خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

اقتصاد کشور عزیزمان ایران باید در CCU خوابیدن شود! ، قیمت ارز عامدانه زیاد کردن یافته

یک اقتصاددان می‌گوید زیاد کردن قیمت ارز چندان منطقی نیست آیا که امروز دولت می‌تواند روزانه سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد و قاعدتا باید عرضه ارز

اقتصاد کشور عزیزمان ایران باید در CCU خوابیدن شود! ، قیمت ارز عامدانه زیاد کردن یافته

قیمت ارز عامدانه زیاد کردن یافته/ اقتصاد کشور عزیزمان ایران باید در CCU خوابیدن شود!

عبارات مهم : بازار کار – کسب درآمد

یک اقتصاددان می گوید زیاد کردن قیمت ارز چندان منطقی نیست آیا که امروز دولت می تواند روزانه سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد و قاعدتا باید عرضه ارز در بازار بیش از گذشته باشد. به نظر می رسد که عرضه ارز اهرمی است که دولت جهت زیاد کردن درآمدهای خود از آن استفاده می کند و کسری بودجه خود را با آن جبران می کند.

حیدر مستخدمین حسینی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: فکر می کنم مشکلاتی در مذاکره کشور عزیزمان ایران و کشورهای ۱+۵ در جریان توافق برجام وجود داشت که منجر به آن شد که در پسابرجام روابط بانکی ما آنگونه که باید با کشورهای خارجی شکل نگیرد. باید در سند توافقی صراحتا قید می شد که انتقال دلار صورت بگیرد.

اقتصاد کشور عزیزمان ایران باید در CCU خوابیدن شود! ، قیمت ارز عامدانه زیاد کردن یافته

او اضافه کرد: قید اینکه همه تحریم ها برداشته شود با این جمله معنای متفاوتی دارد. من آن وقت نیز به این عنوان اشاره کردم که قید نکردن این جمله می تواند مایه دردسر شود و اکنون که شرایط تازه به وجود آمده و دوباره تحریم های تازه مطرح شده است اند، به نظر می آید حوزه بانکی و روابط بانکی ما با بانک های غرب رونق نگیرد. به این علت که آنها در خوابیدن هم که در این مدت فراهم بود، حاضر نشدند امکان برقراری روابط بانکی جهت کشور عزیزمان ایران را مهیا کنند و از سوی دیگر اکنون که تحریم های تازه در حال شکل گیری هست، علت نمی بینند که بخواهند در حوزه بانکی گشایشی ایجاد کنند.

معاون وزیر اقتصاد پیشین در ادامه سخنانش گفت: اخیرا توصیه ای مطرح شد که معاون امور خارجه کشور عزیزمان ایران نیز تایید کرد مبنی بر اینکه چینی ها در روابط بانکی ما به خاص راجع به حساب های بانکی دانشجویان مشکلاتی ایجاد کرده اند به این ترتیب که حساب های بانکی دانشجویان را بسته اند. وزارت امور خارجه کشور عزیزمان ایران نیز گفته است که در این زمینه اقداماتی خواهد کرد. به هر حال این اقدام چین می تواند شروع ایجاد مشکلاتی دیگر به وسیله بانک های دیگر کشورها شود که دولت باید با دیپلماسی سیاسی و اقتصادی برطرف کند وگرنه مشکلاتی بر پرسشها دیگر روابط بانکی ما و انتقال ارز ایجاد خواهد شد.

یک اقتصاددان می‌گوید زیاد کردن قیمت ارز چندان منطقی نیست آیا که امروز دولت می‌تواند روزانه سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد و قاعدتا باید عرضه ارز

این اقتصاددان در ادامه سخنانش اظهار کرد: من در جریان مذاکرات مطرح کردم تیم مذاکره کننده باید به همراه خود یک اقتصاددان و کسی که در حوزه بانکداری کارشناس باشد را به همراه می برد تا در استفاده از واژه ها در سند برجام در مباحث اقتصادی دقت بیشتری می شد. بحث ما راجع به نقل و انتقال وجوه بود و باید کسی که در مذاکره حضور داشت، کسی بود که در دوره گشایش اعتبار اسنادی، ال سی ها و فاینانس ها و … کار کرده بود. ما از این کارشناسان در کشور زیاد داشتیم و می توانستیم در این جریان به کار ببندیم تا این ریزه کاری ها که سیاسیون ممکن بود دقیق نتوانند تبیین کنند، به وسیله کارشناسان اقتصادی و بانکی مطرح می شد.

مستخدمین حسینی اظهار کرد: من فکر می کنم در شرایط کنونی دولت باید پیمان های پولی و منطقه ای را در دستور کار قرار دهد. این عنوان هم باید در نظام بانکی و هم باید در حوزه های بازرگانی و تجارت در دستور کار قرار گیرد. پیمان هایی که بین دو یا چند کشور بسته می شود تا به این ترتیب اقتصاد کشور عزیزمان ایران بتواند با شرایط کشور خود را تطبیق دهد. نباید انتظار داشته باشیم که یک حرکت سیاسی شکل بگیرد تا پرسشها روابط بانکی ما با دنیا بین الملل برطرف شود. باید مسئولان ما تلاش کنند تا همین حد کنونی را حفظ و مدیریت کنند و جهت پیمان نامه های بین المللی اقدام کنند.

معاون مدیر بانک مرکزی پیشین در ادامه سخنانش راجع به رابطه کشور عزیزمان ایران و بانک جهانی اظهار کرد: بانک جهانی اکنون سال هاست که به ما اعتباری نمی دهد و علی رغم آینده نگری ها در پسابرجام نیز به کشور عزیزمان ایران اعتباری نداد و نسبت به طرح ها و پروژه های ما بی تفاوت بود؛ از این منظر هنگامی که بانک جهانی چنین رویکردی راجع به اقتصاد کشور عزیزمان ایران در پیش می گیرد، به این معنی است که اطلاعاتی که از فضای کسب و کار کشور عزیزمان ایران می گیرند، چندان امیدوارکننده نیست. فضای کسب و کار در کشور عزیزمان ایران به صورت جدی معضل دارد.

اقتصاد کشور عزیزمان ایران باید در CCU خوابیدن شود! ، قیمت ارز عامدانه زیاد کردن یافته

وزیر سابق اقتصاد در گزارشی بیان کرد که وزارت امور اقتصادی و دارایی ۶۰۰ متغیر را شناسایی کرده است که فضای کسب و کار را محدود می کند. این فضا از دو طریق دولت در قالب آیین نامه ها و دستورالعمل ها و … و همچنین از طریق مجلس و قوانین تحت تاثیر هست. قاعدتا در این عنوان دولت باید پیش تاز باشد ولی باید بررسی کنیم و ببنیم که دولت چه کارها موثری انجام داده هست. ورود به فضای کسب و کار کشور عزیزمان ایران با خیلی از موانع و پرسشها روبرو است و جوانان هنگامی که می خواهند وارد بازار کار شوند، با مجوزهای بسیار سنگینی روبرو هستند. اقتصاد بیمار کشور عزیزمان ایران باید در سی سی یو بررسی شود و تحت مواظبت های خاص قرار بگیرد. اکنون هیچ کدام از حوزه ها به هم نمی خورند. سیاست های پولی با سیاست های مالی منطق نیست و سیاست های مالی با سیاست های بازرگانی و تجاری همخوانی ندارد و همگی این سیاست ها با فضای کسب و کار موجود هم خوانی ندارند. به این معنا اقتصاد کشور عزیزمان ایران بیمار است و رشد مناسبی هم ندارد و با اوضاع کنونی نمی توان به آینده آن چندان امیدوار بود.

مستخمدین حسینی راجع به زیاد کردن قیمت ارز و آینده نگری ها مبنی بر اینکه قیمت ارز تا آخر امسال در ۴۵۰۰ تومان ثابت خواهد ماند، اظهار کرد: عده ای اکنون علاقه مندند که قیمت ارز اوج برود؛ حالا باید ببینیم که چه توجیهی دارند. آن ها معتقدند که باید جهت تعیین قیمت ارز تعادلی بین تورم کشور عزیزمان ایران و تورم دنیا بین الملل وجود داشته باشد. ولی در این مسئله نیز یک توصیه باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما با دنیا که مراوده نداریم. با بعضی کشورها مراوده داریم که باید مسئله تورم آنها با خود را بسنجیم. به عنوان نمونه ببینیم چین، کره جنوبی، هند و … چه تورمی دارد. آیا تورم آنها بالاتر از ماست؟ ابداً… بنابراین آنچه مطرح می شود انحرافی است و از این منظر دلیلی جهت زیاد کردن قیمت ارز وجود ندارد.

یک اقتصاددان می‌گوید زیاد کردن قیمت ارز چندان منطقی نیست آیا که امروز دولت می‌تواند روزانه سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد و قاعدتا باید عرضه ارز

این اقتصاددان در ادامه سخنانش به این توصیه اشاره کرد که باید ببینیم که قیمت ارز آیا اینقدر در اقتصاد ما عنوان حساسی هست. باید بررسی کرد و دید این حساسیت از کجا ناشی می شود.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه قیمت ارز موضوعی است که دولت می تواند از آن کسب درآمد کند، بیان کرد: دولت درآمدهای محدودی دارد که یکی از آنها درآمد نفتی است که اوپک جهت آن سقف تعیین کرده است و فروش روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه سهم کشور عزیزمان ایران است و دولت از این زیاد نمی تواند نفت بفروشد. محل دیگر درآمد دولت مالیات هست. با توجه به اوضاع اقتصادی که چندان تعریفی ندارد و هنوز اقتصاد ما از رکود خارج نشده است دولت نمی تواند از اندازه ای زیاد مالیات بگیرد. هرچند که تاکنون نیز مالیات گرفته و حتی در بخش مالیات بر ارزش افزوده در چند دوره مالیات اضافه می گیرد. بنابراین در بخش مالیات نیز نمی توان مالیات بیشتری کسب کرد. یکی دیگر از منابع درآمدی دولت شخصی سازی هست. به نظر می رسد دولت میل به چندانی به شخصی سازی نداشته و در سال های اخیر نیز درآمد چندانی از این بخش حاصل نشده هست. عامل متفرقه نیز وجود دارد که سهم اندکی دارد و در تنها جایی که می تواند درآمد خود را اوج ببرد، ارز هست. ارز اهرمی است که در دولت های متفاوت مورد استفاده قرار گرفته و در دولت یازدهم نیز از آن استفاده شد. با زیاد کردن ارز کسری بودجه خود را جبران کرده و منابع تازه ای جهت خود ایجاد می کنند.

اقتصاد کشور عزیزمان ایران باید در CCU خوابیدن شود! ، قیمت ارز عامدانه زیاد کردن یافته

وی ادامه داد: این عامل در اختیار مجلس نیز نیست و در اختیار خود دولت و بانک مرکزی هست. بانک مرکزی می تواند اراده کند و در یک روز ارز مورد نیاز بازار را تامین نکند و بازار این علامت را می گیرد که دولت قصد دارد به اندازه کافی ارز تزریق نکند و همراهی می کند تا قیمت ارز اوج رود و به این ترتیب تقاضا جهت ارز اوج می رود و چون عرضه زیاد کردن نیافته، قیمت آن اوج می رود. این مکانیزمی است که تیم اقتصادی دولتی تنظیم کرده و قیمت دلار را به این صورت اوج می برد.

حیدر مستخدمین حسینی گفت: جهت زیاد کردن ارز توجیهاتی آورده می شود مبنی بر اینکه می تواند صادرات را زیاد کردن دهد و به نظر من هرگز چنین نیست و با زیاد کردن قیمت دلار صادرات ما چندان زیاد کردن نیافته هست. توصیه دیگر این است که زمانی که ما در تحریم سیر می کردیم قیمت دلار در حدود ۱۰۰۰ تومان بود. اکنون فروش نفت ما سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه هست، آیا باید ارز کمتری به بازار عرضه کنیم؟ نتیجه این است که قیمت دلار آگاهانه زیاد کردن می یابد و با این زیاد کردن قطع یقین آثار تخریبی به روی اقتصاد مردم خواهد داشت و بر روی اقتصاد ملی نیز تاثیر مثبتی نخواهد داشت.

واژه های کلیدی: بازار کار | کسب درآمد | اقتصاد | اقتصادی | سیاست | بازار | ایران | مالیات | اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *