خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

عاقبت اقتصاد پسا برجام

اگرچه کشورهای غربی به رهبری آمریکا بعد از آخر توافق هسته‌ای با کشور عزیزمان ایران بطور کامل پایبند تعهداتشان نبودند ولی باید گفت که با همین روند بسیاری از

عاقبت اقتصاد پسا برجام

عاقبت اقتصاد پسا برجام

اگرچه کشورهای غربی به رهبری آمریکا بعد از آخر توافق هسته ای با کشور عزیزمان ایران بطور کامل پایبند تعهداتشان نبودند ولی باید گفت که با همین روند بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی، ماشین سازی، تجاری و… با توجه به بازار مناسب، موقعیت استراتژیک و توانمندی ایران، رغبت بالایی جهت سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصادی ما از خود نشان داده اند .

با وجود اعلام رسمی نهادهای بین المللی در خصوص عملکرد کشور عزیزمان ایران به تعهداتش در خصوص برجام ولی هنوز آمریکا و بعضی از متحدانش به دلایل مواضع بر حق ما در برابر سیاست های خصمانه این کشورها، می خواهند از هر روزنه ای جهت ضربه وارد نمودن به پیکر بخش های متفاوت کشور از جمله اقتصاد وارد شوند.
چند سالی است که واژه تحریم های بین المللی علیه نظام جمهوری اسلامی همواره مطرح می شود و آمریکا و متحدانش به علت دفاع بر حق کشور عزیزمان ایران از مظلومان دنیا و انتقاد از سیاست های خصمانه غرب علیه همه کشورها، تحریم های مختلفی را جهت اقتصاد ما در نظر گرفته اند تا شاید با این تکنیک بتوانند کشور عزیزمان ایران مقداری از مواضع خود برابر آنها را کم کند. به هر حال می توان گفت که مسئله تحریم از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون همواره در مقاطع متفاوت زمانی و با اشکال متفاوت همراه نظام بوده و است ولی آنچه که جهت مقابله با هرگونه ترساندن و تحریم در حوزه معیشت مردم، اقتصاد، صنعت و سایر بخش ها پا به عرصه گذاشت مبحث اقتصاد مقاومتی بود که در آخرهای دهه 80 شمسی برنامه ریزی های آن به وسیله مقام معظم رهبری صورت گرفت و نهایتأ بعد از تکمیل راهبردی این طرح در انتهای سال 92 بعد از شدت یافتن تحریم ها علیه کشور به تمامی دستگاه های دولتی ابلاغ شد تا اقتصاد با قرار گرفتن در مسیر این رهنمودها شرایط بحرانی را پشت سر بگذارد و اگر به درستی در حوزه صنعتی نهادیه شود در نهایت می توان گفت که هرگونه تحریم و آسیب های متصور از آن دیگر اثری بر اقتصاد نخواهد داشت. با وجود آنکه خروج از توافق هسته ای به تعبیری با 12 سال مذاکره بین کشور عزیزمان ایران و قدرت های بین المللی کاری راحت نخواهد بود ولی درصورتی که به هر علت یکی از طرفین قرارداد بخواهد حقوق دیگری را نقض کند، قطعأ خروج از آن ممکن خواهد شد.

با وجود آنکه خروج از توافق هسته ای به تعبیری با 12 سال مذاکره بین کشور عزیزمان ایران و قدرت های بین المللی کاری راحت نخواهد بود ولی درصورتی که به هر علت یکی از طرفین قرارداد بخواهد حقوق دیگری را نقض کند، قطعأ خروج از آن ممکن خواهد شد.

عبارات مهم : سرمایه گذاری – نتیجه برجام
ولی با وجود ابلاغ چنین سیاست کلانی، اوضاع اقتصادی کشور هنوز تحت تأثیری بسیاری از پرسشها از جمله برجام هست، توافقی که در خصوص برنامه های صلح آمیز هسته ای کشور عزیزمان ایران با قدرت های بین المللی در سال 1394 منعقد شد. بر اساس این توافق مقداری از برنامه های توسعه هسته ای کشور تعطیل گشت و در برابر آن آمریکا و غرب متعهد شدند تا تحریم ها را در صورت پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام به مرور لغو و منابع مالی (درآمدهای حاصل از فروش نفت، پروژه های عمرانی بین المللی کشور عزیزمان ایران و…) طی چند فقره تحویل کشور دهند. با وجود اعلام قاطع آژانس بین المللی انرژی آن هم در هشت جلسه رسمی مبنی بر پایبندی کامل کشور عزیزمان ایران به توافق برجام، حالا مدیر جمهور آمریکا و کنگره این کشور این مسئله را رد نموده و خواستار وضع تحریم های بیشتری علیه کشور ما شدند. ترامپ نیز در سخنانی گستاخانه سپاه پاسداران را در لیست گروه های تروریستی قرار داده و کلیه فعالیت های این شرکت از جمله اقتصادی را نیز تحریم نموده است ولی ما در ادامه می خواهیم این تصمیم را از جنبه اقتصادی مورد بحث قرار دهیم و به تأثیرات آن اشاره کنیم بعد شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می کنیم.

برجام توافقی چند جانبه و خروج از آن غیر ممکن

اگرچه کشورهای غربی به رهبری آمریکا بعد از آخر توافق هسته ای با کشور عزیزمان ایران بطور کامل پایبند تعهداتشان نبودند ولی باید گفت که با همین روند بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی، ماشین سازی، تجاری و… با توجه به بازار مناسب، موقعیت استراتژیک و توانمندی ایران، رغبت بالایی جهت سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصادی ما از خود نشان داده و با گذشت دو سال و اندی از برجام به مرور وارد حوزه صنعتی کشور شده است اند. باید قبول داشت که تحریم در مقاطعی کاغذ پاره نبود و فشارهای زیادی را بر بخش های متفاوت و قشرهای متعدد ما وارد آورد و عرصه را جهت فعالیت اقتصادی تنگ نمود و حدود نیمی از منابع مالی کشور بعد از تحریم ها تا وقت توافق اولیه کشور عزیزمان ایران و 1+5 از دست رست خارج بود، ولی تحریم جهت بسیاری نیز بد نبود و سودجویان یا به تعبیری دلالان این عرصه نقش پر رنگ تری را نسبت به گذشته ایفا نمودند ولی همانطور که مقام معظم رهبری بارها به تیم مذاکرات هسته ای اعلام کرده بود که ما به آمریکا و متحدانش بد بین هستیم و آنها به تعهداتشان جامه عمل نمی پوشانند در حال حاضر به وقوع پیوسته و باید جهت آن به دنبال راهکاری مناسب گشت. البته باید در نظر داشت که بر اساس گفته های مسئولین اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورها برجام در صورتی که کشور عزیزمان ایران برنامه هسته ای خود را خارج از قرارداد تنظیم شد ادامه دهد دیگر معنایی ندارد و دانستن این توصیه که توافق هسته ای همه جانبه و خروج از آن در صورت رعایت اصول آن بین همه طرفین غیر ممکن خواهد بود، بسیار ضروریست در نتیجه برجام به نفع همه خواهد بود و آمریکا نیز قطعأ باید از مواضع تند خود علیه کشور عزیزمان ایران و این توافق با فشارهای جهانی و مقاوم سازی اقتصاد کشور، کوتاه بیاید (همانطور مواضع آرام تری علیه کره شمالی گرفت.)

راهکاری های عملی در صورت خروج از برجام

با وجود آنکه خروج از توافق هسته ای به تعبیری با 12 سال مذاکره بین کشور عزیزمان ایران و قدرت های بین المللی کاری راحت نخواهد بود ولی درصورتی که به هر علت یکی از طرفین قرارداد بخواهد حقوق دیگری را نقض کند، قطعأ خروج از آن ممکن خواهد شد. در نتیجه راهکار مهم در وقت بدون برجام روی آوردن صرف به اقتصاد مقاومتی و توجه به مقاوم سازی آن با سیاست های ابلاغی در جهت (ایجاد اشتغال، سوق دادن سرمایه های مردمی جهت تولید، ایجاد مشوق هایی همانند کم کردن مالیات واحد های تولیدی به منظور زیاد کردن فعالیت های صنعتی و…) از نکات مهم دوران پیش روی کشور هست. با توجه به روند فعلی، باید کارها پیش دستانه به منظور رسیدن به اقتصاد مقاومتی با جدیت دنبال شود. در هر کشوری سرمایه های دولتی محدود بوده ولی سرمایه گذاران بخش شخصی بسیارند در نتیجه فعال سازی این بخش و پر رنگ نمودن نقش آن در اقتصاد می تواند زمینه ساز اقتصادی مقاوم در برابر چالش ها باشد.در صورتی که اگر توان تولید هر کالایی اگرهم هزینه آن نسبت به واردات زیاد باشد ولی به علت رسیدن به اشتغال، باید به سمت تولید رفت و جلوی واردات غیر ضرور را گرفت. معمولأ واحدهای تولیدی نو پا به علت تجربه پایین مجبور هزینه های زیادی هستند ولی با گذشت وقت این واحدها به مرور به محلی جهت اشتغال زیاد و فعالیت گسترده تر تبدیل خواهند شد در نتیجه بها دادن به آنها باید مد نظر مسئولین قرار بگیرد تا اقتصاد مقاومتی محقق و در برابر همه تهدیدات و تحریم های بین المللی بیمه شویم.


واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | نتیجه برجام | سرمایه گذار | تحریم ها | اقتصاد | آمریکا | قرارداد | اقتصادی | سیاست | توافق | ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *