شود تا بار دیگر گروه ماشین به عنوان لیدر بازار سهام معرفی شود. در حال حاضر ولی جنس نقدینگی وارد شده است به گروه خودرو، تازه به نظر می رسد آیا که طی هفته های اخیر، بازار سهام اصلاح قیمتی جدی را تجربه نکرده است تا به موجب آن شاهد کوچ نقدینگی از صنایع دیگر بورسی و سرریز شدن آن به سمت نمادهای خودرویی باشد.

جنس تازه نقدینگی، فرصتی جهت عرضه اولیه

روز گذشته | ماشین | بازار | ایران | میلیون | اخبار اقتصادی و بازرگانی

همان طور که اشاره شد روز گذشته خودرویی ها با ارزش معاملاتی بالغ بر 40 میلیارد تومان همراه شدند، این نقدینگی ولی جنس متفاوتی داشت. پیش از این انتظار می رفت با توجه به رشد پرشتاب قیمت نمادهای کامودیتی محور (کالایی ها) شاهد اصلاح قیمتی این سهام و کوچ نقدینگی فعال در این گروه ها به سمت دیگر صنایع بورسی باشیم.

روز گذشته ولی نه تنها نمادهای مذکور با زیاد کردن فشار فروش مواجه نشدند، بلکه نقدینگی قابل توجهی جذب نمادهای خودرویی شد. این عنوان نشان دهنده ورود جنس جدیدی از نقدینگی به بازار سهام هست. این مهم از آنجا مورد توجه قرار می گیرد که یکی از بااهمیت ترین چالش های کنونی بورس تهران، کند شدن جریان ورودی نقدینگی هست. ارزش معاملات پایین بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در 6 ماهه ابتدایی امسال گواه این مدعا هست. به طوری که میانگین روزانه ارزش معاملات از ابتدای امسال تاکنون به 124 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به میانگین 6 ماهه ابتدایی سال 95، افت 38 درصدی را نشان می دهد.

هفته توفانی بورس در آخر تابستان

کاهش قیمت سود بانکی می تواند محرکی جهت کوچ نقدینگی تازه به سمت سایر بازارها باشد. هر چند هنوز کارشناسان با تردید نسبت به کم شدن قیمت سود بانکی نگاه می کنند، ولی به نظر می رسد از جذابیت سپرده های بانکی جهت پول های تازه کاسته شده است و این نقدینگی به دنبال محلی مناسب جهت سرمایه گذاری هست. در این میان با توجه به ریسک بالای سرمایه گذاری در بازار ارز با توجه به زیاد کردن نظارت های بانک مرکزی بر رفتارهای سفته بازانه در این بازار و همچنین رشد آرام بازار مسکن، بورس سهام از بیشترین جذابیت جهت ورود برخوردار است.

در حال حاضر نیز سفارش های خرید در دو نماد تازه وارد بورسی نشان می دهد نقدینگی مورد نیاز به صورت بالقوه وجود داشته و به دنبال شناسایی فرصتی جهت ورود به بازار سهام هست. در این خصوص روز گذشته با وجود عرضه صف خرید 180 میلیون سهمی «چدن»، بار دیگر شاهد زیاد کردن مجدد تقاضا در این نماد بورسی و تشکیل صف خرید 13 میلیون سهمی بودیم. در عین حال دیروز در مرحله پیش گشایش حدود یک هزار میلیارد تومان نقدینگی در صف خرید نماد معاملاتی «های وب» نشسته بود. بر این اساس به نظر می رسد نقدینگی جدیدی پشت درهای بازار سهام قرار گرفته و در انتظار شناسایی فرصتی مناسب جهت ورود هست. این وقت می تواند با عرضه های اولیه سنگین شرکت های بزرگ ایجاد شود.

در این میان نباید از نقش سهامداران عمده نیز غافل شد. به نظر می رسد در شرایط کنونی سهامداران عمده باید با توجه به نیاز به تامین نقدینگی، با عرضه سهام وارد میدان شده است و زمینه جذب نقدینگی سرگردان کنونی را فراهم آورند. مقام سیاست گذار نیز نباید با هراس از ریزش شاخص مانع از عرضه سهامداران عمده شود. رشد پرشتاب شاخص سهام شاید در کوتاه مدت سود بالایی را در اختیار سهامداران قرار دهد ولی استمرار این اوضاع نیاز به گسترش عرضی بازار دارد. این عنوان نه تنها باعث هدایت نقدینگی تازه به بازار سهام می شود، بلکه از شدت رفتارهای هیجانی نیز می کاهد تا رونق بازار سهام وضعیتی ادامه دار را تجربه کند.

بازار در انتظار گزارش های شش ماهه

چندی پیش بود که مدیر شرکت بورس اوراق بهادار خبر از انجام تغییراتی خوب در بازار سرمایه داده بود. تغییراتی که قرار شد به زودی روی حجم مبنا، دامنه نوسان و کم کردن وقت نمادهای متوقف شده است در بازار سهام انجام پذیرد. طبیعتا هرگونه عوض کردن رویه در این قوانین می تواند به تصویر العمل مثبت بازار بینجامد. همچنین با اتمام تابستان، به مرور شاهد انتشار گزارش های 6 ماهه شرکت های سهامی روی سامانه کدال خواهیم بود. گزارش هایی که احتمالا تصویر العمل بازار را در پی خواهند داشت.

این گزارش ها از آنجا مورد رصد سرمایه گذاران و فعالان بازار قرار می گیرد که حاوی نکات مهمی از عملکرد شرکت ها است.به عبارتی دیگر، در گزارش های 6 ماهه شرکت های بورسی، درآمد عملیاتی 6 ماه نخست سال مشاهده می شود که می تواند مبنای تحلیل آینده نگری درآمد هر سهم این شرکت ها که در روزهای نهایی مهرماه منتشر می شود، قرار گیرد. بر این اساس در بازه یک ماهه باقیمانده تا انتشار آینده نگری شرکت ها بر اساس عملکرد 6 ماهه، می توانیم شاهد رفتاری بر مبنای تحلیل از سوی معامله گران به واسطه انتشار گزارش عملکرد 6ماهه باشیم.

در بازار چه گذشت؟

در داد و ستدهای روز گذشته شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران 484 واحد رشد کرد و به رقم 85 هزار و 831 رسید.همچنین دیروز سهامداران بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران (با کسر معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) حدود 763 میلیون برگه سهم دست به دست کردند که ارزش این مبادلات 143 میلیارد تومان برآورد شد.در عین حال روز گذشته 42 درصد از ارزش معاملات در اختیار 10 نماد قرار گرفت. در این میان نماد معاملاتی شرکت های سایپا، تولیدی چدن سازان، کشور عزیزمان ایران ماشین و فولاد مبارکه اصفهان بیشترین ارزش معاملات این روز بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران را تجربه کردند.

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز چهارشنبه در مجموع شاهد عوض کردن مالکیت حدود 160 میلیون تومانی به نفع معامله گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت کشور عزیزمان ایران ماشین بیشترین همکاری بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی عوض کردن مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه جایی حدود سه میلیون سهم «خودرو» به ارزش 4 میلیارد و 300 میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. بعد از «خودرو» نیز «فایرا» شاهد بیشترین عوض کردن مالکیت به نفع معامله گران حقیقی به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون تومان بود.در آن سوی بازار نماد معاملاتی گروه پتروشيمي سرمایه گذاری ايرانيان شاهد بیشترین عوض کردن مالکیت سهام به نفع حقوقی ها بود. بر این اساس دیروز حدود 4 میلیون سهم «پترول» به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون تومان از سبد سهام معامله گران حقیقی به پرتفوی حقوقی ها انتقال یافته شد.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: روز گذشته | ماشین | بازار | ایران | میلیون | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *