خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

بازی خطرناک در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته با رشد ۶۱ واحدی مواجه شد و در ارتفاع ۸۷ هزار و ۴۷۷ واحدی قرار گرفت. شاخص سهام با قرار

بازی خطرناک در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

بازی خطرناک در بورس تهران

عبارات مهم : قیمت گذاری – بازار

شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته با رشد ۶۱ واحدی مواجه شد و در ارتفاع ۸۷ هزار و ۴۷۷ واحدی قرار گرفت. شاخص سهام با قرار گرفتن در این سطح بازدهی خود از ابتدای سال را به بیش از ۲/ ۱۳ درصد رساند.

ارزش معاملات خرد سهام در این روز به ۱۵۵ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته های اخیر همچنان نشانه هایی از ورود نقدینگی تازه و زیاد کردن تقاضا را نشان می دهد. این روند به خاص در سهام صنعت پالایشی مشهود هست. در جریان معاملات روز گذشته حدود ۳۰ درصد ارزش معاملات خرد بازار به این گروه تخصیص داده شده است داشت. امری که به نظر می رسد تحت تاثیر زیاد کردن قیمت نفت و قیمت دلار مبادله ای صورت گرفته هست. کارشناسان معتقدند صرف در نظر گرفتن این دو متغیر و بدون توجه به ابهام و ریسک قیمت گذاری دستوری در این شرکت ها می تواند تجربه تلخ دیگری از بورس بازی در فضای مبهم را رقم بزند.

بازی خطرناک در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

هشدار بورس بازی در فضای مبهم

نماگر مهم بازار سهام تحت تاثیر رشد قیمت های سهام زیرمجموعه گروه پالایشی در جریان معاملات روز یکشنبه توانست بیشترین مقدار خود از ۲۱ دی سال ۹۲ را ثبت کند. زیاد رشد شاخص سهام در این روز بر دوش نمادهای پالایشی بود. روز گذشته نیز این نمادها همچنان در کانون توجه سهامداران قرار داشتند؛ به طوری که ارزش معاملات این گروه بر ۴۷ میلیارد تومان بالغ شد.در روزهای اخیر رشد قیمت ارز مبادله ای و همچنین زیاد کردن قیمت نفت بهانه های ایجاد یک رالی داغ در سهام پالایشی را ایجاد کرده هست. این دو عنوان انتظارات از تعدیل مثبت سودآوری در این شرکت ها را پیش پای سهامداران قرار داد. بنابراین توجه معامله گران به خاص حقیقی ها به این سهم ها معطوف شد(بررسی ها نشان می دهد در جریان معاملات روز یکشنبه خالص خرید حقیقی ها در این نماد بیش از ۵/ ۱۶ میلیارد تومان بود).

اقبال سهامداران به پالایشی ها در شرایطی صورت می گیرد که مطابق آنچه «دنیای اقتصاد» به کرات به آن اشاره کرده هست، صرف این دو عامل جهت جالب در نظر گرفتن این سهم ها عنوان درستی نیست؛ لیکن بررسی ها نشان می دهد با وجود تفکر عمومی بازار مبنی بر رابطه مستقیم سودآوری شرکت های پالایشی و قیمت نفت، نمی توان رابطه یک به یک را در این میان یافت. این امر به قیمت گذاری دستوری در شرکت های پالایشی برمی گردد. به علت ابهامات فراوان راجع به نحوه قیمت گذاری محصولات این شرکت ها و همچنین قیمت نفت به عنوان مواد اولیه از سوی شرکت پالایش و پخش، بازار از ارائه تحلیل درستی درخصوص سودآوری این شرکت ها درمانده هست؛ ولی آیا با وجود این ریسک و ابهام، تقاضای سهامداران در این سهم ها تا این حد بالاست؟

شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته با رشد ۶۱ واحدی مواجه شد و در ارتفاع ۸۷ هزار و ۴۷۷ واحدی قرار گرفت. شاخص سهام با قرار

به نظر می رسد این فضا جهت بعضی معامله گران اتفاقا عنوان چندان ناخوشایندی نیست.سفته بازان در تلاشند که از فضای مبهم موجود در این گروه ها جهت کسب بازدهی استفاده کنند. در چند سال اخیر با کمرنگ شدن نقش تحلیل در تصمیم گیری ها، نوع دیگری از واکنش‌ها در بازار باب شده است که بر مبنای شایعه محوری، موج سواری و سفته بازی است.به عبارت دیگر تجربه چند سال اخیر نشان می دهد در مقاطع متعددی توجه سهامداران به سوی سهم هایی جلب شده است است که اتفاقا بازار از تحلیل دقیق و کمی اوضاع آنها ناتوان است.

در نتیجه این ابهامات بعضی سفته بازان نیز با صحبت ها و تریبون های متفاوت تلاش می کنند که سهم را به اصطلاح چاق کنند و زمینه زیاد کردن قیمت سهام را به وجود آورند. در این دست از رفتارها، تمرکز به جای تحلیل دقیق اوضاع صنعت، بر حرکات نقدینگی در بازار و شایعات و اخباری که امکان محاسبه دقیق ندارند، تاکید می کنند. در نتیجه این عنوان سرمایه گذاران نیز با پیروی از این موج های سوداگرانه به قصد کسب انتفاع کوتاه مدت به آن دامن می زنند. نتیجه ولی بازی خطرناکی جهت سهامداران رقم خواهد زد. این هیجانات بعد از یک مقطع زمانی کوتاه مدت فرومی نشیند و قیمت سهام به سوی ارزش ذاتی خود برمی گردد.

در این مقطع غالب سهامداران با زیان سنگینی مواجه می شوند و تنها کسانی که از روی شانس یا بازی خوانی این موج های هیجانی، با این حرکات همراه و به موقع نیز خارج شده است اند، منتفع می شوند. تعداد این افراد البته در برابر زیان دیدگان انگشت شمار خواهند بود.مصادیق این تجربه ها در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران کم نیست.

بازی خطرناک در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

در سال ۹۲ در صنعت کاشی و سرامیک افزایش پرشتاب قیمت ها شروع شد.در آن سال رشد قیمت ارز عامل تقاضای سهام زیرمجموعه صنعت کاشی و سرامیک شد تا جایی که شاخص این گروه رشد بیش از ۳۰۰ درصدی را تجربه کرد. با این همه بعد از مدت کوتاهی در مسیر نزولی افتاد. در آن وقت نیز بعضی خوش بینی ها به امکان جهش صادرات کاشی و سرامیک عامل رشد قیمت ها شد. نبود معیار مشخصی از میزان زیاد کردن صادرات و حاشیه سود این اقدام باعث جولان سفته بازان در این گروه شد. تازه ترین تجربه این عنوان نیز به سبقت چشمگیر گروه خودرویی از بازار برمی گردد. جایی که در زمستان سال ۹۴ فضای بعد از برجام و اخبار اطراف قراردادهای تازه خودرویی بدون آنکه تحلیل کمی و عددی در این زمینه و اثرات آن بر اوضاع سودآوری شرکت های خودرویی وجود داشته باشد، رشد بیش از ۲۰۰ درصدی شاخص این گروه را رقم زد.

در صنعت رایانه نیز فضای مبهم موجب زیاد کردن نسبت قیمت بر درآمد به بالای سهام زیر مجموعه این گروه شد.

شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته با رشد ۶۱ واحدی مواجه شد و در ارتفاع ۸۷ هزار و ۴۷۷ واحدی قرار گرفت. شاخص سهام با قرار

در این گروه نیز بزرگنمایی امکان رشد سودآوری شرکت های مربوطه زمینه ساز افت و خیزهای تند قیمتی شد. در ابتدای امسال نیز تقاضا به سوی سهام کوچکی جلب شده است بود که بازار چندان تحلیلی در مورد اوضاع بنیادی آنها نداشت. نتیجه این جهش های هیجانی جهت بسیاری سهامداران بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران جز زیان چیزی نبوده هست. انحراف قیمت این سهام از قیمت واقعی خود در نهایت به ریزش های سنگین منجر و جهت گروه زیادی از سهامداران زیان چشمگیر به همراه آورده هست. در این میان قصد نگارنده این نیست که اوضاع گروه پالایشی را در شرایط کنونی محتوم به آینده این صنایع بداند. عنوان مورد بحث در این جا زیاد هشدار در مورد ابهامات و ریسک سهام گروهی است که اتفاقا در یک مقطع زمانی در سال ۹۳ نیز متوجه سهامداران آن شد.

اثر واقعی قیمت نفت بر سهام پالایشی ؟

بازی خطرناک در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

به طور کلی تغییرات قیمت نفت اثرات زیادی را روی سودآوری شرکت های پالایشی در سایر نقاط دنیا دارد.بین قیمت نفت و محصولات به خصوص محصولات مهم مانند بنزین و نفت گاز یک همبستگی(در بلند مدت) مشاهده می شود.بر همین اساس زیاد کردن قیمت نفت وبه تبع آن زیاد کردن قیمت فرآورده ها در دیگر نقاط دنیا حاشیه سود شرکت های پالایشی را زیاد کردن می دهد. با این حال این عنوان در مورد شرکت های داخلی متفاوت است.

نرخ گذاری دستوری مواد اولیه و محصولات و همچنین عوض کردن رویه قیمت گذاری این شرکت ها به وسیله شرکت پالایش و پخش باعث شده است است که نتوان تحلیل دقیقی از اثر زیاد کردن قیمت نفت بر روند سودآوری شرکت های پالایشی ارائه کرد، آیا که اوضاع این شرکت ها بستگی زیادی به تصمیمات قیمت گذار دارد و هرگونه تغییری در این میان می تواند محاسبات ذهنی سهامداران را به هم بریزد.دو عنوان زیاد کردن قیمت ارز مبادله ای و زیاد کردن قیمت نفت دو ملاک سهامداران جهت تقاضا در گروه پالایشی ارزیابی می شود و انتظار جهت تعدیل مثبت در گروه پالایشی را بیش از پیش زیاد کردن داده است.

با این حال مطابق تجربه، بازهم شرکت های پالایشی تحت تاثیر عدم اعلام قیمت های تازه از سوی شرکت پالایش و پخش همچنان نتوانسته اند گزارش های خود را منتشر کنند.در این میان کارشناسان معتقدند، شاید انتشار گزارش های گروه پالایشی مطابق گزارش های عملکرد ۹ ماهه این شرکت ها در سال ۵۹ باشد با این حال سهامداران باید متوجه ابهام بزرگی که بر سر راه معاملات این گروه قرار دارند(نرخ گذاری دستوری) باشند و آن را در نحوه تصمیم گیری جهت داد و ستدهای خود لحاظ کنند.

در بازار چه گذشت؟

در داد و ستدهای روز گذشته بورس تهران، گروه های فرآورده های نفتی، شیمیایی و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های بازار قرار گرفتند.سهامداران دیروز بیش از ۸۴۶ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را در بازار دست به دست کردند. ارزش این مبادلات بیش از ۱۹۳ میلیارد تومان بود. از این میزان ۱۵۵ میلیارد تومان به ارزش معاملات خرد سهام تخصیص داده شده است داشت. شاخص بازار اول نیز ۱۱۶ واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم ۲۶۰ واحد افت را به ثبت رساند.در این روز نمادهای پالایش نفت بندرعباس، کشور عزیزمان ایران ماشین و پتروشیمی پردیس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در برابر نمادهای فولاد مبارکه، ارتباطات سیار، گل گهر و گسترش نفت و گاز پارسیان با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد زیاد این متغیر شدند.

صدرنشینی بازار دیروز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای کربن ایران، پارس سرام، پارس سوئیچ، پتروشیمی کرمانشاه، کنترل خوردگی تکین کو، رینگ سازی مشهد و درخشان پایتخت کشور عزیزمان ایران بود.در برابر نمادهای شیشه همدان، آلومینیوم ایران، کشور عزیزمان ایران ارقام، آبادگران ایران، قند شیرین خراسان، صنایع جوشکاب یزد و حمل و نقل بین المللی خلیج فارس با بیشترین کم کردن قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. همچنین دیروز سرمایه گذاران جهت خرید اوراق همکاری شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق همکاری شهرداری تهران، اوراق همکاری رایان سایپا، سهام پتروشیمی شیراز، اوراق صکوک فولاد کاوه کیش و اوراق صکوک سایپا سنگین ترین صف های خرید را ثبت کردند.

در برابر نمادهای اوراق همکاری شهرداری مشهد، اوراق صکوک سایپا، اوراق همکاری شهرداری شیراز، سهام سیمان اصفهان، واحدهای صندوق امین و سهام داروسازی زهراوی با بیشترین عرضه ها مواجه شدند.در آخر معاملات دیروز بانک ملت با معامله بلوکی ۲۲۲ میلیون سهم به ارزش ۳/ ۲۱ میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات را داشتند.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: قیمت گذاری | بازار | ایران | همکاری | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *