خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

احقاق حقوق مظلومان باید در اولویت کاری قرار بگیرد ، قوه قضائیه باید صد در صد انقلابی باشد

قوه قضائیه به علت وظیفه خطیر اجرای عدالت در کشور از جایگاه خاص ای برخوردار هست، از این رو مسئولان باید رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را چراغ راه خود قرار بدهند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ قوه قضائیه به علت وظیفه خطیر اجرای عدالت در کشور از جایگاه خاص ای برخوردار است از این رو مسئولان عالی قضایی کشور هر سال در هفته قوه قضائیه با رهبر انقلاب دیدار می کنند تا رهنمودهای ایشان چراغ راه قوه قضائیه باشد.

*قوه قضائیه باید صددرصد انقلابی باشد

عبارات مهم : حقوقی و قضایی – قوه قضائیه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سال گذشته با مسئولان دستگاه قضا با اشاره به اهمیت جایگاه قوه قضائیه تأکید کردند: قوه قضائیه باید صددرصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند، البته انقلابی گری بر خلاف نظر و تبلیغ بعضی ها، تندروی نیست بلکه انقلابی گری یعنی «عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه» عمل کردن است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی آموزش جالب پرسشها عمومی حقوقی و قضایی به مردم را یکی از راهکارهای کم کردن مراجعه مردم به دادگستری ها دانستند و به مسئولان قضایی توصیه کردند فراهم کردن زمینه استفاده مردم از مشاوره های قضایی ۲۴ ساعته را مورد توجه جدی قرار دهند.

احقاق حقوق مظلومان باید در اولویت کاری قرار بگیرد ، قوه قضائیه باید صد در صد انقلابی باشد

*قانون گرایی و سلامت کامل دستگاه قضایی، دو عامل تحقق استقلال دستگاه قضا

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار سال 94 با مسئولان دستگاه قضا با تقدیر از تحرک، عزم و مدیریت جهادی مدیر قوه قضائیه در ایفای مسئولیت و تبیین فعالیت های دستگاه قضایی گفتند: قوه قضائیه یکی از سه رکن اساسی کشور و مجری بخش مهمی از احکام اسلامی است و باید در برابر عوامل خدشه دار کننده استقلال قضا از جمله تهدید، تطمیع، و فشارِ جو عمومی ایستاد و بر واکنش‌ها و روش صحیح قضا تکیه کرد.

ایشان «اقتدار» را از عوامل استقلال دستگاه قضایی برشمردند و افزودند: اقتدار طلبی قوه قضائیه، قدرت طلبی متعارف سیاسی و جناحی نیست بلکه به معنای قاطعیت و ایستادگی بر سر حرف حق هست، و «قانون گرایی و سلامت کامل» دستگاه قضایی را در تحقق استقلال قوه قضائیه، مؤثر و مهم خواندند.

*6 اولویت رهبری جهت دستگاه قضا

«ساز و کار خاص و روشن جهت اجرای سیاستها»،«نظارت بر عملکردها اعم از عملکرد قضات و عملکرد مدیران»،«لزوم عدم تأخیر در اجرای احکام»،«کادرسازی و جانشین پروری»،«پیشگیری از جرم» و «افزایش همکاری های سه قوه» 6 اولویت مهمی بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار سال 93 با مسئولان قضایی بر اجرای زودهنگام آن تاکید کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر این که مصالح ملی کشور از همه امور بالاتر هست، گفتند: روسای سه قوه باید جلسات یکسان خود را زیاد کردن بدهند آیا که این نشست ها درباز شدن گره ها و پیشرفت امور و بر طرف شدن بعضی گله گذاری ها تاثیر بسزایی دارد.

قوه قضائیه به علت وظیفه خطیر اجرای عدالت در کشور از جایگاه خاص ای برخوردار هست، از این رو مسئولان باید رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را چراغ راه خود قرار بدهند.

*سلامت و کارآمدی 2 نشانه راهبردی قوه قضائیه

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار سال 92 با مسئولان دستگاه قضا «سلامت» و «کارآمدی» قوه قضائیه را دو نشانه راهبردی و همیشگی دستگاه قضا خواندند و تأکید کردند: این دو نشانه عالی، باید در تمام برنامه ها و کارها مورد توجه مسئولان باشد تا دستگاه قضایی به مجموعه ای کاملاً کارآمد و سالم تبدیل شود.

ایشان کارآمدی و سلامت دستگاه قضا را موجب رضایت و احساس امنیت مردم برشمردند و افزودند: دستگاه قضا باید به جایی برسد که هر مظلومی بتواند خود را به ساحل امن آن برساند و در برابر ظلم بایستد.

*اتقان احکام قضایی یکی از پیش نیازهای ارتقای دستگاه قضا

اتقان احکام قضایی یکی از رهنمودهای مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سال 91 با مسئولان عالی دستگاه قضا بود، بطوریکه احکام قضایی باید از استحکام محتوایی برخوردار باشند تا اگر مورد بحث متخصصان امور فقهی و حقوقی قرار گرفت، قاضی صادر کننده آن، هیچ دغدغه ای نداشته باشد، لیکن نقض مکرر احکام دادگاههای بدوی نشان دهنده نقض محتوایی و شکلی احکام است.

ایشان همچنین با تأکید بر لزوم کم کردن توسل به زندان در مجازاتها، به عنوان یک سیاست جاری در قوه قضائیه، خاطرنشان کردند: باید تا آنجا که ممکن هست، مجازات زندان به حداقل برسد لیکن زندان یک پدیده نامطلوب است و تبعات گسترده ای جهت زندانیان، خانواده های آنان و حتی محیط کار افراد دارد.

*اقتدار و اعتماد عمومی 2 رکن مهم قوه قضائیه / تاکید رهبری بر احقاق حقوق مظلومان

اقتدار و اعتماد عمومی به قوه قضائیه و احقاق حقوق مظلومان دو توصیه مهم در دیدار سال 89 و 90 رهبر معظم انقلاب با مسئولان قضایی بود، تامین عدالت ، کم کردن دادرسی، استقرار امنیت و مبارزه با جرم و تخلف از دیگر نکات مهمی بود که رهبر انقلاب بر اجرای آن در قوه قضائیه تاکید داشتند، آیا که قوه قضاييه بايد مرجعی اطمينان بخش جهت آحاد مردم و نقطه اميد و جلوه گاه عدالت جهت مظلومان باشد.

آنچه مسلم است دستگاه قضايی به تنهايی نمی تواند همه امور كشور را اصلاح كند ولی اگر دستگاه قضايی وظيفه خود را به صورت كامل و صحيح انجام دهد، ديگر دستگاهها نيز در اجرای عدالت و مبارزه با فساد با قوه قضائیه همگام می شوند.

احقاق حقوق مظلومان باید در اولویت کاری قرار بگیرد ، قوه قضائیه باید صد در صد انقلابی باشد

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: حقوقی و قضایی | قوه قضائیه | استقلال | دستگاه | انقلاب | مسئولان | انقلابی | سلامت | اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *