خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

این وسایل باعث گرایش به مواد مخدر می شود ، نفوذ سوداگران فوت به کیف دانش آموزان

قائم مقام مرکز تحقیقات و پیشگیری کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی از نفوذ سوداگران فوت به میان دانش آموزان خبر داد.

این وسایل باعث گرایش به مواد مخدر می شود ، نفوذ سوداگران فوت به کیف دانش آموزان

هومن شریفی قائم مقام مرکز تحقیقات و پیشگیری کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی و دکتر اعتیادشناس در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛اظهار کرد: در دنیا امروز با داروهای مهندسی شده است روبرو هستیم و بیش از صدها مدل از این داروها از طریق شرکت های دارویی نامشخصی در سراسر دنیا تولید شده است و پخش می شوند.

وی ادامه داد: شرکت های فوق جهت دستیابی به مخدرهای صنعتی تازه آنها را در قالب قرص، شربت، دستمال آرایشی و بهداشتی و سایر محصولات این چنینی فرآوری می کنند و سپس آن را به دست مصرف کننده ها می رسانند.

این دکتر اعتیاد شناس تاکید کرد: دستمال های اعتیادآور که به تازگی مصرف آن در میان نوجوانان و جوانان کشور ما نیز گزارش شده است هست، تبدیل به یک مسئله بغرنج شده است و دامنه اخبار آن در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … بسیار گسترده است.

این وسایل باعث گرایش به مواد مخدر می شود ، نفوذ سوداگران فوت به کیف دانش آموزان

شریفی خاطرنشان کرد: یک نوع از اعتیاد که در حال حاضر نیز مرسوم شده است است اعتیاد به حلّال‌ها یعنی موادی که به محض قرار گرفتن در معرض هوا و رسیدن کوچکترین حرارتی به آن، به سرعت از حالت مایع به گاز تبدیل می شوند.

وی تصریح کرد: از مرسوم ترین حلال های موجود می توان به دئودورانت های بدن و اسپری ها اشاره کرد و در حال حاضر نیز افراد بسیاری از این گونه مواد به صورت روزانه استفاده می کنند ولی از عوارض بی شمار آن هیچ اطلاعی ندارند.

این دکتر اعتیاد یادآور شد: در دنیای امروز درصد اعتیاد به حلّال‌ها زیاد نیست ولی شرکت های دارویی نامعتبر و نامشخص جهت جذب مصرف کنندگان و مشتریان زیاد و همچنین جهت در دست گرفتن بازار در تولید و فروش حلال ها دخالت کرده و نظمی را که بیش از یک قرن در حوزه توزیع مواد مخدرحاکم بوده است را از بین می برند.

ّشریفی ادامه داد: بیشترین خطر زیاد کردن حلّال‌ها در بازار متوجه نوجوانان و جوانان است و قیمت نازل و همچنین در دسترس بودن این مواد بر گرایش افراد به موادمخدر و اعتیاد تاثیر قابل توجهی دارد.

وی اظهار کرد: سوداگران در شرکت های دارویی نامشخص جهت جذب مشتری از ترفندهای متفاوت و به روزی استفاده می کنند و هر یک از مخدرهای صنعتی را که مدنظرشان باشد در تهیه و فرآوری حلّال‌ها به کار می برند و به عبارتی روی آن سوار می کنند.

قائم مقام مرکز تحقیقات و پیشگیری کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی از نفوذ سوداگران فوت به میان دانش آموزان خبر داد.

این دکتر اعتیاد شناس تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا موادی وجود دارد که نسبت به ماری جوانا و حشیش و سایر مواد مخدر سنتی و صنعتی و همچنین سایر محرک های موجود، به مراتب هزاران برابر خطرناک تر و آسیب رسان تر است.

شریفی خاطرنشان کرد: فوت در برابر مصرف حلال ها امر بعیدی نبوده و در سراسر دنیا فوت و میرهای بسیاری بر اثر استنشاق و مصرف این قبیل موادها گزارش شده است است و علت آن این است که شرکت های زیرزمینی به یکباره مواد بسیار نیرومند را به این حلال ها متصل کرده و روانه بازار می کنند.

وی تاکید کرد:برخی از این موادی که به حلال ها افزوده می شود 100 برابر هروئین اثر می گذارد و عمده مصرف کنندگان این مواد را نوجوانان 15-16 ساله تشکیل می دهند که در بعضی موارد منجر به ایست قلبی و ایست تنفسی می شود و مرسوم ترین این حلال ها موادی است که در قالب چسب، غلط گیر و اقلامی راحت این چنینی عرضه می شود.

این دکتر اعتیاد شناس اضافه کرد: بعضی غلط گیرها امروز به بهانه معطر بودن جهت دانش آموزان خوشایند است و با تبلیغات موجود دانش آموزان را به سمت استفاده از آن سوق داده و بعد از آن بدون تردید زمینه وابستگی و اعتیاد آنها را به مواد مخدر فراهم می کند.

شریفی تصریح کرد: آنچه جهت سوداگران فوت و شرکت های دارویی زیرزمینی اهمیت دارد مسئله آشنایی نوجوانان و جوانان با مواد مخدر است که متناسب با سن آنها، جذابیت مورد نیاز را جهت نوجوانان فوق به وجود بیاورند تا بعد از یک بار استفاده از این مواد، زمینه اعتیاد افراد و به خاص گروه های حساس را به وجود بیاورند.

وی ادامه داد: حلال ها در اصل عاملی جهت رساندن مواد مخدر متفاوت به نوجوانان و جوانان به شمار می روند و اینگونه است که بعد از یکبار استفاده از ابزار و وسایلی نظیر غلط گیر و چسب و دیگر موارد، به اعتیاد و وابستگی و مصرف فرد منجر می شود.

این وسایل باعث گرایش به مواد مخدر می شود ، نفوذ سوداگران فوت به کیف دانش آموزان

این دکتر اعتیاد شناس خاطرنشان کرد: وابستگی جسمی و همچنین ایجاد وابستگی معنوی و تبعاتی چون توهم زایی و اثرات دیگر مصرف مواد مخدر را می توان از جمله عواقبی برشمرد که در انتظار افرادی است که بدون اینکه کوچکترین چیزی در خصوص اعتیادآور بودن این گونه ابزار بدانند گرفتار و معتاد می شوند.

شریفی تاکید کرد: مسئولان باید برنامه جامعی جهت آموزش و آگاهی نوجوانان و جوانان تدوین کرده و در قالب طرح های متفاوت به اجرا دربیاورند، لیکن همانطور که گفته شد دانش آموزان و دانشجویان هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص اثرگذاری و اعتیادآوری ابزارهای مورد استفاده خود ندارند.

برنامه ریزی دقیق قاچاقچیان مواد مخدر جهت اعتیاد دانش آموزان

وی اظهار کرد: قاچاقچیان مواد مخدر با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده است نسبت به گزینش طعمه ها و موارد مورد نظر خود قدم برمی دارند و نخستین گام آنها در قرار دادن مواد مهندسی تازه با نازلترین قیمت جهت دفعات اول مصرف، در اختیار دانش آموزان و وابسته ساختن و معتاد کردن آن ها است.

این دکتر اعتیاد شناس ادامه داد: در حال حاضر هیچ نقطه سالمی در هیچ جای دنیا در خصوص مصرف نکردن مواد مخدر وجود ندارد و مافیای مواد مخدر در سایر جوامع بشری رخنه کرده اند و هر روز بر تعداد قربانیان انتخابی آنها اضافه می شود.

قائم مقام مرکز تحقیقات و پیشگیری کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی از نفوذ سوداگران فوت به میان دانش آموزان خبر داد.

شریفی تاکید کرد: نوپدیدی و بازپدیدی در عرصه مواد مخدر زیاد است و تنها آموزش می تواند در امر پیشگیری از ابتلای نوجوانان و جوانان به اعتیاد موثر باشد و این امر نیازمند برنامه ریزی نهادهای مسئول در جامعه است.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | استفاده | نوجوانان | جوانان | برنامه | اعتیاد | بازار | دارویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *