خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

دست پشتیبان تحلیل در بورس

دیروز شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در سومین روز کاری تابستان رشد اندک 39 واحدی (معادل 05/ 0 درصد) را در کارنامه خود ثبت کرد و در

دست پشتیبان تحلیل در بورس

دست پشتیبان تحلیل در بورس

عبارات مهم : بازار – ایران

دیروز شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در سومین روز کاری تابستان رشد اندک 39 واحدی (معادل 05/ 0 درصد) را در کارنامه خود ثبت کرد و در ارتفاع 78 هزار و 704واحدی قرار گرفت. به نظر می رسد توقف ریزش عمومی قیمت ها و اصلاح تقاضا طی دو روز کاری قبل تحت تاثیر اصلاح قیمت ها در بازار های جهانی و همچنین انتشار گزارش عملکرد مناسب یک ماهه بعضی شرکت ها رخ داده هست.

در روزهای اخیر انبوهی از گزارش های ماهانه منتهی به 31خرداد 96 روی سامانه کدال قرار گرفته هست. هم ز مان منشتر شدن این گزارش ها، معامله گران اصلاح تقاضا را در سهام بعضی از شرکت هایی که اوضاع نسبتا مناسبی از عملکرد خود در خرداد ماه به بازار مخابره کرده بودند، شاهد بودند. امری که نشان می دهد الزام شرکت ها به ارائه گزارش عملکرد یک ماهه از سوی شرکت بورس ضمن ایجاد شفافیت زیاد در معاملات سهام به حرکت معامله گران بر مبنای تحلیل نیز کمک شایانی کرده است.

دست پشتیبان تحلیل در بورس

گزارش های یک ماهه، حرکت بر مبنای تحلیل

از مهرماه سال گذشته با ابلاغیه شرکت بورس و اوراق بهادار شرکت ها ملزم به ارائه عملکرد یک ماهه خود شدند. این عنوان که گام مهمی در جهت زیاد کردن شفافیت بازار بود، بازخورد های مثبتی از سوی کارشناسان و فعالان تالار شیشه ای داشت.

با گذشت حدود 9 ماه از اجرایی شدن این مهم، به نظر می رسد حالا این گزارش ها، کارکرد مورد انتظار کارشناسان در بازار را ایجاد کرده اند. از بااهمیت ترین این کارکرد ها، شفافیت بیشتر، تحلیل محوری و زیاد کردن سرعت اخذ اطلاعات از عملکرد شرکت ها، از سوی معامله گران هست. سرمایه گذارانی که جهت اطلاع از عملکرد فصلی باید در انتظار انتشار صورت های مالی با فاصله حدود یک ماه از آخر فصل می ماندند و بدون رصد اوضاع شرکت به خرید و فروش سهام می پرداختند، اکنون هر ماه با رصد گزارش فعالیت ماهانه شرکت ها نسبت به نحوه فعالیت خود در بورس تصمیم گیری می کنند. بر همین اساس می توان گفت شرکت بورس و اوراق بهادار با الزام شرکت ها به ارائه گزارش های یک ماهه، از منظر شفافیت و تحلیل بر اساس اطلاعات واقعی در بازار سهام گام مهمی برداشته است.

دیروز شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در سومین روز کاری تابستان رشد اندک 39 واحدی (معادل 05/ 0 درصد) را در کارنامه خود ثبت کرد و در

از این رو انتظار می رود مقام ناظر در ادامه نیز با اتخاذ چنین سیاست هایی به داشتن یک بازار پویا و براق بیش از پیش کمک کند.این کارکرد را می توان حالا به طور عینی مشاهده کرد. نخستین فصل از سال 96 به اتمام رسیده است و معامله گران به گزارش عملکرد ماهانه شرکت ها دسترسی دارند. طی روزهای اخیر انبوهی از گزارش های ماهانه شرکت ها روی سامانه کدال قرار گرفت. در بعضی نمادها این گزارش ها حاوی عملکرد نسبتا مثبت شرکت ها بودند. مخابره این عملکرد مثبت بعضی شرکت ها بود که منجر به اصلاح نسبی تقاضا در نمادهای معاملاتی آنها شد.

سیگنال های مثبت از بازار های جهانی

همان طور که اشاره شد، بخش دیگری از دلایل اصلاح تقاضا در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران تحت تاثیر اصلاح قیمت ها در بازار های جهانی شکل گرفت. دیروز گروه فلزات اساسی و به خاص فولادی ها و تولیدکننده های روی مورد اقبال سهامداران بودند. قیمت روی از روز جمعه تا کنون، رشد بیش از 5 درصدی را تجربه کرده و به هر تن 2740 دلار رسیده است (قیمت در لحظه تنظیم این گزارش).

دست پشتیبان تحلیل در بورس

این عنوان دیروز موجب اقبال سهامداران به سهام وابسته به این فلز شد. قیمت فولاد نیز در چین رشد های نسبتا مناسبی را تجربه کرده هست. اصلاح چشم انداز اقتصادی چین در پی انتشار گزارش مبنی بر سودآوری صنایع این کشور از جمله دلایل رونق معاملات محصولات فولادی در این کشور بوده هست. این عنوان نیز دیگر عامل توجه به معاملات سهام فولادی ها ارزیابی می شود. این عوامل (بهبود قیمت ها در بازارهای جهانی و همچنین انتشار گزارش های نسبتا مناسب بعضی از شرکت ها موجب زیاد کردن تقاضای سهام این نماد ها در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران شد. دیگر نمادهای زیر مجموعه گروه فلزات اساسی نیز معاملات روز چهارشنبه خود را با رشد قیمت به آخر بردند. شاخص این گروه در آخر معاملات این روز رشد حدود 7/ 0 درصدی را تجربه کرد.

بررسی نمادهای اثر گذار بر شاخص

فولاد مبارکه اصفهان، طی روزهای اخیر گزارش عملکرد یک ماهه خود را انتشار داده است (برخی از اعداد این گزارش با مسئله مواجه بود که روز گذشته اصلاحیه آن روی «کدال» قرار گرفت). «فولاد» در نخستین گزارش آینده نگری سود در امسال مبلغ فروش خود را حدود 12 هزار میلیارد تومان آینده نگری کرده بود. در گزارش خرداد این شرکت مبلغ فروش حدود یک هزار میلیارد تومان و مبلغ فروش این شرکت در فصل بهار بیش از 3 هزار و 326 میلیارد تومان اعلام شده است است.

دیروز شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در سومین روز کاری تابستان رشد اندک 39 واحدی (معادل 05/ 0 درصد) را در کارنامه خود ثبت کرد و در

این عنوان نشان می دهد فولاد از آینده نگری سه ماهه خود جلو افتاده است و این عنوان یکی از دلایل اصلاح تقاضای سهام این شرکت عنوان می شود. علاوه بر این، نماد معاملاتی فولاد مبارکه روز یک شنبه بعد از تعدیل بیش از 60 درصدی سود هر سهم سال مالی 95 با رشد قیمت 2 درصدی به بازار بازگشت. از این رو به نظر می رسد تعدیل مثبت سود سال 95 این شرکت، در کنار اصلاح قیمت فولاد در چین نیز در زیاد کردن تقاضای سهام «فولاد» و رشد 35/ 2 درصدی قیمت این نماد اثرگذار بود. در معاملات دو روز معاملاتی اخیر (یکشنبه و چهارشنبه) «فولاد» در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل قرار گرفت.

دیگر نماد اثرگذار در محاسبه شاخص کل یعنی «فاسمین» نیز پیش از تعطیلات عید فطر گزارش عملکرد یک ماهه خود را روی سامانه کدال قرار داد. گزارش ماهانه این شرکت نیز گزارش نسبتا مناسبی از سوی کارشناسان ارزیابی شد. این عنوان در کنار اصلاح قیمت جهانی روی در روزهای اخیر موجب شد معامله گران از سهام «فاسمین» استقبال کنند. به این ترتیب در حالی که در میانه معاملات صف خرید این نماد عرضه شد، ولی بار دیگر با زیاد کردن تقاضای این سهم، معاملات با صف خرید به آخر رساند.

دست پشتیبان تحلیل در بورس

شرکت کالسیمین با فروش قابل توجه محصولات خود در خرداد، در مجموع سه ماه نخست سال مالی موفق به پوشش 35 درصدی مبلغ فروش بوده هست. در این میان بالاتر بودن قیمت و مقدار فروش به عنوان توصیه ای در عملکرد بهاری «فاسمین» بوده هست. «فاسمین» دیروز با رشد 8/ 4 درصدی قیمت عنوان دومین نماد اثر گذار در محاسبه شاخص کل را به خود تخصیص داده شده است داد. در شرایط کنونی باید در انتظار انتشار عملکرد فصل بهار جهت شرکت های متفاوت بود. گزارش های ماهانه، بخش درآمدی شرکت ها را کاملا مشخص کرده هست، ولی جهت تحلیل بخش هزینه ها باید در انتظار انتشار صورت های مالی سه ماهه بود.

در بازار چه گذشت؟

همان طور که اشاره شد، شاخص کل بورس روز گذشته رشد 39 واحدی (معادل 05/ 0 درصد) را تجربه کرد. شاخص هموزن ولی رشد بیش از 2/ 0 درصدی را تجربه کرد. این عنوان نشان می دهد که همچنان اقبال معامله گران نسبت به شرکت های کوچک تر زیاد بوده هست. گروه های لاستیک، ماشین آلات و انتشار و چاپ به ترتیب بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند. گروه های سایر معادن و محصولات کاغذی نیز قعر جدول بازدهی صنایع متفاوت بورسی را به خود تخصیص داده شده است دادند. گروه های انبوه سازی، فلزات اساسی و ماشین نیز با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای کاشی پارس، معدنی دماوند، فرآوری مواد معدنی، لوله و ماشین سازی ایران، مس شهید باهنر، قند هکمتان و کالسیمین بود. در برابر نمادهای کارتن ایران، دارویی لقمان، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، گروه صنایع بهشهر ایران، تامین ماسه ریخته گری، پارس سرام و لنت ترمز کشور عزیزمان ایران با بیشترین کم کردن قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. حجم و ارزش معاملات دیروز نیز همچنان در محدوده های پایینی قرار داشت. به طوری که ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم دیروز به کمتر از 70 میلیارد تومان رسید.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: بازار | ایران | انتشار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *