خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

نشانه‌های کم کردن قیمت

روز گذشته | محصولات | محصول | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

نشانه‌های کم کردن قیمت

نشانه های کم کردن قیمت

عبارات مهم : روز گذشته – محصولات

روز گذشته قیمت پایه محصولات پلیمری در شرایطی اعلام شد که اکثر گریدها با روندی با ثبات مسیر قیمتی خود را دنبال کردند و جهت گیری منطقی را در پیش گرفتند. البته این در حالی بود که گرید های بعضی از محصولات همچون pvc ها و پلی اتیلن ترفتالات بطری پا در مسیری کاهشی گذاشته و روندی نزولی را تجربه کردند؛ به گونه ای که انواع گریدهای pvc با ۶/ ۴ درصد افت قیمتی همراه شدند.

این در حالی بود که دو گرید قیمتی SBR ها هم همین اوضاع را دنبال کردند؛ به گونه ای که دو گرید ۱۵۰۲ و ۱۷۱۲ این محصول به ترتیب با کم کردن ۵/ ۳ و ۷/ ۳ درصدی به قیمت نهایی ۵۷ هزار و ۶۷۰ و ۵۶ هزار و ۸۱ ریال اعلام شدند. از جمله بااهمیت ترین دلایل این افت قیمتی می توان به اوج رفتن بهای بیش از حد این دو محصول طی هفته های گذشته اشاره کرد که به نظر می رسد با این افت قیمتی به شرایط تعادلی نزدیک تر می شود.

نشانه‌های کم کردن قیمت

رصد روند قیمتی دلار حاکی از زیاد کردن قیمت این شاخص است که تغییری ۴/ ۰ درصدی نسبت به هفته گذشته با بهای ۴ هزار و ۶۶ ریال را تجربه کرده و بر فرمول قیمتی محصولات پلیمری تاثیر گذاشته هست. به طور کلی می توان گفت عوض کردن ناچیز بهای این شاخص مسبب آن است که محصولات پلیمری روند با ثبات خود را دنبال کنند. در طرف دیگر بررسی روند قیمتی بهای طلای سیاه و به دنبال آن نفتا هم به عنوان آیتم های تاثیرگذار بر قیمت های پایه محصولات پتروشیمی از تغییری چشمگیر خبر نمی دهد؛ به گونه ای که طی هفته گذشته نفت خام آمریکا با افزایشی ۰۴/ ۰ درصدی همراه بود و به بهای ۵۱ دلار و ۴۷ سنت در لحظه تنظیم این گزارش رسید و این در حالی است که این روند جهت نفت برنت هم صادق بود و این شاخص هم با زیاد کردن ۰۱/ ۱ درصدی طی هفته گذشته با بهای ۵۷ دلار و ۷۵ سنت در لحظه تنظیم این گزارش تظاهر کرد و این رقم جهت نفتا ۵۱۴ دلار و ۴۳ سنت رقم خورده است.

بازار داخلی

روز گذشته | محصولات | محصول | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

به طور کلی روند با ثباتی در این بازارها در جریان هست. به این معنا که تقاضا جهت محصولاتی که تقاضای فصلی بیشتری دارند، بالاست و جهت دیگر گریدها پایین هست. بررسی روند بازارهای داخلی نشان از توازن عرضه و تقاضا در این بازار دارد. به بیانی دیگر این امر نشانگر آن است که واقعیت عرضه و تقاضا جریان غالب را تعیین می کند که البته این قیمت قبل از اعلام قیمت های پایه اعلام شده است و این نشانه را می دهد که باید از این به بعد منتظر تاثیر گذاری قیمت های پایه بر بازارهای داخلی باشیم.

در کنار این عنوان بررسی قیمتی محصولی همچون PVC نشانگر آن است که بهای این محصول (به طور مثال S۶۵ اروند) به سقف قیمتی خود رسیده که نشان از سیگنال کم کردن قیمت هاست.«دنیای اقتصاد» با استناد به تحلیلی از imeanalysis به بررسی اوضاع بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی رفته و در این مسیر چهار دسته بازیگر را در بازار پلی استایرن ها شناسایی و معرفی می کند. این چهار بازیگر عبارتند از:

۱- محصول استایرن منومر بعد از نوسانات شدید قیمتی و لمس قیمت ۱۴۴۰ دلاری وارد مدار نزولی قیمت شد و با کم کردن قیمتی خریداران از انجام خرید خود داری کردند. قیمت مجددا بعد از کم کردن مناسب در قیمت ۱۲۰۰ دلار در حالت سکون قرار دارد. این عنوان باعث شده است کلیه خریداران محصول مذکور بعد از اینکه مطمئن شدند قیمت دیگر نزولی نخواهد داشت (از منظر روانشناسی بازار نیز این پدیده هر لحظه در کشور و تحلیل های بین المللی ملموس است که خریداران هنگام کم کردن قیمتی منتظر می مانند تا قیمت ثابت شود) وارد فضای خرید شوند.

نشانه‌های کم کردن قیمت

۲- مطابق نمودار صفحه حاشیه سود تولید کنندگان پلی استایرن معمولی و مقاوم نسبت به هفته های قبل زیاد کردن یافته هست. علت این مناسبت را می توان در ثبات قیمت پلی استایرن در منطقه GCC دانست که باوجود کم کردن قیمت در مناطق شمال شرق و جنوب شرق آسیا در منطقه مذکور قیمت ها ثابت بوده هست. این عنوان باعث شده است تقاضای استایرن منومر از سوی شرکت های تولید کننده پلی استایرن معمولی و مقاوم زیاد کردن یابد.این نمودار حاشیه سود تولیدکنندگان پلی استایرن معمولی را در کشور نشان می دهد. همان طور که مشاهده می شود اسپرد قیمتی تولید پلی استایرن معمولی از استایرن منومر بالای میانگین خود قرار دارد. نمودار بعد، حاشیه سود تولیدکنندگان پلی استایرن مقاوم را در کشور نشان می دهد. همانطور که مشاهده می شود اسپرد قیمتی تولید پلی استایرن مقاوم از استایرن منومر نیز بالای میانگین خود قرار دارد.

۳- در هفته های گذشته حاشیه سود تولید کنندگان پلی استایرن انبساطی نیز با توجه به افت شدید قیمتی پلی استایرن انبساطی در سطح جهانی کم کردن یافت. با توجه به اینکه قیمت های داخلی در مورد این محصول از مناطق جنوب و شمال شرق آسیا اقتباس می شود، قیمت ها در این مناطق همزمان با کم کردن قیمت استایرن منومر کم کردن یافتند. در حال حاضر با توجه به ثبات قیمت استایرن و پلی استایرن انبساطی، تولید کنندگان این محصول نیز شروع به خرید محصول کرده اند.

روز گذشته | محصولات | محصول | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

۴- اوضاع مصرف کنندگان ABS بسیار متلاطم تر هست. قیمت های اکریلو نیتریل به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته رسیده است و بوتادین نیز نوسانات بسیار شدیدی را تجربه می کند. در این میان به قدری تغییرات دو محصول دیگر شدید است که تولید کنندگان این محصول را دچار سردر گمی کرده هست. ولی در شرایط فعلی با توجه به افت بسیار مناسب قیمت بوتادین و ثبات قیمتی استایرن منومر، تولید کنندگان این محصول نیز با فراغ بال بیشتری می توانند وارد فضای خرید محصول شوند.

۵- در طرف دیگر ماجرا مصرف کنندگان رزین وجود دارند که آنها نیز بعد از ثبات قیمت ها پا به عرصه خرید گذارده اند.حضور این خریداران پرقدرت و همچنین پتروشیمی تبریز به عنوان یکی از بازیگران مهم بازار استایرن و پلی استایرن کشور نهایتا باعث شد قیمت استایرن در هفته گذشته وارد فضای مسابقه قیمتی شود.

نشانه‌های کم کردن قیمت

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: روز گذشته | محصولات | محصول | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

نشانه‌های کم کردن قیمت

نشانه‌های کم کردن قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *