خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

انجام مبادلات نفت با یوان به وسیله چین

چین در تلاش است طی سال‌های آینده با ایجاد یک شاخص نفتی به یوآن، تسلط دلار در مبادلات نفتی را کم کردن دهد، تسلطی که به آمریکا قدرت اقتصادی

انجام مبادلات نفت با یوان به وسیله چین

انجام مبادلات نفت با یوان به وسیله چین

چین در تلاش است طی سال های آینده با ایجاد یک شاخص نفتی به یوآن، تسلط دلار در مبادلات نفتی را کم کردن دهد، تسلطی که به آمریکا قدرت اقتصادی و استراتژیکی داده و به نظر می رسد در آینده کمتر و کمتر شود.

به گزارش تحریریه سایت YYJC به نقل از خبرگزاری فارس، چین استفاده از دلار امریکا جهت مبادلات نفت را مورد انتقاد قرار داده هست. از دهه 1970 تقریبا همه مبادلات نفتی با دلار آمریکا انجام می شده است است حتی زمانی که آمریکا در مبادلات دخیل نبود.
در نتیجه، دلار آمریکا جهت قیمت گذاری و مبادلات نفت مورد استفاده قرار داده شد و تقاضای زیادی جهت این ارز وجود داشت که به آمریکا قدرت اقتصادی و استراتژیکی زیادی داد.

عبارات مهم : تحریم های آمریکا – سرمایه گذاری
بر اساس گزارش ها، چین در حال ایجاد یک بازار فروش آتی با ارز خود یعنی یوآن است و همچنین در ماه های آتی یک شاخص نفتی با یوآن معرفی خواهد کرد؛ اقدامی که به کم کردن تسلط دلار آمریکا در مبادلات نفتی کمک خواهد کرد.
«رنمینبی» پول مرسوم در چین و یوآن، واحد پولی این کشور است ولی بعضی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند. رابطه این دو همانند استرلینگ و پوند در انگلیس است.
با ایجاد یک بازار فروش آتی به یوآن، تقاضا جهت ارز چینی زیاد کردن می یابد و این پول احتمالا بسیار خوب در اقتصاد این کشور به چرخش درمی آید. به علت تسلط دلار، آمریکا می تواند پول را با قیمت پایین استقراض کند لیکن تقاضای زیادی جهت این ارز وجود دارد.
اغلب دلارهای نفتی که به اقتصاد آمریکا بازمی گردد، رشد اقتصادی ایجاد می کند. دلار آمریکا همچنین جهت بسیاری از سرمایه گذاران در دنیا به منبع امن سرمایه گذاری تبدیل شده است است.
در ماه مارس سال جاری، چین روزانه 9.17 میلیون بشکه نفت وارد کرده و رکود پیشین خود برابر با 8.57 میلیون بشکه در روز را شکسته هست. این رقم از میزان واردات آمریکا جهت ماه مارس و همچنین در سال زیاد است و چین را به نخستین واردکننده نفت در دنیا تبدیل کرده هست. با توجه به این رکورد، تعیین قیمت نفت با یوآن معنای بیشتری پیدا می کند.
چین در نظر دارد تا قرارداهای فروش آتی نفت را در بورس بین المللی انرژی شانگهای منعقد کند. هرچند پکن باید کشورهای مهمی نظیر عربستان و روسیه را متقاعد کند تا در این تبادل شرکت کنند در غیر اینصورت بازار به اندازه کافی بزرگ نخواهد شد و نقدینگی نخواهد داشت که تفاوتی ایجاد و سرمایه گذاران را جذب کند.
پیش از این هم مبادلاتی به یوآن وجود داشته به خاص با کشور عزیزمان ایران که فروش نفت به یوآن را جهت پیشگیری از تحریم وزارت خزانه داری آمریکا قبول کرده بود. روسیه نیز به علت تحریم های آمریکا، با بعضی از مبادلات به یوآن موافقت کرده بود. ونزوئلا نیز قیمت گذاری نفت را با یوآن شروع کرده است.
برخی معتقدند که موفقیت پروژه شاخص نفتی چین به متقاعد کردن کشوری نظیر عربستان جهت انجام مبادلات به یوآن بستگی دارد.
کارل وینبرگ، اقتصاددان گفت: «من اعتقاد هستم که قیمت گذاری نفت به یوآن نزدیک است و به محض اینکه عربستان بپذیرد، بقیه بازار نفت با آنها همراه می شود… درصورتی که عربستان این کار را انجام دهد، ممکن است با خشم امریکا مواجه شود، ولی اگر این کار را انجام ندهد، بازار چین را از دست می دهد.»
ازطرفی نقش «ارز رمزپایه» در کم کردن دلار ممکن است چشمگیر شود. کرملین اعلام کرده است که یک روبل رمزپایه دولتی ایجاد خواهد کرد.
پایگاه اویل پرایس نوشته است: «کرملین اعلام کرد یک روبل رمزپایه دولتی با اعتبار طلا ایجاد خواهد کرد. نشانه از ایجاد این سکه تبادل آزاد میان روبل رمز پایه و روبل و کم کردن وابستگی به ارز خارجی است.»
در عین حال، شرکت مالی کویت به شورای همکاری خلیج فارس پیشنهاد داد که مبادلات نفتی با بیت کوین انجام شود.
همچنین تنش میان قطر و عربستان ممکن است تجارت با یوان را مشمول بر شود. در دو سال گذشته، قطر بیش از 86 میلیارد دلار مبادلات به یوآن با چین انجام داده هست. همچنین قطر با کشور عزیزمان ایران در یک میدان گازی بزرگ شریک است که می تواند به توسعه قراردادهای تجاری دو کشور منجر شود.
جیمز ریچاردز، اقتصاددان توضیح می دهد که چین و روسیه به ذخیره کردن فلزهای گران بها میل به دارند: «چین جهت مقابله با تسلط دلاری امریکا طلا می خرد. اگر تورم دلاری ایجاد شود، ذخایر دلاری چین ارزش خود را از دست می دهد ولی قیمت دلاری طلاهایش زیاد کردن می یابد. انگیزه روسیه ژئوپلتیکی هست. طلا اسلحه قرن 21 جهت جنگ مالی هست. آمریکا سیستم پرداخت دلاری را کنترل می کند و با کمک هم پیمانان اروپایی می تواند دشمن های را از سوئیفت بیرون کند. طلا در برابر چنین حمله ای، نوعی مصونیت هست. طلای فیزیکی نمی تواند هک ، پاک یا مسدود شود. انتقال طلا راه راحت ای جهت روسیه در تسویه حساب بدون دخالت امریکاست. »
در حال حاضر، کنار گذاشتن دلار به تدریج در حال انجام است ولی به نظر می رسد که در آینده دلار کمتر و کمتر در مرکز توجه باشد و این امر قدرت آمریکا را در مبادلات جهانی تضعیف خواهد کرد.


منبع: خبرگزاری فارس

واژه های کلیدی: تحریم های آمریکا | سرمایه گذاری | سرمایه گذار | قیمت گذاری | عربستان | استفاده | امریکا | آمریکا | اقتصادی | روسیه | بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *