خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

قرارداد فروش گاز طبیعی به نروژ

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اخیرا وزارت نفت با نروژ قرارداد فروش گازی را امضا کرده که گاز طبیعی با قیمت کمتر از هزینه تولید آن در کشور فروخته می‌شود.

قرارداد فروش گاز طبیعی به نروژ

قرارداد فروش گاز طبیعی به نروژ

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اخیرا وزارت نفت با نروژ قرارداد فروش گازی را امضا کرده که گاز طبیعی با قیمت کمتر از هزینه تولید آن در کشور فروخته می شود.

به گزارش تحریریه سایت YYJC به نقل از خبرگزاری فارس، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: اخیرا وزارت نفت قرارداد فروش گاز طبیعی به نروژ را امضا کرده که در آن رعایت مصالح ملی صورت نگرفته است.
وی افزود: در این قرارداد که مدت آن نیز 20 سال است گاز طبیعی در هر متر مکعب بین 8 تا 12 سنت به طرف نروژی فروخته می شود و این در حالی است که طبق گفته وزیر نفت هزینه تمام شده است تولید هر متر مکعب گاز طبیعی در داخل کشور 14 تا 15 سنت هست. از سوی دیگر میزان فروش گاز طبیعی در این قرارداد به طرف نروژی بسیار کمتر از قرارداد فروش گاز به کشور ترکیه است.

عبارات مهم : برنامه – کمیسیون
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: بر اساس این قرارداد گاز طبیعی از پالایشگاه هفتم پارس جنوبی در اختیار کشتی هایی قرار می گیرد که تکنولوژی تبدیل گاز طبیعی به گاز LNG را دارند قرار می گیرد و بعد از تبدیل به گاز مایع LNG جهت فروش به بازارهای شرق آسیا انتقال یافته می شود.
حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: این انتقال گاز LNG جهت فروش به بازارهای شرق آسیا در حالی است که ما سهمی در فروش گاز LNG در بازارهای شرق آسیا نداریم و تنها هزینه گاز طبیعی خود را از نروژ دریافت می کنیم و درآمدهای حاصل از فروش گاز LNG در این قرارداد متعلق به کشور نروژ است.
وی افزود: توصیه جالب تر اینجاست که ما با وجود اینکه سهمی از فروش گاز LNG در بازارهای شرق آسیا نداریم ولی وزارت نفت متقبل شده است تا هزینه حمل و نقل گاز مایع به وسیله کشتی ها به شرق آسیا را پرداخت کند.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر در این قرارداد خام فروشی صورت گرفته و گاز طبیعی بدون هیچ ارزش افزوده ای به طرف خارجی فروخته می شود.
حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: بر اساس این قرارداد بناست تا روزانه 3 میلیون متر مکعب گاز شیرین و خشک به طرف نروژی فروخته شود.


منبع: خبرگزاری فارس

واژه های کلیدی: برنامه | کمیسیون | قرارداد | طبیعی | تبدیل | انتقال |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *