خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

رد پای بابک زنجانی و احمدی‌نژاد در تیرگی روابط کشور عزیزمان ایران و تاجیکستان

دعوت کشور عزیزمان ایران از رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، هدیه احمدی‌نژاد به این کشور و همینطور پول‌های بابک زنجانی در تاجیکستان باعث شده است تا امروز روابط برادرانه

رد پای بابک زنجانی و احمدی‌نژاد در تیرگی روابط کشور عزیزمان ایران و تاجیکستان

رد پای بابک زنجانی و احمدی نژاد در تیرگی روابط کشور عزیزمان ایران و تاجیکستان

عبارات مهم : عربستان سعودی – ریاست جمهوری

دعوت کشور عزیزمان ایران از رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، هدیه احمدی نژاد به این کشور و همینطور پول های بابک زنجانی در تاجیکستان باعث شده است تا امروز روابط برادرانه و دوستانه پایتخت کشور عزیزمان ایران و دوشنبه به حالت قهر و آشتی بدل شود.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه اقتصاد سیاسی، نه زبان یکسان و نه اشتراکات فرهنگی و همسایگی، هیچ کدام باعث نشده تا سایه سیاست از روابط تجاری کشور عزیزمان ایران و تاجیکستان برداشته شود. روابطی که بر اساس آن میانگین صادرات کشور عزیزمان ایران به تاجیکستان از سال 87 تا 93 از186میلیون دلار به این کشور، به کمتر از 300 هزار دلار در سال 1395 رسیده هست. همه چیز از یک همایش شروع شد. همایشی در سال 1394 در کشور عزیزمان ایران برگزار شد و محیی الدین کبیری مدیر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان هم میهمان آن بود. از آنجایی که دولت کنونی تاجیکستان، دولتی سکولار است و بعضی اعضای حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را متهم به تروریسم کرده، این دعوت کشور عزیزمان ایران از محی الدین کبیری باعث تصویر العمل دوشنبه شد.البته گفته می شود این دعوت بدون هماهنگی وزارت امور خارجه کشور عزیزمان ایران بوده و این وزارتخانه اطلاعی از دعوت محی الیدن کبیری نداشته هست.

رد پای بابک زنجانی و احمدی‌نژاد در تیرگی روابط کشور عزیزمان ایران و تاجیکستان

در هر حال بعد از آن بود که تاجیکستان دفاتر “کمیته امداد امام خمینی” و “رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران” در دوشنبه پایتخت تاجیکستان را تعطیل کرد. تیر ماه امسال هم مرکز فرهنگی و تجاری کشور عزیزمان ایران در تاجیکستان بسته شد. به نظر می رسد بسته شدن این مرکز فرهنگی به درخواست مقامات تاجیکستان بوده است.

اما پیش زمینه این رفتارهای تلافی جویانه تاجیکستان به دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد باز می گردد. زمانی که او جهت افتتاح دو سد که از سوی دو شرکت دولتی ایرانی ساخته شده است بود، به تاجیکستان سفر کرده بود، گفت: این دو سد هدیه کشور عزیزمان ایران به مردم تاجیکستان هست. دولت تاجیکستان هم به عنوان سند ملی که مدیر جمهوری یک کشور در صحبت عمومی گفته که دو سد ساخته شده است را به مردم تاجیکستان می دهیم، هدیه تلقی کردند. حالا که شرکت های سازنده آن دو سد به دنبال طلب پولشان هستند، دولت تاجیکستان به استناد به آن صحبت احمدی نژاد، پولی در قبال دو سد ساخته شده است به شرکت های ایرانی نمی دهد.

دعوت کشور عزیزمان ایران از رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، هدیه احمدی‌نژاد به این کشور و همینطور پول‌های بابک زنجانی در تاجیکستان باعث شده است تا امروز روابط برادرانه

همین رخدادها کم کردن روابط میان دو کشور را رقم زد، چه در سیاست و چه در تجارت. سایه سنگین روابط تیره سیاسی میان پایتخت کشور عزیزمان ایران و دوشنبه به شدت بر روابط تجاری میان آنها اثر گذاشت. البته به نظر می رسد تاجیکستان میل به بیشتری جهت کم کردن روابط تجاری با کشور عزیزمان ایران و همینطور سنگ اندازی پیش پای تجار ایرانی دارد. از محدودیت ها جهت صدور ویزا و حمل و نقل کالا به این کشور تا مخالفت این کشور با حضور کشور عزیزمان ایران در شرکت همکاری شانگهای.

همه پرسشها تجاری کشور عزیزمان ایران و تاجیکستان

از سال گذشته سفارت تاجیکستان جهت صدور ویزای رانندگان مراجعه حضوری را ممنوع کرد و به همین علت هم شرکت‎های حمل و نقل باید با مراجعه به سایت سفارت تاجیکستان بعضی اطلاعات و مدارک را وارد کنند. بعد از تأیید این اطلاعات، راننده مورد نظر باید به سفارت تاجیکستان در پایتخت کشور عزیزمان ایران مراجعه کند تا از او انگشت نگاری شود و بعد از انگشت‎نگاری نیز روند صدور ویزا انجام می گیرد. از طرف دیگر فعالان اقتصادی می گویند؛ مالیات زیادی که دولت تاجیکستان بر کالاهای وارداتی از کشور عزیزمان ایران وضع کرده و همچنین نبود زمینه رفت و آمد قطار میان کشور عزیزمان ایران و تاجیکستان از دیگر پرسشها همکاری اقتصادی هست. تاجیکستان اما؛ به همین میزان خصومت بسنده نکرده هست؛ به طوری که به گفته تجار ایرانی، شرکت راه آهن تاجیکستان واگن های مناسب جهت حمل ونقل را در اختیار تجار ایرانی نمی گذارد. ریل آهن تاجیکستان استاندارد اتحاد شوروی سابق را دارد و با ریل اروپا و کشور عزیزمان ایران متفاوت است.

رد پای بابک زنجانی و احمدی‌نژاد در تیرگی روابط کشور عزیزمان ایران و تاجیکستان

محمد حسین روشنک عضو اتاق یکسان بازرگانی کشور عزیزمان ایران با تاجیکستان یکی از تاجرانی است که اختلافات سیاسی باعث شده است تا تجارتش در تاجیکستان جز زیان برایش چیزی نداشته باشد. او می گوید: «رخدادهای سیاسی باعث شده است تا روابط کشور عزیزمان ایران و تاجیکستان از حالت برادرانه و دوستانه به حالت قهر و آشتی عوض کردن کند. این کشور از زمینه های تجارت ترکیه، چین، هند و عربستان استفاده کرده و نیازهایی که از کشور عزیزمان ایران تامین می کرد را حالا از این کشورها وارد می کند.»

به گفته مدیر کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد «تاجیکستان حتی فروشگاه ها و یا مراکزی که کالاهای ایرانی عرضه می کنند را محدود کرده هست. حتی در نمایشگاه هایی که هر سال در این کشور برگزار می شود و هر لحظه کشور عزیزمان ایران نقش مهم را داشته، حالا کشور عزیزمان ایران حتی اجازه ندارد پرچم خود را در برابر غرفه اش راه اندازی کند و بدترین جای ممکن را هم به کشور عزیزمان ایران تخصیص داده شده است می دهند.»

دعوت کشور عزیزمان ایران از رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، هدیه احمدی‌نژاد به این کشور و همینطور پول‌های بابک زنجانی در تاجیکستان باعث شده است تا امروز روابط برادرانه

او می گوید: «صادرات کشور عزیزمان ایران به دوشنبه به شدت کم کردن یافته است و بازرگانان ایرانی که نقشی هم در هیچ یک از رخدادهای میان کشور عزیزمان ایران و تاجیکستان نداشتند، ضرر زیادی کردند. چندین بار از وزارت امور خارجه جهت حل این مسئله هم درخواست کردیم، ولی هنوز هیچ کاری انجام نشده است.»

اما این فقط بخشی از مناقشه تاجیکستان با تجار ایرانی هست. در بخش بزرگتر، این کشور یکی از مخالفان جدی کشور عزیزمان ایران جهت پیوستن به شرکت همکاری های شانگهای هست. سازمانی میان دولتی که همکاری های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است هست. بعد از ایجاد این تنش در روابط دو کشور، رسانه های روسیه هم راجع به موافقت نکردن با عضویت کشور عزیزمان ایران در شرکت همکاری شانگهای اعلام کردند که تاجیکستان پشت این رخداد بوده است.

رد پای بابک زنجانی و احمدی‌نژاد در تیرگی روابط کشور عزیزمان ایران و تاجیکستان

رد پای بابک زنجانی بر روابط پایتخت کشور عزیزمان ایران و دوشنبه

بابک زنجانی هم یکی از تکه های پازل اختلافات میان دو کشور هست. گفته می شود تاجیکستان یکی از کشورهای مهم بابک زنجانی جهت مخفی کردن پول هایش بوده هست. پول هایی که البته درآمدهای نفتی کشور عزیزمان ایران بوده هست. ولی آنطور که روشنک گفته ا؛ بابک زنجانی پولی در تاجیکستان نداشته است و هر چه بوده صرف راه اندازی و ساخت اوتوبوس و تاکسی در این کشور کرده هست. حالا هم کشور عزیزمان ایران ادعای طلبکاری دارد و خواستار بازگشت پول هایی است که در آنجا هزینه شده است هست. زمانی که زنجانی در سال 92 در کشور عزیزمان ایران بازداشت شد، اسنادی را ارائه کرد مبنی بر این که مقدار زیادی پول در بانک ملی تاجیکستان دارد، ولی این ادعا از سوی دوشنبه رد شد. بعد از آن تمام دارایی های زنجانی از سوی تاجران تاجیک توقیف و این مسئله باعث خشم و تصویر العمل کشور عزیزمان ایران شد.

بازی عربستان

شاید بی علت نیست که حداقل در چهار پنج سال اخیر می گویند هر لحظه پای عربستان در میان هست. عربستان سعودی استاد ماهی گرفتن از آب گل آلود هست. این بار هم از روابط گل آلود میان کشور عزیزمان ایران و تاجیکستان استفاده کرده هست. بعد از دعوت کشور عزیزمان ایران از مدیر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و رخدادهای بعد از آن، عربستان امام علی رحمان مدیر جمهوری تاجیکستان را جهت دیدار از این کشور دعوت کرد .امکانات و وعده های زیادی هم به او داد. این یعنی چرخش دوشنبه به سمت ریاض و روی گردانی از تهران.

بر اساس آمارها در ماه می 2017، صندوق توسعه عربستان مبلغ ۳۵ میلیون دلار را جهت ساخت ۳۰ مدرسه میانگین تاجیکستان فراهم کرد و گفته می شود قصد دارد جهت پیش برد ساخت سد عظیم راغون هم سرمایه گذاری کند.

آمار دقیق و به روزی از تازه ترین میزان تجارت میان کشور عزیزمان ایران و تاجیکستان وجود ندارد. هر چه است مربوط به سال 95 هست. شاید همین تیرگی روابط و پایین بودن میزان تجارت باعث شده است تا مسئولان هم انگیزه ای جهت ثبت و بررسی و انتشار آمارها نداشته باشند.

واژه های کلیدی: عربستان سعودی | ریاست جمهوری | احمدی نژاد | بابک زنجانی | تاجیکستان | احمدی نژاد | عربستان | دوشنبه | ایرانی | اقتصادی | سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *