خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

سرنوشت شهر در دست مهندسان بوده نه اقتصاددان‌ها یا جامعه شناسان

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: شهر و آینده آن در دست مهندسان و نه اقتصاددان‌ها یا جامعه شناسان بوده است.

سرنوشت شهر در دست مهندسان بوده نه اقتصاددان‌ها یا جامعه شناسان

به گزارش گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ نشست تخصصی «جایگاه اقتصاد شهری در نظام برنامه‌ریزی کلان» با حضور معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران و همچنین جمعی از اساتید دانشگاه ها و مسئولان حوزه مدیریت شهری روز دوشنبه در محل سالن جلسات دانشگده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

عبارات مهم : برنامه ریزی – تاثیر گذار
در ابتدای نشست، امین عسکری سرپرست مدیریت مطالعات و برنامه‌ریزی مالی و اقتصاد شهری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: به موضوع اقتصاد شهری توجه نشده است و به همین خاطر در مرکز مطالعات اقدام به طراحی پروژه‌هایی با همکاری دانشگاه‌های معتبر شده است است و نتیجه های آن نیز به جامعه علمی عرضه شده است است.

وی با بیان این که عنوان اقتصاد شهری حتی به لحاظ آکادمیک و وجود متون علمی فربه‌ای مورد نیاز را ندارد، افزود: امید است که برگزاری این نشست در کمک به توجه هر چه زیاد به مقوله اقتصاد شهری که زندگی همه را در برگرفته است تاثیر داشته باشد.

حجت الله میرزایی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران در ادامه نشست تخصصی جایگاه اقتصاد شهری در برنامه‌ریزی‌های کلان با بیان اینکه شهر و آینده آن در دست مهندسان بوده نه اقتصاددان‌ها یا جامعه شناسان خاطر نشان کرد: ضرورت برنامه‌ریزی شهری حتی در لیبرال‌ترین اقتصادها بر مبنای نیاز به مداخله تاکید شده است است و در کشور عزیزمان ایران بدیهیات را حتی فراموش می‌کنند که توسعه شهری متکی بر مداخله است و اگر این نباشد امکان زیست وجود ندارد.

میرزایی با بیان وجود دیدگاه‌های متفاوت در ارتباط با توسعه شهری عنوان کرد: نظر مدرنیستی شهر را مرکز تراکم جمعیت، حضور نخبگان و محور توسعه، بازتولید و سرریز اندیشه‌های نو و نظر رادیکالیستی عمدتا شهر را سرپل اتصال و وابستگی کشورهای در حال توسعه به کشورهای مادر و مترو پلیس تصور می‌کند؛ یعنی یک نظر مثبت و یک نظر منفی نسبت به شهر وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران از تفاوت میان امور محقق شده است و آن چه را که در برنامه‌ها بازتاب یافته و یا در قالب افکار و گفتار آمده است را یک واقعیت تلخ و مهم کشور و جامعه ذکر کرد و گفت: فاصله بین برنامه رسمی و کارها اجرا شده است بسیار جدی است و این شکاف بسیار جدی است و مختص برنامه و بودجه نیست؛ بلکه بین افکار و گفتار و متن برنامه نوشته شده است نیز هست.

میرزایی افزود: تعدادی از برنامه‌های توسعه‌ای به وسیله تکنوکرات‌ها و کارشناسان و تعدادی دیگر به وسیله سیاست‌گذاران و نمایندگان مجلس نوشته شده است است و لذا در محتواها و دیدگاه‌ها تفاوت‌های زیادی دیده می‌شود که ارمغان آن یک رابطه و واکنش‌ها پاندولی تنفر و وابستگی به شهر بوده هست.

وی تصریح کرد: تنفر از شهر در ادبیات، سینما و شعر وجود دارد و هریک در قالب خود بدبینی خود را ابراز کرده است و تصویری که سینما از شهر ارائه کرده است زیر پوستی است و روایتگر نابرابری، استثمار، از هم گسیختگی میان مناطق اوج و پایین شهر است و یا دیدگاهی در میان بعضی از سیاست‌گذاران وجود دارد که عمدتا زاییده تفکرات رادیکالی است که می‌پندارند شهرهای بزرگ حق شهرهای کوچک را پایمال کرده و بر آنان جفا کرده اند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران افزود: شهرها به عنوان مراکز نوآوری، اکتشافات، ارتباطات مهم هستند و می‌توانند عنوان مسالمت و همزیستی قرار گیرند، ولی در طول سال‌های گذشته همواره تحت تاثیر متغیرهایی واقع شده است که در آینده آن تاثیر گذار بوده است.

وی همچنین یادآور شد که جنگ و انقلاب پدیده‌های بود که تاثیر زیادی بر تحولات کشور عزیزمان ایران و همچنین شهرها از نظر جمعیتی و ساختار شهری داشته است نظیر تخصیص داده شده است زمین در اوائل انقلاب که با نشانه محرومیت‌زدایی انجام شد و یا محدودیت و تنگناهایی که در دهه 60 بود و مدیریت‌های شهری را خودگردان اعلام کردند و جهت تامین منابع مالی اقدام به فروش تراکم شد که آثار زیان بار آن همچنان با گذشت این سال‌ها ادامه دارد.

میرزایی تاکید کرد: آینده شهر به نفت وابسته بوده است و بیماری هلندی در چندین نوبت تاثیر خود را در شهر داشته و منجر به سوداگری زمین و مستغلات شده است است و هر از گاهی بر کسب و کار شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران غالب شده است است.

وی با انتقاد از این که در سیاست گذاری ها توجه و دقت کافی بر همه متغیرهای اساسی که در آینده شهر دخیل هستند وجود ندارد، گفت: امروز مسابقه پذیری شهر عنوان مهمی است و خیلی از شهرها رو به ویرانی می روند و قدرت مسابقه پذیری خود را از دست می دهند و متاسفانه هیچ یک از این مفاهیم در برنامه ریزی های توسعه بازتاب پیدا نکرده است.

معاون شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران با بیان اینکه در میان شهرها مسجد سلیمان و میانه به صورت تاریخی قدرت مسابقه پذیری خود را از دست داده اند و شهری مثل یزد در دهه های اخیر از قدرت مسابقه پذیری بالایی برخوردار شده است و توانسته در طول 15 سال گذشته بالاترین قیمت رشد اقتصادی را به خود تخصیص داده شده است دهد.

بهروز هادی زنوز عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی دیگر سخنران این نشست براهمیت عنوان اقتصاد شهری در نظام برنامه ریزی کلان تاکید و گفت: بعد از انقلاب و در برنامه های متعدد توسعه بحث عدم تمرکز و تقسیم کار دولت ملی و محلی طرح گردید و مطالعاتی انجام شد که در عمل مثمر ثمر واقع نشد.

وی بیان کرد : در برنامه ها گاهی مناسبات مالی مطرح می شود و در قانون برنامه ششم نحوه تقسیم سهم شهرداری از عایدات مالیات بر ارزش افزوده را عوض کردن داد و دست استانداران را باز می کند گرچه قواعد روشنی در مورد تقسیم کار و هم اصول مالیات و در آمد را نداریم و این ها نکاتی است که در برنامه ها به آن پرداخته نشده هست.

این استاد دانشگاه همچنین مسابقه پذیری شهرها و تاسیس نهادهایی با این نشانه در سطح جهانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: علل عدم اجرا و توفیق برنامه های کالبدی شهرها را باید در معمارانه بودن آن و هم چنین متدولوژی های وارداتی دانست. نظیر طرح جامع که به صورت طرح راهبردی و ساختاری است ولی در عمل شاخصه های هیچ کدام را ندارد.

زنوز همچنین با اشاره به ضرورت ارتباط بین دولت ملی و محلی به عنوان تاثیر گذاری این بخش ها بر یکدیگر اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: در صورت عدم وجود آمار،تحلیل های حوزه اقتصاد درست از آب در نخواهد آمد.

وی افزود: بدهی کلان شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران و سایر شهرداری های کشور بیش از دو سوم بدهی دولت مرکزی هست، ولی این آمارها وجود ندارد و کسی متوجه نیست و آن چه مهم هست، این بعد اقتصاد کلان مالیه عمومی است که توجه نمی شود.

زنوز نقش شهرها در توسعه اقتصادی را مهم دانست و آن ها را پیشروی و پیش برنده توسعه ملی برشمرد.

گفتنی است که دوتن از مجریان طرح های اتمام یافته در حوزه اقتصاد شهری در ابتدای نشست به تشریح طرح خود پرداختند.

انتهای پیام/

سرنوشت شهر در دست مهندسان بوده نه اقتصاددان‌ها یا جامعه شناسان

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | تاثیر گذار | شهرداری | دانشگاه | مسابقه | شهرهای | برنامه | اقتصاد | دانشگاه | اقتصادی | ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *