خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

بازگشت به اعتیاد حاصل یک تصمیم غلط ، قطع داروی ترک اعتیاد بیماران

مطابق هشدار‌های وزارت بهداشت در مورد عضویت مراکز ترک اعتیاد در سامانه آیداتیس، داروی مراکزی که در این سامانه عضویت نکرده اند، قطع می‌شود.

بازگشت به اعتیاد حاصل یک تصمیم غلط ، قطع داروی ترک اعتیاد بیماران

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان، عنوان نشت متادون به بازار سیاه مدتهاست که دستگاه‌های متفاوت را درگیر کرده است.

به همین منظور دو سال گذشته مقرر شده است بود تا شرکت غذا و دارو به برچسب گذاری متادون از کارخانه اقدام کند تا بتوان داروی تولید شده است را تا وقت مصرف ردگیری کرد.

در این ارتباط پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: این عنوان رسماً به معاونت غذا و دارو ابلاغ شده است و آن‌ها باید این محصولات را به برچسب هولوگرام دار مجهز کنند تا ما بتوانیم از مبدا تا مقصد این دارو‌ها را رهگیری کنیم.

بازگشت به اعتیاد حاصل یک تصمیم غلط ، قطع داروی ترک اعتیاد بیماران

وی توضیح داد: به طور مثال زمانی که یک شربت متادون از کارخانه خارج می‌شود شماره آن وارد سامانه می‌شود و در هرکدام از مراحل از قبیل: تحویل به وسیله دانشگاه، مراکز درمانی و بیماران، مجدداً بارکد در سامانه ثبت می‌شود تا بتوانیم محل نشت را شناسایی کنیم.

افشار در مورد وقت اجرایی شدن این طرح گفت: مصوبه کمیته درمان به معاونت غذا و دارو ابلاغ شده است و ما منتظر اقدام عملی وزارت بهداشت هستیم و امیدواریم از آنجایی که این اقدام هزینه‌ای جهت وزارت بهداشت ندارد هرچه سریعتر عملی شود.

*منبع نشت متادون کجاست؟

افشار در سخنانی که در یکی از نشست‌های خبری خود عنوان کرد، در مورد اجرایی شدن یا نشدن طرح هولوگرام اظهار بی‌اطلاعی کرد، ولی با این وجود تأکید کرد: علت نشت متادون متعدد هست، متاسفانه پاره‌ای از افراد در دستگاه‌های متفاوت انگشت اتهام را به سوی یک قشر خاص که درمانگران باشند، می‌گیرند.

وی ادامه داد: در تمام مراحل از تولید، توزیع، توزیع به وسیله دانشگاه و عرضه، متادون می‌تواند نشت کند و به همین علل ما اثبات کردیم که نیاز به هولوگرام کردن متادون وجود دارد.

مطابق هشدار‌های وزارت بهداشت در مورد عضویت مراکز ترک اعتیاد در سامانه آیداتیس، داروی مراکزی که در این سامانه عضویت نکرده اند، قطع می‌شود.

معاون کم کردن آسیب ستاد مبارزه با موادمخدر نیز در این خصوص گفت: منشأ نشت متادون جهت ستاد نیز یک پرسش بزرگ است و در جلسات کمیته درمان این عنوان مطرح شده است و ما واقعاً باید به هر نحو ممکن جلوی نشت متادون را بگیریم.

افشار با اشاره به وجود ۵ هزار و ۷۰۰ مرکز ترک اعتیاد در کشور، گفت: از سوی مبادی ذی‌ربط مانند وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های موجود، انگشت اتهام به سوی مراکز ترک اعتیاد نشانه رفته‌اند و آن‌ها معتقدند نشت متادون از این مراکز اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد:، ولی مشاهدات در سیستم نظارتی حکایت از این دارد که نمی‌توان انگشت اتهام را به سوی کلینیک‌ها نشانه رفت و گفت که تمام متادون عرضه شده است در عطاری‌ها، دکه‌های روزنامه فروشی، باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌های خانمانه از این مراکز تهیه می‌شوند.

افشار در ادامه به تناوب تولید و توزیع متادون اشاره کرد و گفت: متادون در کارخانه‌های داخل کشور تولید شده، در انبار آن‌ها ذخیره می‌شود سپس به انبار پخش انتقال یافته می‌شود و بعد از آن در اختیار معاونت‌های درمان و غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد و در مرحله آخر از طریق این معاونت‌ها میان کلینیک‌ها توزیع می‌شود.

وی تأکید کرد: همانطور که مشاهده می‌کنید احتمال نشت متادون در هر یک از مراحل این تناوب وجود دارد، بنابراین ما در کمیته درمان مصوب کردیم که شرکت غذا و دارو موظف است نه تنها متادون بلکه سایر دارو‌های ترک اعتیاد و دارو‌هایی که استفاده دوگانه دارد را مجهز به هولوگرام کند.

*مسئول مقابله بانشتی وزارت بهداشت است

اما علی مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر راجع به توزیع و خرید و فروش متادون در جامعه و کارها ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری قبل از سال ۹۶، خاطرنشان کرد: این ستاد در این باره نقشی ندارد، ولی وزارت بهداشت راجع به توزیع، فروش و نظارت متادون مسئول مهم است که باید در این باره توضیح دهد. البته متاسفانه نشتی هم راجع به متادون در جامعه وجود دارد که ما هم آن را مشاهده می‌کنیم و مردم از این عنوان آسیب می‌بینند در مجموع امیدواریم روزی برسد که وزارت بهداشت به این نشت سامان بدهد آیا که سامانه تی‌تک نتوانسته در این زمینه مشکلی را حل کند.

بازگشت به اعتیاد حاصل یک تصمیم غلط ، قطع داروی ترک اعتیاد بیماران

*سامانه آیداتیس راه حل مقابله با نشتی متادون

اما راه حلی که وزارت بهداشت جهت مقابله با نشت متادون گزینش کرد، راه اندازی سامانه آیداتیس با محوریت نگاه منفی به مراکز درمان اعتیاد بود. آن‌ها سامانه‌ای طراحی کردند تا اطلاعات هر بیمار در این سامانه کشور ثبت شود تا بیماری نتوانتد از 2 تا 3 مرکز ترک اعتیاد دارو گرفته و در بازار سیاه بفروشد.

در این ارتباط پرویز افشار گفت: انجام این کارها باعث می‌شود آدم‌های تکراری در مراکز جهت گرفتن سهمیه شربت تریاک به حداقل برسند. ولی با تمام اقداماتی که انجام می‌شود احتمال انحراف و اشتباه همچنان وجود خواهد داشت و هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود و البته در همه جای دنیا نیز این انحرافات وجود دارد.

در همین خصوص حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز گفت: سامانه ایداتیس توانایی گزارش‌گیری دارد و به همین علت می‌تواند در هرلحظه به‌صورت آنلاین اطلاعات به‌روز بیماران مراکز درمان اعتیاد سرپایی را در اختیار سیاست‌گذاران و محققان قرار دهد. بسیاری گمان می‌کنند نشانه از راه‌اندازی این سامانه نظارتی بوده و وزارت بهداشت با این شیوه می‌خواهد نگاهی پلیسی به مراکز درمان اعتیاد داشته باشد، درحالی‌که واقعا این نشانه مهم ایداتیس نیست، هرچند این سامانه امکان نظارت زیاد بر مراکز درمان اعتیاد را هم فراهم می‌کند.

وی تأکید کرد: با وجود این‌که سامانه الکترونیکی باعث می‌شود که امکان تخلف به‌شدت کم کردن پیدا کند، ولی به‌هیچ‌وجه این سامانه نمی‌تواند جایگزین نظارت فیزیکی بر مراکز درمان اعتیاد باشد و آن‌هم باید در جای خودش انجام شود.

مطابق هشدار‌های وزارت بهداشت در مورد عضویت مراکز ترک اعتیاد در سامانه آیداتیس، داروی مراکزی که در این سامانه عضویت نکرده اند، قطع می‌شود.

*در نهایت داروی مراکز قطع می‌شود

اما اهرم وزارت بهداشت جهت عضویت تمام مراکز در این سامانه و ثبت اطلاعات تمامی بیماران اخطار به قطع داروی مراکزی بود که در سامانه عضویت نکرده اند.

این اخطار در چند مرحله صادر شد تا دست آخر خبر برسد که این وزارتخانه تصمیم به قطع داروی مراکز ترک اعتیاد در ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و زاهدان همزمان با روز جهانی مبارزه باموادمخدر دارد.

اما پیگیری‌های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان داد که این دانشگاه هنوز داروی هیچ مرکزی را قطع نکرده هست. نیاززاده، مسئول واحد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه شهیدبهشتی تأکید کرد که این دانشگاه داروی هیچ مرکزی را قطع نکرده هست، ولی در عین حال از پاسخ به این پرسش که احتمال قطع دارو چقدر است سکوت کرد و به سوالات دیگر پاسخ نداد.

بیژنی، مسئول واحد مخدرمعاونت غذا و داروی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز پاسخی به این پرسش نداد، ولی شواهد نشان می‌دهد که هنوز نسبت به این عنوان در دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران تصمیمی اتخاذ نشده هست. ولی در این میان مرعشی، دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه تحریریه سایت YYJC تأکید کرد که تصمیم قطع دارو از پایتخت کشور عزیزمان ایران و وزارتخانه گرفته شده است و دانشگاه زاهدان در این مورد نقشی نداشته است.

بازگشت به اعتیاد حاصل یک تصمیم غلط ، قطع داروی ترک اعتیاد بیماران

وی ادامه داد: اگر دانشگاه تصمیم گیر بود ما اجازه قطع دارو را نمی‌دادیم، ولی تصمیم از جای دیگری گرفته شده است است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با قطع دارو احتمال بازگشت به تناوب اعتیاد و یا گرایش به تهیه متادون از بازار قاچاق وجود دارد و اینکه جرایمی دیگری نمی‌توانست جایگزین قطع دارو شود، گفت: اعتقاد دارم که بهتر بود جرایم دیگری درنظر گرفته شود، ولی به هر حال مراکز دیگر آماده پذیرش بیماران مراکزی که دارویشان قطع شده است هستند و نگرانی از بابت کمبود دارو وجود ندارد.

اما در برابر سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به همین پرسش جواب نامشخصی داد تا موضع ستاد مبارزه با موادمخدر در قبال این تصمیم مبهم بماند. افشار در نشست خبری آخر خود در پاسخ به خبرنگار گروه تحریریه سایت جوان، گفت: تعدادی از مراکز اطلاعات خود را در سامانه آیداتیس وارد نکرده اند و در عین حال نیز صنف درمانگران با توجه به شواهدی که در دست دارند به دیوان عدالت اداری شکایت برده اند تا جلوی فعالیت سامانه گرفته شود.

وی ادامه داد: دیوان عدالت نیز رأی به توقف موقت طرح وزارت بهداشت داد تا رأی نهایی صادر شود، ولی ما اعتقاد داریم که از اطلاعات بیماران می‌توان به صورت نرم و به طوری که بیماران ترساندن نشوند، استفاده کرد. اطلاعات بیماران حتما باید ثبت شود و تا موقعی که این اتفاق رخ ندهد ما جلوی آن را می‌گیریم.

از پاسخ ستاد مبارزه با موادمخدر مشخص نمی‌شود که آن‌ها موافق قطع دارو هستند و یا مخالف، ولی به هر صورت از سیستان و بلوچستان خبر می رسد که در آستانه روز مبارزه با موادمخدر داروی تعدادی از مراکز قطع شده است هست. این عنوان شرایط بسیار مشکل را در روند درمان اعتیاد ایجاد می‌کند و ممکن است که تعدادی از بیماران بازگشتی به تناوب اعتیاد داشته باشند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مبارزه با موادمخدر | ترک اعتیاد | دانشگاه | اطلاعات | موادمخدر | بهداشت | اعتیاد | دانشگاه | درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *