خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

نمی‌گذاریم که خزر تبدیل به ارومیه دیگر شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت:دستکاری اکوسیستم دریای خزر، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه دارد و ما نمی‌گذاریم که ارومیه دیگری در شمال کشور شکل بگیرد.

نمی‌گذاریم که خزر تبدیل به ارومیه دیگر شود

علی محمد شاعری مدیر کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ با اشاره به پروژه انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور اظهار کرد: پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریای خلیج فارس به بخش مرکزی کشور عزیزمان ایران از جمله کارها مهم در کشور است که از سال 92 مجوز گرفته است.

عبارات مهم : مجلس شورای اسلامی – کمیسیون کشاورزی
وی ادامه داد: ظرفیت شیرین سازی در پروژه انتقال آب از دریای خلیج فارس به بخش مرکزی کشور روزانه 1.5 متر مکعب است.

شاعری با بیان اینکه هزینه اجرای این پروژه حدود 5400 میلیارد تومان برآورد شده است هست، گفت: خط انتقال آب از دریای خلیج فارس به بخش مرکزی کشور به طول 1000 کیلومتر است و آب مورد نیاز استان‌های هرمزگان،کرمان و یزد را تامین خواهد کرد.

وی افزود: خط انتقال این پروژه حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در بخش شیرین سازی نیز حدود 30 درصد پیشرفت را شاهد بودیم.

تأمین آب شرب و صنایع در بخش مرکزی کشور نشانه مهم انتقال آب از دریای خلیج فارس

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نشانه از اجرای پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریای خلیج فارس به بخش مرکزی، تامین آب شرب و صنایع در این مناطق هست، گفت: این پروژه با 3 خط انتقال در حال اجرا است و در صورت ادامه می‌تواند آب مورد نیاز استان‌های سمنان، اصفهان و فارس را نیز تامین کند.

وی افزود: ظرفیت شیرین سازی آب در فاز اول اجرای پروژه انتقال آب از دریای خلیج فارس به بخش مرکزی ایران حدود 600 هزار متر مکعب است و تقریبا 2 هزار نفر در این پروژه فعالیت می‌کنند.

نمی‌گذاریم که خزر تبدیل به ارومیه دیگر شود

شاعری با اشاره به اینکه مسئله مهم این پروژه کمبود منابع مالی هست، اظهار کرد: با تخصیص داده شده است حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع صندوق ذخیره ملی و سایر منابع از سوی دولت، می‌توان تا آخر سال آینده این پروژه را به بهره‌برداری رساند.

وی در رابطه با انتقال آب از دریای خزر به بخش مرکزی ایران افزود: دریای خزر یک دریاچه بسته است و هرگونه شیرین سازی و انتقال آب از آن خسارت جبران ناپذیری را به ساکنان اطراف این دریا وارد می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتقال آب از دریای خزر موجب گرم شدن آب دریا، زیاد کردن شوری و به خطر افتادن اکوسیستم دریایی منطقه، تخریب محیط زیست و همچنین موجب بروز بحران‌های غیرقابل جبران می‌شود و این پروژه غیر قابل اجرا شدن است و ما با اجرای آن مخالف هستیم.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد تا حدود 30 درصد آب شرب مورد نیاز ساکنان سواحل خلیج فارس و جنوب کشور را از این طریق تامین کند و در این صورت دیگر نیازی به برداشت و انتقال آب از دریای خزر نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: دستکاری اکوسیستم دریای خزر، خسارت‌های غیرقابل جبرانی را به همراه دارد و ما نمی‌گذاریم که ارومیه دیگری در شمال کشور شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت:دستکاری اکوسیستم دریای خزر، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه دارد و ما نمی‌گذاریم که ارومیه دیگری در شمال کشور شکل بگیرد.

احیای تالاب‌های مرکزی کشور عزیزمان ایران با انتقال آب از دریای خلیج فارس

وی از احیای تالاب‌های مرکزی ایران با انتقال آب از دریای خلیج فارس خبر داد و گفت: مقدار آب مصارف متفاوت باید متناسب با استانداردهای تعریف شده است باشد و آب تخصیص داده شده است جهت احیای تالاب‌ها باید از استانداردهای مورد نیاز برخوردار باشد و در صورت اجرای این پروژه و انتقال آب به بخش مرکزی کشور در آینده می توانیم تعداد زیادی از تالاب‌های مرکزی کشور عزیزمان ایران از جمله گاوخونی و پریشان را احیا کنیم.

شاعری با بیان اینکه ما نیازمند همکاری شرکت حفاظت محیط زیست و شرکت گردشگری در این پروژه هستیم، اظهار کرد: آب دریای خلیج فارس بعد از شیرین سازی می‌تواند جهت مصارف شرب و آشامیدنی مورد نیاز صنعت و محیط زیست استفاده شود، به شرطی که فرآیند شیرین سازی آب طبق استانداردهای روز دنیا باشد و دولت نیز از این پروژه حمایت کند و همچنین دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند شرکت محیط زیست و شرکت گردشگری همکاری مورد نیاز را در مسیر انتقال و فرآیند شیرین سازی انجام دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه دریای خلیج فارس متصل به دریای آزاد هست، هیچ گونه نگرانی جهت تبعات ناشی از برداشت آب و شیرین سازی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شیرین سازی آب دریای خلیج فارس باید ارزیابی محیط زیستی شود و در این راستا تمام مراحل اخذ مجوز طی شده است هست، گفت: این پروژه کاملا ملی است و پیمانکاران و مشاورهای ایرانی در این پروژه با یکدیگر همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مجلس شورای اسلامی | کمیسیون کشاورزی | دریای خزر | کشاورزی | دریایی | ایرانی | پروژه | منابع | مرکزی | طبیعی | تالاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *