خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

اثر قیمتی «سن بنا» در آپارتمان‌های منطقه ۶

کاهش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت آپارتمان‌های کهنه‌ساز در منطقه ۶ در مقایسه با واحدهای نوساز، باعث شده است منزل اولی‌های بسیاری تملک این گروه از آپارتمان‌ها را به دیگر گروه‌های سنی ترجیح دهند. 

اثر قیمتی «سن بنا» در آپارتمان‌های منطقه ۶

اثر قیمتی «سن بنا» در آپارتمان های منطقه ۶

عبارات مهم : آپارتمان – اقتصاد

کاهش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت آپارتمان های کهنه ساز در منطقه ۶ در مقایسه با واحدهای نوساز، باعث شده است منزل اولی های بسیاری تملک این گروه از آپارتمان ها را به دیگر گروه های سنی ترجیح دهند.

به گزارش دنیای اقتصاد ، اگرچه مقصد مهم منزل اولی ها در بازار مسکن، مناطق مصرفی چهار و پنج هست، ولی عده ای از آنها هم به علت اینکه نمره زیادی از یک منزل خوب را به «نزدیکی به محل کار» تخصیص داده شده است داده اند، منطقه ۶ در محدوده مرکزی شهر را جهت سکونت گزینش می کنند. این منطقه به علت میزبانی اغلب ادارات دولتی و خصوصی، بعد از بازار بزرگ پایتخت کشور عزیزمان ایران قلب تپنده اقتصاد شهر به شمار می آید.

اما تقاضای سکونت در این منطقه به دو گروه تقسیم می شود. عده ای به علت ازدحام انسان ها و خودروها، قرارگیری در محل محدودیت های ترافیکی (محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد) و نیز حجم بالای سفرهای درون شهری روزانه به منطقه ۶، آن را جهت سکونت مناسب نمی دانند و ترجیح می دهند در بافت هایی که پهنه های مسکونی غلبه دارد، منزل دار شوند. در برابر عده ای هم به علت محاسن نزدیکی به محل کار به خاص در شهر پرترافیک تهران، بافت های مسکونی منطقه ۶ را جهت سکونت به سایر مناطق شهر ترجیح می دهند. هرچند بافت های مسکونی این منطقه در اغلب نواحی در اقلیت است.

اثر قیمتی «سن بنا» در آپارتمان‌های منطقه ۶

زوج های منزل اولی بسیاری هستند که به علت اشتغال هر دو نفر، از سکونت در این منطقه استقبال می کنند. آنها اغلب سپرده گذاران صندوق بعد انداز مسکن یکم هستند و تا آخر سال به مرور موعد برخورداری از تسهیلات برایشان فرا می رسد و وارد بازار می شوند.

اما تحقیقات «دنیای اقتصاد» نشان می دهد در فاز جست وجو یک مانع بزرگ بر سر راه این گروه از متقاضیان مسکن سبز می شود و آن «شرط سن بنا جهت صندوق بعد انداز مسکن یکم» هست. زوج های شاغل منزل اولی که میل به دارند در منطقه ۶ سکونت کنند، اغلب بودجه محدودی تا حدود ۴۰۰ میلیون تومان در اختیار دارند که بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان از این رقم با وام مسکن و جعاله تامین شده است هست. بودجه ۴۰۰ میلیونی جهت خرید یک واحد آپارتمان کوچک یا میان متراژ در این منطقه کم نیست؛ ولی مشروط به اینکه محدودیت سن بنا جهت استفاده از تسهیلات بانک عامل بخش مسکن از بین بردن یا تعدیل شود.

کاهش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت آپارتمان‌های کهنه‌ساز در منطقه ۶ در مقایسه با واحدهای نوساز، باعث شده است منزل اولی‌های بسیاری تملک این گروه از آپارتمان‌ها را به دیگر گروه‌های سنی ترجیح دهند. 

در حالی که میانگین قیمت آپارتمان نوساز در این منطقه بر اساس کیفیت محله عموما بین ۷ تا ۸ میلیون تومان است و افت قیمت جهت آپارتمان های کهنه ساز تا ۱۵ سال ساخت (که شرط سنی برخورداری از وام صندوق یکم است) عموما تا ۲۵ درصد بوده و چندان در زیاد کردن قدرت خرید زوج های منزل اولی اثر ندارد، از بین بردن شرط سنی یا تعدیل آن به ۲۰ سال موجب می شود دست خریداران مسکن جهت تملک واحدهای دلخواه با متراژ بزرگ تر در منطقه ۶ فراهم شود.

آپارتمان های بسیاری با محدوده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال در محله های مسکونی ریشه دار منطقه ۶ نظیر یوسف آباد، امیرآباد و آرژانتین وجود دارد که به رغم سن بنای نسبتا اوج از موقعیت و امکانات خوبی برخوردار است و در عین حال قیمت آنها ۳۵ تا ۴۰ درصد از قیمت آپارتمان های نوساز منطقه پایین تر هست. به نظر می رسد بانک عامل بخش مسکن جهت ایجاد تحرک زیاد در بازار باید نتیجه های تحقیقات میدانی و شناسایی موانعی که بر سر راه منزل دار شدن متقاضیان مسکن وجود دارد را مبنای سیاست گذاری های آتی خود قرار دهد.

اثر قیمتی «سن بنا» در آپارتمان‌های منطقه ۶

واژه های کلیدی: آپارتمان | اقتصاد | میلیونی | محدودیت | تحقیقات | صندوق | بازار | میلیون | اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *