خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

عوامل نوسان در قیمت دلا‌ر

بازیگران | کانال | نوسان | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

عوامل نوسان در قیمت دلا‌ر

عوامل نوسان در قیمت دلا ر

عبارات مهم : بازیگران – کانال

روز یکشنبه، تحرک تقاضا قیمت دلار را به بالاترین سطح در سال ۹۶ رساند. در روزی که تقاضاهای زیاد و متفاوتی در بازار حضور داشت، شاخص بازار ارز نوسان سنگینی را ثبت نکرد و با ۲۱ تومان رشد به بهای ۴۰۷۰ تومان رسید. تجربه دومین روز هفته نشانگر آن بود که تعدیل تدریجی قیمت تا حد زیادی به کم کردن ارتفاع نوسان در روزهای پرتقاضا کمک می کند؛ چراکه ریسک حضور معامله گران غیررسمی جهت کسب سود را بالاتر می برد. به گفته کارشناسان، اگر شاخص ارزی در کانال پایین تر بود، تقاضای واقعی می توانست شدت نوسان را بسیار بالاتر ببرد.

روز گذشته، نوسان بازار ارز تحت تاثیر محوریت سمت تقاضا بود. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز ۲۱ تومان زیاد کردن را به ثبت رساند و روی قیمت ۴ هزار و ۷۰ تومان ایستاد. این بیشترین قیمت از اواسط مهرماه بود و موجب شد که شاخص ارزی به بالاترین سطح در سال ۹۶ برسد. به گفته فعالان، تنوع و زیاد کردن تقاضا در بازار بااهمیت ترین عاملی بود که موجب شد قیمت دلار دو رکورد تازه را به ثبت برساند.

عوامل نوسان در قیمت دلا‌ر

به نظر می رسد که عرضه ارز نیز در این روز عوض کردن خاصی نسبت به روزهای قبل نداشت و علت زیاد کردن را باید در سمت تقاضا جست وجو کرد. به گفته بازیگران باتجربه بازار، با توجه به شدت تقاضا، اگر قیمت دلار در کانال های پایین تر حضور داشت، احتمال داشت که قیمت دلار با نوسانات بیشتری مواجه شود، حال آنکه با سیاست مناسب بازارساز در تعدیل قیمت ها در مهرماه و پذیرش کانال ۴هزارتومانی، زمینه تغییرات شدید قیمت کم کردن یافته هست. به عبارت دیگر می توان گفت یکی دیگر از عواملی که مانع از زیاد کردن نوسان شده است هست، سطح قیمتی دلار بوده هست؛ چراکه ریسک خرید را جهت معامله گران اوج برده است.

معامله گران جهت خرید ارز در سطح ۴ هزار تومانی احتیاطی بیشتری از خود نشان می دهند، حال آنکه اگر قیمت در کانال پایین تر بود، بی پرواتر اقدام به خرید می کردند و با زیاد کردن شدید نوسانات به تبع آن میزان خریداران نیز بالاتر می رفت. در کنار تعدیل مناسب قیمت در مهرماه، یکی دیگر از کارها مناسب بازارساز در ابتدای هفته شکست صف خرید یورو با عرضه مناسب بود و این ارز در روز یکشنبه تنها ۲۰ تومان رشد کرد. تحت تاثیر رشد بهای دلار، سکه تمام بهای آزادی نیز در مسیر صعودی قرار داده شد و با ۷ هزار تومان زیاد کردن به بهای یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید. این سومین زیاد کردن پیاپی فلز گرانبهای داخلی بود.

بازیگران | کانال | نوسان | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

رشد تقاضا در بازار

براساس گفته های فعالان، روز یکشنبه تقاضاهای متفاوتی در بازار حضور داشت که قیمت دلار را جنبش می کرد. فعالان به طور مشخص به ۴نوع تقاضا زیاد اشاره کردند: تقاضای واقعی، تقاضای بیرونی، تقاضای احتیاطی و تقاضای آتی بازان.

۱- تقاضای واقعی: به گفته فعالان، با نزدیک شدن به اربعین تقاضای زوار عتبات عالیات زیاد کردن پیدا می کند و همین عنوان موجب شده است هست، تقاضا جهت اسکناس نقدی دلار در بازار بالاتر برود. به گفته یکی از معامله گران روز یکشنبه تقاضا جهت خرید دلار در کف بازار به بیشترین میزان در هفته های گذشته رسیده بود. همچنین در مقاطعی از این روزکمتر کسی حاضر به فروش دلار بود.

عوامل نوسان در قیمت دلا‌ر

۲- تقاضای بیرونی: به گفته بخشی از بازیگران بازار، در دومین روز هفته بازار داخلی بعد از مدت ها با تقاضای معامله گران سلیمانیه عراق مواجه شد. تقاضایی که می توانست منجر به خروج ارز از بازار داخلی به آن سوی مرزها شود. البته عده ای در بازار نیز باور داشتند تقاضای خاصی از این منطقه جغرافیایی وارد بازار نشده بود و خریداران داخلی جهت اوج بردن جو افزایشی چنین شایعه ای را در بازار برجسته کردند. دیگر متغیر بیرونی که قیمت دلار را به حرکت به سوی قیمت های بالاتر ترغیب می کرد، زیاد کردن قیمت حواله درهم بود.

روز یکشنبه قیمت حواله درهم در ابتدای روز تا نقطه هزار و ۱۲۰ تومان اوج رفت و انتظارات افزایشی بازیگران بازار را بالاتر برد. قیمت حواله درهم و دلار بازار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به طور سنتی زیاد کردن یکی منجر به رشد دیگری می شود. البته بخشی از بازیگران بازار اعتقاد داشتند که روز یکشنبه اتفاق متفاوتی در بازار رخ داده هست. به گفته آنها، روز شنبه قیمت دلار تحت تاثیر رشد بهای درهم اوج رفت، ولی در روز یکشنبه این روند برعکس شد. در واقع از نظر آنها، در دومین روز هفته قیمت حواله درهم تحت تاثیر رشد ابتدای روز دلار اوج رفت.

بازیگران | کانال | نوسان | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

۳- تقاضای احتیاطی: به گفته فعالان، زمانی که دامنه نوسانات دلار بالاتر می رود و قیمت از بعضی نقاط مقاومتی عبور می کند، میزان تقاضای احتیاطی در بازار زیاد کردن پیدا می کند. بخشی از این تقاضای احتیاطی مربوط به فعالانی است که در آینده نیاز به دلار دارند. در این شرایط به علت مشاهده نشانه های افزایشی این عده تصمیم می گیرند پیش از زیاد کردن زیاد قیمت، تقاضای خود را جلو بیندازند و اقدام به تهیه دلار کنند تا از افزایش های آتی قیمت نیز در امان بمانند.

بخش دیگری از تقاضای احتیاطی مربوط به سفته بازان ارزی هست. آنها در شرایطی که روند صعودی هست، اقدام به تهیه دلار می کنند و با ذخیره آن تناوب دورانی عرضه و تقاضا را برهم می زنند. از سوی دیگر، بعضی افراد عادی نیز در شرایط نوسانی و هیجانی وارد بازار می شوند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، با توجه به تجارب نوسانی گذشته، عده ای زمانی که قیمت دلار از نقاط خاصی عبور می کند، وارد بازار می شوند و اقدام به تهیه ارز می کنند. البته تعداد این عده در روز دوم هفته چندان در بازار اوج نبود؛ چراکه بخش زیادی از آنها پیش از این با ورود دلار به مرز ۴ هزار تومانی دلار خریداری کرده بودند. با این حال در روزی که تقاضا بالاست، حضور این عده نیز چاشنی جهت زیاد کردن قیمت می شود. بعضی کارشناسان باور دارند در صورتی که قیمت، روند طبیعی خود را طی کند و حساسیت خاصی نسبت به بعضی سطوح قیمتی ایجاد نشود، میزان این نوع تقاضاها نیز به مرور وقت پایین تر خواهد آمد.

عوامل نوسان در قیمت دلا‌ر

۴- تقاضای آتی بازان: در حالی که بخشی از معامله گران بازار اعتقاد داشتند تقاضای بیرونی و احتیاطی نقش زیادی در رشد قیمت نداشته هست، اکثر آنها به اثرگذاری بازیگران آتی بازار در رشد قیمت اذعان داشتند. به گفته آنها، معامله گران با توجه به انتظارات افزایشی که داشتند، خریدهایی را صورت داده اند که در صورت اوج نرفتن قیمت دلار، این دسته را دچار ضرر هنگفت می کند. تحرکات معامله گران آتی بازار جهت اوج بردن قیمت دلار در روزهای ابتدایی هفته مشهود بود. به عنوان مثال، بعد از آخر کار صرافی های بانکی در روز شنبه تحرکات معامله گران آتی در بازار چنان اوج رفت که قیمت در انتهای روز در معاملات پشت خطی از محدوده ۴هزار و ۷۰ تومان عبور کرد. تحت تاثیر این اتفاق معاملات دلار در روز یکشنبه با قیمت ۴ هزار و ۷۰ تومان کلید خورد و حتی قیمت این ارز در معاملات فردایی تا آستانه ۴ هزار و ۹۰ تومان اوج رفت.به گفته فعالان، بازارساز می تواند با ایجاد فضایی جهت مدیریت نوسانات در معاملات آتی زمینه را جهت کم کردن اثرگذاری این معاملات در بازار نقدی فراهم کند.

افزایش قیمت دلار در روز یکشنبه حتی قیمت یورو را نیز تحت تاثیر قرار داد و معامله گران این بازار با جوسازی اطراف این اتفاق، قیمت را اوج بردند. روز یکشنبه ارز اروپایی با ۲۰ تومان زیاد کردن از مرز ۴ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد و به بهای ۴ هزار و ۸۱۰ تومان رسید. روند یکباره افزایشی دلار موجب شده است بود که بسیاری از معامله گران ترجیح دهند ارز خود را نگه دارند و تمایلی به فروش آن نشان ندهند.

احتکار این دسته نیز در کم کردن حجم ارز موجود در بازار نقش داشت. به گفته فعالان، با ورود بازارساز از اواسط روز به بازار کمی عرضه ارز زیاد کردن یافت. به باور بخشی از حاضران در بازار دیگر عاملی که در کم کردن دامنه نوسانات نقش داشت، مقاومت دلار در نقطه ۴ هزار و ۷۵ تومان بود. گویا بخشی از معامله گران در این نقطه تصمیم به فروش ارز گرفتند و به قول بازاری ها اقدام به خالی کردن ارز خود کردند. معامله گران فردایی نیز قدرت بیشتری جهت اوج بردن دلار به نقاط بالای محدوده ۴ هزار و ۹۰ تومان از خود نشان ندادند تا آخر این ارز در همان محدوده ۴ هزار و ۷۰ تومان به کار خود آخر دهد.

روند افزایشی سکه و دلار

در شش روز کاری گذشته سکه تمام بهار آزادی ۵ زیاد کردن و یک کم کردن را تجربه کرد؛ البته در روزهای اخیر روند افزایشی دلار مشهودتر بوده است و قیمت این ارز ۷ زیاد کردن متوالی را به ثبت رسانده هست. دلار که در تاریخ ۲۹ مهر روی قیمت ۴ هزار و ۱۲ تومان قرار داشت از آخرین روز مهرماه در مسیر افزایشی قرار داده شد و آخر در هفتمین روز آبان ماه در نقطه ۴ هزار و ۷۰ تومان آرام گرفت. این روند نشان دهنده زیاد کردن ۵۸ تومانی این ارز در کمتر از ۱۰ روز هست. البته دلار در روزهای ابتدایی آبان ماه با شیب ملایمی در مسیر افزایشی قرار داشت ولی از ابتدای هفته جاری سرعت رشد قیمت زیاد کردن یافت.

افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر به یاری سکه نیز آمد و موجب شد فلز گرانبهای داخلی از کانال یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان بالاتر بیاید. سکه در بیست و نهمین روز مهرماه، روی قیمت یک میلیون و ۲۹۸ هزار تومان قرار داشت. با این حال، تحت تاثیر رشد دلار در آبان ماه تا نقطه یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان اوج آمد. در کنار این، بازیگران بازار باور دارند، سکه بازان خریدهای سنگینی را در اواسط مهرماه انجام داده اند و جهت حمایت از این خریدها تلاش می کنند قیمت فلز گرانبهای داخلی را اوج نگه دارند.

اخباراقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: بازیگران | کانال | نوسان | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *