خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

آبان طلا‌یی بازارها

به گزارش دنیای اقتصاد ؛ دومین ماه پاییز با افزایش دسته جمعی بازارهای داخلی به آخر رسید. در این میان، شاخص بورس توانست با رشد ۷/ ۲ درصدی،

آبان طلا‌یی بازارها

آبان طلا یی بازارها

عبارات مهم : بررسی عملکرد – افزایش قیمت

ماه طلایی سکه تمام

به گزارش دنیای اقتصاد ؛ دومین ماه پاییز با افزایش دسته جمعی بازارهای داخلی به آخر رسید. در این میان، شاخص بورس توانست با رشد ۷/ ۲ درصدی، بازدهی خود را از ابتدای سال به ۹/ ۱۴ درصد برساند. اصلاح عملکرد اقتصادی، زیاد کردن قیمت جهانی کالاها و عدم سرکوب قیمت ارز سه عامل مهم بودند که سود مناسبی را عاید سرمایه گذاران بازار سهام کردند. به نظر می رسد با ادامه اوضاع کنونی، نماگر بورس بتواند در سال ۹۶ از قله تاریخی خود عبور کند.

دلار نیز با زیاد کردن دو درصدی در آبان، بازدهی خود از ابتدای سال را به ۹ درصد رساند. روندی که به عقیده کارشناسان همگام با قیمت تورم عمومی و مثبت جهت فضای کلان اقتصاد ارزیابی می شود. انتظار فعالان آن است که رشد ملایم بازار ارز در آذر ماه و با اوج گیری تقاضای فصلی ادامه یابد. در سوی دیگر، سکه با جهش ۶/ ۹ درصدی در ماه گذشته همراه شد؛ بنابراین رشد سکه در سال ۹۶ به بیش از ۱۷ درصد رسید و عملکرد این بازار را به طور مقطعی از بورس فراتر برد. از آنجا که زیاد کردن قیمت طلای جهانی و قیمت دلار، جهش قیمت سکه را توجیه نمی کند، بسیاری از فعالان روند اصلاحی را جهت این بازار آینده نگری می کنند. افت ۲۶ هزار تومانی سکه تمام در روز گذشته نیز می تواند تاییدی بر این ادعا باشد.

آبان طلا‌یی بازارها

معاملات بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در هشتمین ماه از امسال دیروز در شرایطی به آخر رسید که شاخص کل در این بازه زمانی توانست با موتور گروه پالایشی رشد حدود ۷/ ۲ درصدی را ثبت کند . علاوه بر پالایشی ها، تحرکات مجدد در نمادهای فلزی در روزهای نهایی ماه نیز از شاخص کل حمایت کرد. در این شرایط بازار سهام جایگاه دوم جدول بازدهی بازارهای سرمایه گذاری کشور طی معاملات آبان ماه را به خود تخصیص داده شده است داد.

بازار سکه نیز با بازدهی خیره کننده ۶/ ۹ درصدی در صدر جدول بازدهی بازارها قرار گرفت. در بررسی بازدهی بازارها از ابتدای سال نیز بازار سکه با رشد ۱/ ۱۷ درصدی در صدر بازار ها ایستاده هست. بازدهی خیره کننده این بازار در شرایطی رخ می دهد که کارشناسان افزایش قیمت سکه در شرایط روند آرام دلار و اونس جهانی را دارای حباب ارزیابی می کنند. با این حال بررسی ها نشان می دهد جنس بازدهی بورس در این بازه زمانی با جنس افزایش سکه متفاوت بوده است و عوامل بنیادی متعددی زمینه افزایش آن را فراهم کرده اند.

به گزارش دنیای اقتصاد ؛ دومین ماه پاییز با افزایش دسته جمعی بازارهای داخلی به آخر رسید. در این میان، شاخص بورس توانست با رشد ۷/ ۲ درصدی،

شاخص در آستانه فتح قله تاریخی

شاخص کل در آخر معاملات آخرین روز از ماه گذشته در سطح ۸۸ هزار و ۷۷۵ واحدی ایستاد. حالا شاخص کل کمتر از ۸۰۰ واحدی با قله تاریخی خود فاصله دارد. در صورت ادامه این رونق نسبی فتح قله مزبور و ثبت یک رکورد تازه تاریخی در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران دور از دسترس نیست.

در این میان تنها عامل ریسک، نااطمینانی موجود در فضای سیاسی ناشی از رویکرد آمریکا نسبت به برجام ارزیابی می شود. ماه گذشته هر چند معامله گران شاهد رشد نماگر مهم بازار سهام بودند ولی گوشه چشمی به ریسک مزبور داشتند. این امر فضای احتیاط و انتظار در معاملات سهام به خصوص در گروه های کوچکتر بازار را به وجود آورد. در معاملات ماه گذشته بازهم این نمادهای بزرگ بودند که زمینه رشد نماگر مهم بازار سهام را فراهم کردند. این در حالی بود که ماه گذشته شاخص کل هم وزن ۴/ ۰ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. در شرایط کنونی و در حالی که شاخص کل کمتر از ۸۰۰ واحد تا رسیدن به سقف تاریخی شاخص کل فاصله دارد، نوسانات آتی بورس به خصوص در کوتاه مدت مورد توجه است.

آبان طلا‌یی بازارها

نوسانات قیمت کالاها در بازار جهانی، روند قیمت دلار، گزارش های عملکرد ماهانه شرکت ها و ریسک های سیاسی پیش رو را می توان بااهمیت ترین عوامل جهت ارزیابی روند حرکتی شاخص در هفته های آتی عنوان کرد. به نظر می رسد گزارش عملکرد آبان ماه در بعضی گروه های مهم و اثر گذار همچون فلزی ها همچنان مثبت باشد. این امر می تواند اقبال سهامداران به گروه های کالایی را استمرار دهد. از سمت دیگر احتمال ادامه روند صعودی قیمت دلار وجود دارد. اگر الگوی سه، چهار سال اخیر در آذر ماه امسال نیز تکرار شود، در ماه جاری نیز سهامداران شاهد استمرار افزایش قیمت این ارز خواهند بود.

امری که می تواند یک عامل حمایت کننده از معاملات سهام باشد. از سوی دیگر ولی با شروع سال میلادی تازه این احتمال وجود دارد که حجم معاملات بازارهای جهانی به علت تعطیلات در سطوح پایینی قرار بگیرد و نوسانات اندکی را رقم بزند. قوانین مقابله با آلودگی در چین، کارها اخیر بانک مرکزی چین جهت کم کردن ریسک اعتبارات و همچنین چشم انداز رشد شاخص دلار عواملی هستند که نقشه بازار فلزات جهانی را در ماه های آینده ترسیم می کنند. باید دید برآیند این عوامل در نهایت چه مسیری پیش روی بازارهای جهانی و به تبع آن گروه های کالایی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران قرار می دهد. از منظر ریسک سیاسی هر چند پرونده برجام در کنگره در حال بررسی است ولی حمایت سایر کشور های درگیر در این توافقنامه موضوعی است که ریسک های ناشی از این محل را تا حد زیادی تخفیف داده هست. از این رو به نظر نمی رسد حداقل در کوتاه مدت از این محل ریسک چندانی پیش پای معامله گران باشد. با این وجود احتیاط های ناشی از این عنوان همچنان در معاملات وجود خواهد داشت.

به گزارش دنیای اقتصاد ؛ دومین ماه پاییز با افزایش دسته جمعی بازارهای داخلی به آخر رسید. در این میان، شاخص بورس توانست با رشد ۷/ ۲ درصدی،

سکه از رقبا پیش افتاد

همان طور که اشاره شد بازار سکه با ثبت رشد ۱۷/ ۱ درصدی از ابتدای امسال گوی سبقت را از دیگر بازار ها ربود. بازار سهام نیز با ثبت بازدهی ۱۵ درصدی از ابتدای سال تا کنون رتبه دوم جدول بازدهی بازارهای سرمایه گذاری کشور را به خود تخصیص داده شده است داد. بازدهی خیره کننده بازار سکه در شرایطی مطرح می شود که افزایش قیمت سکه در غیاب زیاد کردن عوامل اثرگذار اونس و دلار موجب شد که حباب آن به بیش از ۱۸۰ هزار تومان برسد. این بالاترین حباب سکه از خردادماه سال ۹۲ به شمار می رود. درصورت عدم رشد اونس طلا و قیمت دلار احتمال عقب نشینی خریداران در بازار سکه و تخلیه حباب سکه وجود دارد. با این حال بررسی معاملات سهام از ابتدای امسال نشان می دهد که عمده رشد شاخص در این بازه زمانی تحت تاثیر عوامل بنیادی رخ داده هست. بر همین اساس انتظار می رود تحت تاثیر عوامل بنیادی مذکور این روند استمرار یابد.

بررسی عملکرد بازارهای مالی در بازه ماهانه، جهت دومین بار متوالی در امسال پیشتازی بازار سکه را با بازدهی ۶/ ۹ درصدی نسبت به بازار های رقیب نشان می دهد. بازار سکه در مهرماه نیز رتبه اول بازدهی بازار ها را در اختیار داشت. قیمت سکه که در انتهای مهرماه در سطح یک میلیون و ۲۹۶ هزار تومان قرار داشت، با رشد ۶/ ۹ درصدی در معاملات آبان ماه به رقم یک میلیون و ۴۲۱ هزار تومان رسید. نماگر بازار سهام نیز که در انتهای مهرماه در رقم ۸۶ هزارو ۴۸۰ واحدی قرار داشت، در آخر آبان ماه با قرار گرفتن در محدوده ۸۸ هزار و ۷۷۵ واحدی به کار خود آخر داد. در بازار ارز نیز قیمت دلار با رشد ۲ درصدی از ۴۰۱۳ تومان در آخر مهرماه به ۴۰۹۳ تومان در آخر معاملات آبان ماه رسید تا رتبه سوم بازدهی بازارها را به خود تخصیص داده شده است دهد.بازار پول نیز (با فرض بازدهی ۱۵درصدی ثابت سالانه) با بازدهی ۲۵/ ۱ درصدی قعر جدول بازدهی بازارهای سرمایه گذاری کشور را به خود تخصیص داده شده است داد.

آبان طلا‌یی بازارها

ادامه سبزپوشی نماگر سهام در آبان ماه

بازار سهام کشور در ماه گذشته دو پله دیگر به فتح قله تاریخی ۸۹ هزار و ۵۰۰ واحدی نزدیک شد.هر چند ریسک سیاسی اطراف برجام در پی صحبت های ترامپ در مورد عدم پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام از آخرهای مهرماه بر سر معاملات سهام وجود داشت با این حال معامله گران شاهد استمرار رشد عمومی قیمت سهام بودند. بررسی عوض کردن مالکیت سهام در ماه گذشته حاکی از خروج نقدینگی از معاملات سهام هست. بعد از شهریور ماه این دومین باری است که شاخص مهم بازار سهام در اوضاع عدم ورود نقدینگی تازه نفس رشد می کند.کارشناسان معتقدند در این فضا یعنی رشد عمومی قیمت سهام با وجود معاملات کم حجم این احتمال وجود دارد که در صورت مخابره یک عامل اثر گذار منفی در معاملات ریزش شدید قیمت ها رخ دهد.

در هفته نخست آبان ماه که مصادف منشتر شدن گزارش های ۶ ماهه بخش مهمی از شرکت ها بود، بازار سهام تحت تاثیر محتوای این گزارش ها در مسیر صعودی حرکت کرد. در روز های بعد از آن شاخص سهام با پیشتازی گروه پالایشی از کانال ۸۷هزار واحدی عبور کرد. در ادامه ولی زیاد کردن تنش های منطقه ای فضای معاملات سهام را با احتیاط مواجه کرد. نتیجه این عنوان نوسانات اندک شاخص سهام در کانال ۸۷ هزار واحدی بود. در نتیجه این نوسانات، شاخص کل ۱۳ روز کاری در این کانال قرار داشت.در ادامه ولی اقبال دوباره معامله گران به نمادهای بزرگ بازار به خاص فلزی – پالایشی شاخص کل را از کانال ۸۸ هزار واحدی عبور داد. بررسی ها نشان می دهد که بیش از نیمی از رشد بازار سهام طی معاملات ماه گذشته تحت تاثیر رشد قیمت ها در نمادهای پالایشی رخ داده است.

اقبال به پالایشی ها در فضای مبهم

در معاملات ماه گذشته دومین صنعت بزرگ بازار سهام به رغم مواجهه با ابهامات مهم در زمینه قیمت های فروش و گزارش دهی مالی، شاهد اقبال سهامداران بود. شاخص این گروه طی معاملات این ماه رشد بیش از ۱/ ۱۷ درصدی را تجربه کرد. «دنیای اقتصاد» در گزارش های متعددی به چرایی این اقبال پرداخته بود. در این باره باید گفت عوامل بنیادی از جمله قیمت نفت، قیمت ارز مبادله ای، ارز آزاد و… مد نظر خریداران سهام پالایشی قرار دارد، این در حالی است که باید سیاست های وزارت نفت و شرکت ملی پخش و پالایش را بااهمیت ترین عامل در تعیین قیمت خوراک و قیمت محصولات و به تبع آن حاشیه سود پالایشگاه ها دانست که آن هم به لحاظ تاریخی فاقد فرمول مشخص بوده است.

در چنین فضای مبهمی که با عدم ارسال به موقع اطلاعات با ابهام مضاعفی هم رو به رو می شود، بدیهی است که سکان نوسان قیمت ها به دست شایعات و معامله گران کوتاه مدت سپرده شود. همین مساله باعث شده است است تا میزان نوسان قیمت سهام پالایشی به نحو قابل توجهی از سایر گروه های بزرگ زیاد باشد. در هفته جاری نیز شایعات مربوط به احتمال دریافت قیمت های مطلوب در فروش های ۶ماهه باعث جهش چشمگیر ۹ درصدی شاخص این صنعت شد که نقش مهم را در رشد شاخص کل داشت.

مروری بر داد و ستدهای آبان ماه

ماه گذشته، در مجموع بیش از ۱۲ میلیارد و ۱۲۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۵ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال در حدود یک میلیون و ۲۸۲ هزار دفعه معامله شد (در این بررسی ها اثر معاملات بلوکی از بین بردن شده است است). بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می دهد در این مدت، میانگین روزانه حجم و ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی به ترتیب بیش از ۵۷۷ میلیون سهم و ۱۲۲میلیارد تومان بوده است که نسبت به میانگین این دو متغیر در مهر ماه عوض کردن چندانی نداشته است (متوسط حجم و ارزش معاملات خرد در مهر ماه به ترتیب ۵۳۷ میلیون سهم و ۱۲۳ میلیارد تومان بوده است).

همان طور که اشاره شد در جریان معاملات این ماه ۲۰ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام افراد حقیقی به سبد سهامداران حقوقی انتقال یافته شد.با این حال بررسی داد وستد بازیگران بازار سهام نشان می دهد که همکاری حقیقی ها در معاملات سهام بیش از ۶۰ درصد بوده هست. علاوه بر این در حالی که خالص خرید معامله گران در کل ماه به نفع سهامداران حقوقی است ولی خالص خرید سهامداران حقیقی در سه روز معاملاتی آخر ماه که با کانال شکنی شاخص سهام همراه بوده، به۴۰ میلیارد تومان بالغ شد.

واژه های کلیدی: بررسی عملکرد | افزایش قیمت | روز گذشته | بازار | میلیون | تاریخی | افزایش | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *