خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

صعود بورس به قله ۸۷ هزار

پتروشیمی | روز گذشته | پتروشیمی | محصولات | بازار | ایران | همکاری | اخبار اقتصادی و بازرگانی

صعود بورس به قله ۸۷ هزار

صعود بورس به قله ۸۷ هزار

عبارات مهم : پتروشیمی – روز گذشته

شاخص بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران طی معاملات روز گذشته با رشد ۴۸۱ واحدی به بیشترین میزان خود از ۲۱ دی ۹۲ رسید و با قدرت کانال ۸۷ هزار واحدی را فتح کرد. نماگر بازار که حالا تنها ۲ درصد با قله تاریخی خود فاصله دارد، این بار بر بال نمادهای پالایشی نشست و به رشد خود ادامه داد. روز گذشته شاخص کل با محرک رشد بهای نفت و قیمت دلار مبادله ای و درنتیجه زیاد کردن تقاضا جهت سهام پالایشگاه ها و بعضی شرکت های پتروشیمی، بازدهی خود از ابتدای سال را به ۲/ ۱۳ درصد رساند.

شاخص بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته همزمان با زیاد کردن تقاضا در نمادهای پالایشی، ۴۸۱ واحد رشد کرد و با قدرت وارد کانال ۸۷ هزار واحدی شد. با احتساب رشدی که روز گذشته جهت شاخص بورس رخ داد، بازدهی میانگین بورس از ابتدای سال تا کنون به حدود ۲/ ۱۳ درصد رسید. شتاب رشد قیمت ها در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از تیرماه امسال با رشد قیمت فلزات در بازارهای جهانی شروع شد و روز گذشته هشتمین کانال شکنی شاخص کل بورس با زیاد کردن توجهات به گروه فرآورده های نفتی (پالایشگاه ها) به وقوع پیوست. بیشترین ارزش معاملات روز گذشته جهت گروه پالایشی رقم خورد که به نظر می رسد به علت رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و همچنین زیاد کردن قیمت دلار مبادله ای رخ داده باشد.

صعود بورس به قله ۸۷ هزار

پالایشی ها در مرکز توجه

روند افزایشی میانگین قیمت سهام در امسال از تیرماه و همزمان با رشد قیمت های فلزات پایه در بازارهای جهانی شروع شد. با اصلاح یافتن چشم انداز عملکرد شرکت های حاضر در گروه های فلزی و معدنی، اقبال فعالان بازار سهام به نمادهای فلزی و معدنی زیاد کردن یافت. از همان وقت گروه های فلزی و معدنی تقریبا هر روز در صدر فهرست گروه های پرمعامله بازار قرار گرفتند.

پتروشیمی | روز گذشته | پتروشیمی | محصولات | بازار | ایران | همکاری | اخبار اقتصادی و بازرگانی

حالا ولی صورت های مالی ۶ماهه این شرکت ها، به جز چند نماد مانند فولاد مبارکه و دو قلوهای سنگ آهنی انتظارات بازار را برآورده نکرده اند. اگرچه انتظار می رود با ثبات قیمت های جهانی در محدوده های فعلی، قیمت در نمادهای فلزی و معدنی افتی را تجربه نکند، ولی به نظر می رسد محرک های مورد نیاز جهت رشد بیش از پیش این نمادها در کوتاه مدت کافی نیستند. همین عنوان باعث شده است است که ارزش معاملات این گروه ها در بازار دیروز افت کند. در عوض این گروه فرآورده های نفتی بود که در مرکز توجه فعالان بازار قرار گرفت.

روز گذشته بیشترین ارزش معاملات به نمادهای گروه فرآورده های نفتی تخصیص داده شده است یافت. زیاد کردن قیمت نفت در بازارهای جهانی و همچنین زیاد کردن قیمت ارز مبادله ای مهم ترین دلایل اقبال بازار به نمادهای پالایشگاهی هستند. پیش تر در گزارش های «دنیای اقتصاد» اشاره شده است بود که رفته رفته با زیاد کردن قیمت ارز مبادله ای، گروه پالایشی می تواند در مرکز توجه قرار گیرد.

این در حالی است که سودآوری پالایشگاه ها به قیمت هایی بستگی دارد که پالایش و پخش جهت محصولات این شرکت ها در نظر می گیرد. قیمت گذاری دستوری جهت محصولات پالایشگاه ها اصولا توانایی تحلیل پذیری صورت های مالی این شرکت ها را به شدت کم کردن داده هست. اگرچه سودآوری و عملکرد پالایشگاه ها زیاد به تصمیمات پالایش و پخش وابسته هست، ولی چنانچه فرض شود رویه سودسازی پالایشگاه ها مانند روندی باشد که از گزارش های ۹ماهه سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ شروع شده است هست، بر این اساس می توان انتظار داشت که این شرکت ها صورت های مالی ۶ماهه خود را با تعدیلات مثبت در آینده نگری سود هر سهم جهت سال مالی جاری روانه کدال کنند.

صعود بورس به قله ۸۷ هزار

چنانچه حاشیه سود پالایشگاه ها ثابت در نظر گرفته شود، آن وقت زیاد کردن قیمت دلار مبادله ای یا زیاد کردن بهای نفت می تواند درآمدهای ریالی این شرکت ها را زیاد کردن دهد. با زیاد کردن درآمدها طبیعتا سود این شرکت ها رشد می کند و این رشد سودآوری در قیمت های سهام منعکس می شود. با این حال باز هم این تصمیم نهاد قیمت گذار است که حاشیه سود پالایشی ها را تعیین می کند. در حال حاضر چنانچه قیمت گذاری محصولات پالایشی مانند رویه ای باشد که از سال گذشته شروع شده است هست، با مقایسه نسبت قیمت به درآمد سهام پالایشگاه ها با نسبت قیمت به درآمد میانگین بازار، می توان ادعا کرد که سهام پالایشی به قدر کافی ارزنده هست. ولی ابهام در قیمت گذاری محصولات و تجربه فعالان بازار از گذشته نه چندان دور پالایشگاه ها می تواند حجم عرضه ها را در دامنه مثبت قیمتی زیاد کردن دهد. روز گذشته نیز دقیقا همین اتفاق رخ داد.

عرضه های سنگین حقوقی

از ابتدای مهرماه جاری تا کنون جریان نقدینگی بازار به نفع اشخاص حقوقی بوده هست. به طوری که عوض کردن مالکیت در بازار خرد سهام از اشخاص حقیقی به سمت اشخاص حقوقی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بوده هست. در نیمه اول مهرماه خروج نقدینگی متعلق به اشخاص حقیقی به علت هراس از ریسک سیاسی و برهم زدن یک طرفه برجام از جانب مدیر جمهوری ایالات متحده رخ داد. بعد از تعیین وظیفه نسبی برجام اما، همچنان شاهد جای خالی اشخاص حقیقی در سمت خرید سهام بودیم.

پتروشیمی | روز گذشته | پتروشیمی | محصولات | بازار | ایران | همکاری | اخبار اقتصادی و بازرگانی

از ابتدای ماه جاری ولی این روند تا حدودی عوض کردن کرد و بعد از انتشار گزارش های ۶ماهه چند روزی عوض کردن مالکیت به سمت اشخاص حقیقی رخ داد. روز گذشته نیز این اشخاص حقیقی بودند که با توجه خاص به نمادهای پالایشگاهی، فعالیت بیشتری نسبت به حقوقی ها در سمت خرید سهام نشان دادند. خالص خرید حقیقی ها در بازار دیروز بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان بود که ۴/ ۱۶ میلیارد تومان از آن به نمادهای پالایشگاه اصفهان (شپنا) و پایتخت کشور عزیزمان ایران (شتران) تخصیص داده شده است یافت. در واقع تقاضای قابل توجه خرید سهام با عرضه های قابل توجه اشخاص حقوقی مواجه شد. ضمن آنکه باید به این توصیه نیز اشاره کرد که عرضه اشخاص حقیقی نیز در سطح بالایی قرار داشت.

ابهام در قیمت گذاری دستوری محصولات پالایشگاه ها و همچنین تجربیات نه چندان مثبتی که در گذشته پالایشگاه ها وجود دارد باعث می شود، پتانسیل عرضه سهام نیز قابل توجه باشد.هنوز وقت زیادی از توقف های طولانی مدت نمادهای پالایشی به علت بلاتکلیفی ماجرای کیفی سازی فرآورده های نفتی نگذشته هست. ضمنا درست یک سال پیش به یکباره صورت های مالی ۹ماهه و ۳ ماهه پالایشگاه ها نقض شد. بنابراین هراس از عوض کردن زمین بازی و قیمت های اعلامی از سوی پالایش و پخش چندان هم غیرمنطقی به نظر نمی رسد. با چنین شرایطی دور از ذهن نیست که با زیاد کردن قیمت سهام پالایشگاه ها، میل به جهت شناسایی سود و عرضه سهام زیاد کردن قابل توجهی پیدا کند.

صعود بورس به قله ۸۷ هزار

قیمت های جهانی، این بار به نفع پتروشیمی

دومین گروه پرمعامله روز گذشته، گروه محصولات شیمیایی با محوریت متانول سازان و اوره سازان بود. قیمت جهانی اوره و متانول اختلاف معناداری با قیمت های بودجه ای شرکت های بورسی دارد. علاوه بر آن انتظار می روند که با نزدیک شدن به فصول سرد سال، قیمت های جهانی اوره و متانول دست کم نزولی نباشد.

نرخ های فروش انتشار یافته در گزارش های فعالیت ماهانه نیز امیدها را جهت رشد سودآوری این شرکت ها زیاد کردن داده هست. همین عنوان موجب شد پتروشیمی های خارک و پردیس روز گذشته با زیاد کردن قیمت سهام مواجه شوند و در فهرست مثبت ترین اثرگذاران بر شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران قرار گیرند. توصیه ای که می تواند عرضه ها را در گروه مذکور تقویت کند، هراس از تک نرخی شدن ارز و در نتیجه از بین رفتن رانت ارزی است که واحدهای پتروشیمی دارند. همین عنوان باعث شده است است که نسبت قیمت به درآمد این گروه جهت مدت نسبتا زیادی کمتر از نسبت قیمت به درآمد میانگین بازار قرار بگیرد.

اصلاح زمانی، اصلاح قیمتی و همچنین ارزش جایگزینی واحدهای پتروشیمی به خودی خود جهت این نمادها جذابیت ایجاد کرده هست. حال چنانچه چشم اندازی از رشد سودآوری در این شرکت ها ایجاد شود طبیعتا رشد قیمت سهام ارزش دور از انتظار نیست. در این باره می توان به زیاد کردن تقاضا جهت سهام و همچنین اصلاح چشم انداز سودآوری واحدهای پتروشیمی در زمستان سال گذشته اشاره کرد. همین عنوان می تواند تجربه ای مثبت جهت فعالان بازار قلمداد شود و انتظارات را به سمت مثبت سوق دهد.

مروری بر آمار معاملات دیروز

شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته با ۴۸۱واحد رشد به میانه کانال ۸۷هزار واحدی رسید و در ارتفاع ۸۷هزار و ۴۱۷ واحد ایستاد. این در حالی بود که شاخص کل هم وزن با افت ۱۸/ ۰درصدی مواجه شد. این عنوان نشان دهنده آن است که نمادهای کوچکتر بازار همچنان مورد کم توجهی فعالان بازار قرار دارند و این نمادهای بزرگ و شاخص ساز هستند که جهت بازار جذابیت دارند. در بازار دیروز شاخص های بازار اول و دوم نیز به ترتیب ۴۶۶ و ۱۹۶ واحد صعودی شدند. نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، سرمایه گذاری غدیر، پتروشیمی پردیس و پتروشیمی خارک با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص، رشد این متغیر را رقم زدند.

در آخر معاملات دیروز سهامداران بورسی بیش از ۹۳۲ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را در بازار دست به دست کردند. ارزش معاملات بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز بیش از ۲۶۲ میلیارد تومان بود و در ۷۱ هزار نوبت معاملاتی انجام شد. از این میزان ۱۸۹ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورسی تخصیص داده شده است یافت که نسبت به روزهای گذشته رشد چشمگیری را نشان می دهد.

روز گذشته گروه فرآورده های نفتی، شیمیایی و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای همکاران سیستم، کنترل خوردگی تکین کو، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران، نفت سپاهان و پتروشیمی فناوران بود. در برابر نمادهای حمل و نقل توکا، صنایع کاغذ سازی کاوه، موتورسازان تراکتورسازی ایران، بین المللی توسعه ساختمان، کشور عزیزمان ایران تایر، لعابیران و کمباین سازی کشور عزیزمان ایران با بیشترین کم کردن قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

سرمایه گذاران بورسی دیروز جهت خرید سهام پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تبریز، اوراق همکاری شهرداری سبزوار، سهام پتروشیمی فناوران، اوراق همکاری رایان سایپا، اوراق صکوک سایپا و اوراق همکاری شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران بیشترین تقاضا و طولانی ترین صف های خرید را داشتند. در برابر نمادهای اوراق همکاری شهرداری مشهد، اوراق صکوک رایتل، اوراق همکاری شهرداری مشهد، سهام صنایع کاغذسازی کاوه و اوراق همکاری شهرداری شیراز با بیشترین عرضه ها و سنگین ترین صف های فروش در انتهای جدول معاملات نشستند. در آخر معاملات دیروز بانک ملت با معامله بلوکی ۱۰۴ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق همکاری ملی نفت کشور عزیزمان ایران با معامله ۵۵ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

اخباراقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: پتروشیمی | روز گذشته | پتروشیمی | محصولات | بازار | ایران | همکاری | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *