خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تورم دورقمی بعد از 12 ماه

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت تورم میانگین در خردادماه سال‌جاری بعد از دوازده ماه نوسان در محدوده زیر 10 درصد و ثبت ماندگارترین دوره تورم تک‌رقمی، به سطح دو رقمی بازگشته است.

تورم دورقمی بعد از 12 ماه

تورم دورقمی بعد از 12 ماه

عبارات مهم : بانک مرکزی – نوسان

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد قیمت تورم میانگین در خردادماه امسال بعد از دوازده ماه نوسان در محدوده زیر 10 درصد و ثبت ماندگارترین دوره تورم تک رقمی، به سطح دو رقمی بازگشته است.

«دنیای اقتصاد» در سه سناریو به بررسی قیمت تورم تا آخر امسال پرداخته هست. مطابق این بررسی ها، آینده نگری می شود در عالی ترین عملکرد سطح 9/ 10 درصد و در بدترین عملکرد سطح 4/ 12 درصد جهت تورم ثبت شود. همچنین در سناریوی دیگر، میانه قیمت تورم در آخر سال 1396 معادل 7/ 11 درصد آینده نگری می شود.

جدیدترین گزارش بانک مرکزی حکایت از ثبت تورم میانگین 2/ 10 درصدی در خرداد امسال دارد. به این ترتیب قیمت تورم که در ادامه مسیر کم کردن مستمر در خرداد سال گذشته به محدوده تک رقمی اعداد رسیده بود، بعد از عوض کردن جهت در دی ماه سال گذشته و شروع روند افزایشی، با گذشت یک دوره یکساله نوسان در اعداد تک رقمی بار دیگر به محدوده اعداد دورقمی بازگشته هست. این در حالی است که قیمت تورم نقطه به نقطه در سه ماه ابتدایی امسال روندی نزولی را سپری کرده است و از 6/ 12 درصد در فروردین امسال به حدود 11 درصد در خرداد رسیده است.

تورم دورقمی بعد از 12 ماه

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که این دوره یکساله ماندگارترین دوره تورم تک رقمی در ربع قرن اخیر بوده هست. در 25 سال گذشته قیمت تورم در سه بازه زمانی به محدوده اعداد تک رقمی ورود پیدا کرده بود، ولی هیچ گاه نتوانسته بود زیاد از 10 ماه در این محدوده ماندگار شود. «دنیای اقتصاد» در این گزارش ضمن بررسی روند تورم بعد از فروردین 1395، سه سناریوی محتمل جهت تورم در سال 1396 را بررسی کرده است.

کاهش قیمت تورم نقطه به نقطه

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت تورم میانگین در خردادماه سال‌جاری بعد از دوازده ماه نوسان در محدوده زیر 10 درصد و ثبت ماندگارترین دوره تورم تک‌رقمی، به سطح دو رقمی بازگشته است.

آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که شاخص بهای مصرف کننده بر اساس سال پایه 1390 در مناطق شهری کشور عزیزمان ایران به عدد 3/ 267 رسیده هست. بنابراین میزان زیاد کردن یک ماهه شاخص که معادل تورم ماهانه هست، در خرداد ماه معادل 5/ 0 درصد بوده هست. تورم ماهانه در فروردین معادل 1/ 1 درصد و در اردیبهشت ماه معادل 2/ 0 درصد گزارش شده است بود. بنابراین تورم ماهانه خرداد نسبت به ماه اول کم کردن و نسبت به ماه دوم روند افزایشی داشته هست. مرکز آمار کشور عزیزمان ایران در گزارشی که در روز اول تیر ماه منتشر کرده بود، میزان تورم ماهانه خرداد را کمتر از گزارش بانک مرکزی و معادل 3/ 0 درصد گزارش کرده بود. کارشناسان معتقدند حد تورم مجاز جهت قیمت ماهانه (برای حفظ تورم در محدوده یک رقمی) رقمی در سطح 8/ 0 درصد هست، البته این عنوان بستگی به این دارد که بانک مرکزی هر کشوری چه محدوده تورمی را دنبال می کند.

در 12 ماه منتهی به خرداد سال جاری، میانگین تورم ماهانه در اقتصاد کشور عزیزمان ایران معادل 9/ 0 درصد بوده هست. آمار دوم تورمی که می توان از شاخص بهای مصرف کننده محاسبه کرد، قیمت تورم نقطه به نقطه هست، این متغیر تغییرات شاخص بهای مصرف کننده را در خرداد امسال نسبت به خرداد سال قبل (مقایسه دو ماه) نشان می دهد و اعلام می کند، میانگین قیمت ها در خردادماه در مقایسه با بازه مشابه در سال گذشته چقدر عوض کردن کرده هست. بر مبنای گزارش بانک مرکزی قیمت تورم نقطه به نقطه جهت خرداد امسال معادل 11 درصد گزارش شده است هست. این قیمت در فروردین معادل 6/ 12 درصد و در اردیبهشت ماه معادل 8/ 11 درصد گزارش شد. به این ترتیب روند قیمت تورم نقطه به نقطه در سه ماه نخست امسال نزولی ثبت شده است هست. این در حالی است که از آبان ماه تا اسفند سال قبل، روند این قیمت صعودی شده است بود. با توجه به ماهیت پیش نگر تورم نقطه به نقطه، این روند باعث شده است بود که قیمت تورم میانگین نیز در مسیر صعودی قرار گیرد. این مسیر صعودی در نهایت در خرداد امسال قیمت تورم میانگین را از مسیر تورم تک رقمی خارج کرد.

بازگشت قیمت تورم به سطح دورقمی

در میان متغیرهای متعدد قیمتی بااهمیت ترین متغیری که مورد توجه کارشناسان و سیاستمداران قرار می گیرد، قیمت تورم میانگین هست. اصولا بانک های مرکزی برنامه خود را جهت نشانه گذاری قیمت تورم میانگین در نظر می گیرند. این متغیر، تغییرات شاخص بهای مصرف کننده در 12 ماه منتهی به خرداد امسال نسبت به 12 ماه منتهی به خرداد سال قبل را در نظر می گیرد. در نتیجه قیمت تورم میانگین دارای حافظه 24 ماهه هست. قیمت تورم در خرداد امسال معادل 2/ 10 درصد گزارش شد، این قیمت در اردیبهشت ماه معادل 8/ 9 درصد ثبت شده است بود. قیمت تورم میانگین در خرداد ماه بعد از یک سال نوسان در سطح یک رقمی، باز به سطح بالای 10 درصد بازگشت. زیاد کردن قیمت تورم از آذر سال قبل کلید خورد و قیمت تورم را از سطح 6/ 8 درصد به سطح بالای 10 درصد در خرداد امسال رساند. البته دو رقمی شدن قیمت تورم، با توجه به روند افزایشی قیمت تورم نقطه به نقطه قابل آینده نگری بود.

تورم دورقمی بعد از 12 ماه

«دنیای اقتصاد» در گزارش پیشین خود در رابطه با متغیرهای تورمی با عنوان «دو خبر متفاوت از تورم اردیبهشت ماه» تاکید کرده بود که حتی با ثبت تورم ماهانه صفر درصد در خرداد ماه، قیمت تورم میانگین به سطح دو رقمی بازخواهد گشت. بنابراین دو رقمی شدن قیمت تورم، دور از ذهن نبود و به نظر می رسد مسوولان اقتصادی کشور نیز این عنوان را عنوان کرده بودند. مسوولان بانک مرکزی، قیمت تورم را در آخر امسال حدود 11 درصد آینده نگری کرده اند، صندوق بین المللی پول نیز قیمت 11 درصد را جهت تورم سال 1396 آینده نگری کرده هست. با توجه به این عنوان می توان بیان کرد که بازگشت به سطح تورم دو رقمی، دلواپس کننده نیست و در بدترین حالت، قیمت تورم میانگین در آخر امسال به سطح 12 درصد خواهد رسید. ولی ممکن است در یک سناریوی خوش بینانه و با کم شدن قیمت تورم ماهانه در 9 ماه باقی مانده سال حتی امکان بازگشت قیمت تورم به سطح تک رقمی نیز وجود دارد.

رکوردشکنی دوام تورم تک رقمی

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت تورم میانگین در خردادماه سال‌جاری بعد از دوازده ماه نوسان در محدوده زیر 10 درصد و ثبت ماندگارترین دوره تورم تک‌رقمی، به سطح دو رقمی بازگشته است.

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که از ابتدای دهه 70 قیمت تورم میانگین در سه برهه زمانی به سطح تک رقمی رسیده هست، در فروردین ماه سال 1385 قیمت تورم به سطح تک رقمی رسید و به قیمت حداقلی 6/ 8 درصد رسید، ولی بعد از هشت ماه نوسان در سطح زیر 10 درصد بازهم به سطح دورقمی بازگشت. بار دوم، در اردیبهشت سال 1389 قیمت تورم میانگین، به سطح تک رقمی و به سطح حداقلی 8/ 8 درصد رسید، ولی بعد از هفت ماه نیز قیمت تورم از سطح تک رقمی فاصله گرفت و این شروع یک روند صعودی جهت قیمت تورم بود که آن را به سطح 40 درصد در میانه سال 1392 رساند. قیمت تورم میانگین در خرداد ماه سال 1395، جهت بار سوم از ابتدای دهه 1370 به سطح تک رقمی رسید، این قیمت در آذر ماه سال گذشته به سطح 6/ 8 درصد رسید که قیمت حداقلی تورم در این دوره بود، ولی بعد از 12 ماه نوسان در سطح تک رقمی، بازهم به سطح دورقمی بازگشت. بنابراین دوره نوسان قیمت تورم تک رقمی، در دوره اخیر نسبت به دو دوره قبل زیاد بود و دوام قیمت تورم در سطح تک رقمی زیاد ثبت شد.

واگرایی در آمارهای دو نهاد

اگرچه آمارهای بانک مرکزی حکایت از عبور قیمت تورم از مرز اعداد تک رقمی در خردادماه امسال دارد، ولی بررسی آمارهای دیگر مرجع انتشار آمار، یعنی مرکز آمار حکایت از تورم 4/ 7 درصدی در خرداد امسال دارد. به این ترتیب مشاهده می شود که در رابطه با تورم کالا و خدمات در نقاط شهری عدم تجانسی به میزان 8/ 2 واحد درصد بین آمار انتشار یافته از سوی بانک مرکزی و آمار اعلام شده است از سوی مرکز آمار وجود دارد. با وجود این بررسی سری زمانی آمارهای معرفی شده است از سوی هر دو نهاد آماری حکایت از ثبت اکسترمم نسبی دوره تورم تک رقمی در زمستان سال گذشته دارد. این به این معناست که هر دو قیمت تورم اعلام شده است بعد از سپری کردن یک دوره افول مستمر در زمستان سال گذشته (تورم بانک مرکزی در دی ماه و تورم مرکز آمار در بهمن ماه) به کمترین میزان رسیده و بعد از ثبت مقدار کمینه در زمستان گذشته در یک دوربرگردان مسیری صعودی را شروع کرده است.

تورم دورقمی بعد از 12 ماه

اختلاف در سال پایه و تفاوت در شیوه آمارگیری را می توان دو علت مهم این عدم تجانس آماری دانست. عدم تجانسی که خود را در روند کاملا واگرای قیمت تورم میانگین اعلام شده است بین گزارش های انتشار یافته از سوی این دو نهاد نشان می دهد. تفاوت بین آمارهای مربوط به قیمت تورم اعلام شده است از سوی این دو مرجع آماری نشان می دهد تفاوت بین قیمت اعلام شده است از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار که در ماه های اردیبهشت و خرداد به کمترین میزان در 18 ماه گذشته رسیده بود، طی 12 ماه منتهی به خردادماه امسال همواره زیاد کردن یافته هست. گسلی که در صورت استمرار رویه فعلی در محاسبه آمارهای مربوط به شاخص قیمت در مرکز آمار و بانک مرکزی، در ماه های پیش رو نیز زیاد کردن می یابد.

سه سناریوی تورمی

به دنبال زیاد کردن تورم ماهانه در ماه های ابتدایی سال گذشته، بعضی از کارشناسان عدم عبور قیمت تورم ماهانه از مرز 8/ 0 درصد جهت چند ماه متوالی را شرط مورد نیاز حفظ تورم تک رقمی دانستند. با خروج مجدد تورم از محدوده تک رقمی اعداد و ثبت میانگین تورم ماهانه حدود یک درصدی جهت 12 ماه منتهی به وقت گزارش شده، به نظر می رسد شرط تعیین شده است تا حدود زیادی به واقعیت نزدیک باشد. جهت آینده نگری تورم در سال 1396 می توان سه سناریوی محتمل در نظر گرفت. بر مبنای سناریوی اول می توان فرض کرد که قیمت تورم ماهانه در مرز حد تعیین شده است از سوی کارشناسان یعنی 8/ 0 درصد حرکت کند. اعمال این فرض بر شاخص قیمت در 9 ماه نهایی سال 1396، حکایت از زیاد کردن شاخص به حدود 294 واحد در آخر سال 1396 دارد. این به آن معناست که در صورت تحقق این فرضیه قیمت تورم میانگین در سال 1396 معادل حدود 7/ 11 درصد خواهد بود. دومین سناریوی ممکن، سناریوی محتمل تری است که بر فرضیه تشابه تورم ماهانه در سال 1395 و سال 1396 استوار است.

بر مبنای این سناریو در صورتی که قیمت تورم ماهانه ثبت شده است در سال 1396 تفاوت چشمگیری با قیمت تورم ماهانه ماه های متفاوت در سال 1395 نداشته باشد، قیمت تورم ماهانه میانگین جهت 9 ماه نهایی سال حدود 93/ 0 درصد خواهد بود. تحت چنین فرضیه ای شاخص قیمت در آخر سال 1396 به حدود 298 واحد و قیمت تورم در سال 1396 به حدود 4/ 12 درصد خواهد رسید. سناریوی دیگر جهت ردیابی مسیر تورم در سال 1396 را می توان تحت فرض تساوی میانگین تورم ماهانه در سال 1396 با قیمت تورم ماهانه میانگین در ربع ابتدایی سال 1396 ترسیم کرد.

تحت این فرضیه که نسبت به دو فرض پیشین خوش بینانه تر به نظر می رسد، قیمت تورم میانگین جهت سال 1396 معادل 6/ 0 درصد خواهد بود. در چنین شرایطی شاخص قیمت در آخر اسفند امسال به حدود 287 واحد خواهد رسید. قیمت تورم میانگین سال 1396 نیز با فرض صحت چنین فرضیه ای حدود 9/ 10 درصد خواهد بود. به طور کلی با توجه به اوضاع قیمت تورم تولیدکننده آینده نگری می شود قیمت تورم در ماه های آتی امسال فزاینده باشد. به طور کلی نتیجه های برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد قیمت تورم در سال 1396 حدود 9/ 10 درصد خواهد بود. برآوردهای صندوق بین المللی پول نیز با اندکی اغماض برآوردهای بازوی پژوهشی مجلس را تایید می کند. بر مبنای برآوردهای صندوق بین المللی پول قیمت تورم کشور عزیزمان ایران در آخر سال 1396 به حدود 11 درصد خواهد رسید.

اگرچه دوام قیمت تورم در یک سال اخیر، نسبت به دوره های قبل زیاد بود، ولی کارشناسان معتقدند بانک مرکزی باید مکانیزمی را به کار ببرد تا در یک فریم مشخص قیمت تورم را کنترل کند. مسوولان بانک مرکزی نیز بارها اعلام کرده اند که بااهمیت ترین نشانه این نهاد در شرایط کنونی کنترل قیمت تورم در محدوده مشخص هست. بررسی های کارشناسانه نشان می دهد سیاست های به کار گرفته شده است جهت کنترل قیمت تورم هنوز در یک پارادایم مشخص قرار نگرفته هست. این عنوان باعث می شود که قیمت تورم بعد از یک دوره مشخص نوسان در سطح یک رقمی بازهم به سطح دورقمی باز گردد. بنابراین سیاست گذاران جهت حفظ تورم در محدوده مورد نظر باید چارچوب مشخصی جهت خلق و هدایت نقدینگی ترسیم کنند. در میان راهکارهای گنجانده شده است در این چارچوب اصلاح نظام بانکی به عنوان یکی از بااهمیت ترین محورها و لازمه کنترل پذیر کردن تورم از سوی کارشناسان معرفی شده است هست. آیا که به عقیده کارشناسان برطرف موانعی چون انتظارات تورمی ناشی از قیمت سود بانکی از مسیر تورم تنها در بستر یک نظام بانکی اصلاح شده است امکان پذیر خواهد بود.

واژه های کلیدی: بانک مرکزی | نوسان | مرکزی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *