خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تفریح سالم حلقه مفقوده جامعه جهت اکثریت جمعیت ، جوانان فارغ از فراغت!

« حوصله ام سر رفته»، « آخر هفته را چگونه سپری کنم» و امثال این جمله ها را این روزها از زبان خیلی از جوانان و نوجوانان می شنویم یا خودمان گوینده آنها بوده ایم.

تفریح سالم حلقه مفقوده جامعه جهت اکثریت جمعیت ، جوانان فارغ از فراغت!

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛متولدین دهه های 70،60 و 80 که در گروه سنی 15 تا 35 سال قرار دارند و بیش از نیمی از جمعیت فعال کشور عزیزمان ایران را شکل می دهند این روزها و در سالیان اخیر با چالش مهمی مواجه هستند، نداشتن تفریح سالم در اوقات فراغتشان!

بی توجهی به اوقات فراغت جوانان باعث شدت یافتن آسیب های اجتماعی می شود،اوقات فراغت به زمانی گفته می شود که فرد فارغ از هرگونه مشغله ای است.

تفریح سالم هم به معنای تفریحی است که به جسم و روح فرد و البته جامعه چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت آسیبی وارد نکند.

تفریح سالم حلقه مفقوده جامعه جهت اکثریت جمعیت ، جوانان فارغ از فراغت!

به گفته روانشناسان، تفریح در واقع مشمول بر آن دسته از فعالیت‌ها می‌شود که افراد،بازی، شوخی وسرگرمی را جهت اصلاح خود یا جهت اهدافی که خودشان تعیین کرده‌اند گزینش می‌کنند، نه به خاطر سود و منفعت‌ها یا اهدافی که جامعه برایشان تعیین می‌کند.

این گروه های سنی، جمعیتی هستند که با برنامه ریزی صحیح از انرژی های فراوان و متراکم آنها می توان جهت سازندگی کشور استفاده کرد و در عین حال بی توجهی به آنها شدت یافتن انحراف ها و آسیب های اجتماعی را در پی خواهد داشت. اوقات فراغت جوانان به مثابه شمشيری دولبه هست، اگر از آن به طور اصولی استفاده شود نه تنها راهگشا است بلكه زندگی با برنامه، منسجم و هدفدار پيش روی انسان قرار می دهد.

رواج مصرف دخانیات و خیابانگردی در بین جوانان، نتیجه نبود تفریحات سالم

ورود قلیان، سیگار و غیره به مجموعه فرهنگ تفریحی کشور،که دروازه اعتیاد تلقی می شود و البته غرق شدن در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … مجازی و خیابان گردی، نتیجه فراهم نکردن فضای تفریحی سالم جهت جوانان است که اگر بر همین مدار پیش برویم معلوم نخواهد بود جوانان در آینده چه وضعیتی خواهند داشت.

عبارات مهم : وزارت ورزش و جوانان – آسیب های اجتماعی

براساس نگاه جامعه شناختی، شاید جوان ایرانی از جمله جوانانی باشد که در دنیا رکورد خیابان گردی را به خود تخصیص داده شده است داده و زیاد وقت خود را در خیابان می گذراند. افراد خیابان گرد به علت بی نشانه بودن و نداشتن برنامه ریزی در زندگی، زیاد وقت خود را در خیابان به سر می برند که این امر باعث می شود به کارهایی روی آورند که با وجهه آنها سازگاری دارد و به آن به عنوان یک تفریح و سرگرمی لذت بخش نگاه کنند.

افراد خیابان گرد در زیاد مواقع با افرادی مثل خودشان روبه رو و گروههای چند نفره را تشکیل می دهند که چون به صورت گروهی و جمعی هستند تحت تاثیر جنبش و تلقین رفاقت، دست به حوادث احتمالی و کارها بزهکارانه می زنند.

« حوصله ام سر رفته»، « آخر هفته را چگونه سپری کنم» و امثال این جمله ها را این روزها از زبان خیلی از جوانان و نوجوانان می شنویم یا خودمان گوینده آنها بوده ایم.

نکته قابل توجه این است که اگر جوان تفریح سالم داشته باشد و بتواند خود را سرگرم کند و در کنار دوستان و همسالان خود شاد و سرحال باشد، دیگر به سمت مصرف مواد دخانی و مخدر و البته بزهکاری گرایش پیدا نمی کند.

برخی جوانان از کمبود امکانات تفریحی گلایه دارند و بعضی دیگر از گرانی آنها شکایت می کنند و متاسفانه باید گفت در جامعه ما تفریحات هزینه های گزافی بر روی دست جوانان می گذارد. به عنوان مثال جوانی که قصد رفتن به استخر را دارد باید جهت یک جلسه بالای بیست هزار تومان پرداخت کند ولی مصرف یک وعده قلیان یا یک پاکت سیگار بیش از پنج هزار تومان هزینه نخواهد داشت. بعد این شرایط جامعه است که جوانان را به سمت استعمال مواد دخانی به عنوان تفریح سوق می دهد و اگر شرایط اصلاح شود و تفریحات سالم جایگزین در دسترس جوانان قرار بگیرد به طور حتم آمار رو به زیاد کردن مصرف قلیان در کشور روند نزولی پیدا خواهد کرد.

گرانی و کمبود تفریحات سالم جوانان را به تفریحات ناسالم سوق می دهد

گرانی تفریحات سالم در کشور جوانان را به سمت تفریحات ناسالم در اجتماع سوق می دهد. علاوه بر این در بسیاری از شهرهای کشور عزیزمان ایران امکانات تفریحی کمی وجود دارد و یا اصلا وجود ندارد. به عنوان مثال در همین پایتخت کشور عزیزمان ایران که پایتخت کشور عزیزمان ایران محسوب می شود تنها و تنها یک شهربازی وجود دارد، حالا حساب شهرهای دیگر که جداست!

گرانی و البته کمبود پارک های تفریحی در کشور، کمبود کتابخانه، گرانی و کمبود مجتمع و کلوب های ورزشی و همچنین برنامه نداشتن مسئولان جهت اوقات فراغت جوانان باعث شده است تا جوانان این روزها به سمت تفریحات ناسالم چون قلیان کشیدن روی بیاورند که آمار آن هم روز به روز در حال زیاد کردن است.

تفریح سالم در جامعه فراهم نیست

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: امکان تفریح سالم در جامعه فراهم نیست و اگر هم است به علت کم کاری مسئولان و قشری شدن تفریحات، گران است در حالی که باید برعکس این باشد.

وی با بیان اینکه غنی کردن اوقات فراغت جوانان امروز بااهمیت ترین نشانه جامعه توسعه یافته هست، گفت: اگر یک دلار در این راه هزینه کنیم بیش از هزار دلار سود خواهیم کرد و از آمار جرم و جنایت بسیار کاسته خواهد شد. گرایش جوانان به سیگار و قلیان نتیجه این است که اوقات فراغت جوانان را غنی سازی نکرده ایم.

تفریح سالم حلقه مفقوده جامعه جهت اکثریت جمعیت ، جوانان فارغ از فراغت!

سرخوردگی و رهاشدگی جوانان اثر گرانی تفریحات سالم

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه جهت جوانان هیچ کاری نکرده ایم و فقط حرف زده ایم، افزود: باید جوانان به گردش های متفاوت بروند و کلوب های متفاوت برایشان ایجاد کرد آیا که اثر گران بودن تفریحات سالم، دوری کردن جوانان از آنها و سرخوردگی،رهاشدگی و ورود به انواع آسیب اجتماعی است.

قرایی مقدم با اشاره به اینکه اکثر جوانان در اقشار پایین قرار دارند و باید به فکر آنها باشیم،گفت: بی توجهی به جوانان فقیر و مستضعف باعث سرخوردگی گرایش آنها به اعتیاد و قلیان و خیابان گردی می شود.

وی با تاکید بر اینکه شرایط جامعه به غنی کردن اوقات فراغت جوانان بستگی دارد، اظهار کرد: وظیفه جامعه هم همین است و هنگامی که جامعه نمی تواند اوقات فراغت جوانان را غنی سازی کند باید منتظر انواع آسیب های اجتماعی باشیم.

اوقات فراغت جوانان با استانداردهای جهانی فاصله دارد

ناصر قاسم زاده، مدیرعامل انجمن حمایت ازسلامت و بهداشت روان جامعه هم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در نوجوانی و جوانی زمانهایی با عنوان اوقات فراغت داریم که فرد آن را به تناسب اینکه مجرد یا متاهل باشد به خود یا خانواده تخصیص داده شده است می دهد.

« حوصله ام سر رفته»، « آخر هفته را چگونه سپری کنم» و امثال این جمله ها را این روزها از زبان خیلی از جوانان و نوجوانان می شنویم یا خودمان گوینده آنها بوده ایم.

این روانشناس با اشاره به اینکه تفریحات سالم با توجه به عرف جامعه رقم می خورد، بیان کرد: فرد در اوقات فراغت باید رضایتمندی داشته باشد، انرژی مثبت بگیرد و به پیشرفت و کمال سوق داده شود.

قاسم زاده با بیان اینکه در زمینه پر کردن اوقات فراغت و تفریحات سالم هم به لحاظ بهداشتی و هم تعداد با استانداردهای جهانی فاصله داریم، گفت: دولت در زمینه پرکردن اوقات فراغت جوانان نقش اساسی دارد و باید جهت تمام سنین اماکن تفریحی تقریبا به صورت رایگان ایجاد کند که جوانان جذب شوند. هزینه های بالای اماکن تفریحی مانع استفاده جوانان از آنها می شود و دولت باید یارانه بدهد و زمینه را جهت استفاده همگانی فراهم کند.

اماکنی را نداریم که پاسخگوی نیازها جهت تفریح سالم باشد

وی با تاکید بر اینکه الان 50 میلیون جوان زیر 29 سال داریم و اگر تفریحات آنها را اصلاح نکنیم به تفریحات غیر سالم روی می آورند، اظهار کرد: تصاویری که از قلیان کشیدن فوتبالیست ها منتشر شد نشان دهنده این است که اماکنی را نداریم که پاسخگوی نیازها جهت تفریح سالم باشد .

این روانشناس بیان کرد: اگر جهت اوقات فراغت جوانان فکری نشود شاهد آسیب های اجتماعی، اعتیاد، بزهکاری، طلاق خواهیم بود چراکه شخصیت در جوانی شکل می گیرد و اگر جوانان تفریحات سالمی نداشته باشند دچار انحراف شخصیتی خواهند شد.

تفریح سالم حلقه مفقوده جامعه جهت اکثریت جمعیت ، جوانان فارغ از فراغت!

دولت و شهرداری دست به کار شوند

در آخر باید گفت، دولت و بالاخص وزارت ورزش و جوانان با همکاری شهرداری ها باید جهت پر کردن خلاء اوقات فراغت و ایجاد تفریحات سالم جهت جوانان تلاش خود را بکنند و اماکن تفریحی ارزان قیمتی ایجاد کنند تا امکان استفاده از آنها جهت تمامی قشرهای جامعه فراهم باشد.

البته به نظر می رسد وزارت ورزش و جوانان فقط نام جوانان را یدک می کشد و در واقع جهت جوانان هیچ اقدام عملی انجام نداده است و نیاز به عوض کردن ساختار دارد تا به جوانان و مشکلاتشان پیگیری بیشتری شود.

تفکیک شرکت جوانان از وزارت ورزش، خبری خوب

اخیرا لایحه تفکیک شرکت جوانان از وزارت ورزش در دستورکار مجلس قرار گرفته هست. محمدمهدی تندگویان، معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان، اخیرا با اشاره به اینکه عنوان تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش در دستورکار مجلس واقع شده است است و طی یکی دو هفته آینده به آخر خواهد رسید، تاکید کرد: در صورتی که این امر محقق شود با تخصیص داده شده است بودجه معین جهت بخش جوانان بسیاری از پرسشها این حوزه برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تخصیص داده شده است ردیف بودجه مجزا به حوزه جوانان این امکان را فراهم می‌کند تا این معاونت زیر نظر نهاد ریاست جمهوری به شکل مستقیم مطالبات جوانان را در سایر وزارتخانه‌ها پیگیری و دنبال کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با قرار گرفتن بخش جوانان در وزارت ورزش و جوانان دایره اختیارات این حوزه بسیار محدود است و در حقیقت نمی‌تواند در صورتی که وزارتخانه‌ای در حوزه جوانان عملکرد نامناسبی داشته باشد روی آن نظارت کند.

گزارش از شاهین شکوهی

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: وزارت ورزش و جوانان | آسیب های اجتماعی | تفریح و سرگرمی | اوقات فراغت | اوقات فراغت | مصرف قلیان | استفاده | خیابان | جوانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *