خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند

امروزه عابران پیاده هنگام راه رفتن در معابر شهر باید چپ و راست خود را نگاه کنند، چراکه هر لحظه ممکن است جهت آن‌ها مشکلاتی ایجاد شود.

موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ در کلانشهرهای کشور عزیزمان ایران و به خصوص تهران؛ زمانی که عابران پیاده تصمیم دارند که پا به پیاده‌رو بگذارند حتما باید چپ و راست خود را نگاه بیاندازند، لیکن هر لحظه امکان دارد که یک موتورسوار از جهتی در حال طی کردن مسیر پیاده‌رو باشد.

موتورسیکلت به عنوان یک وسیله ارزان، کم حجم و سریع نسبت به سایر خودروها جهت تردد در شهرها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته ولی متاسفانه به جنبه آسيب‌پذيری اين وسيله نقليه توجه نشده و از ديگر سو جمعيت جوان و ميانسال از آن جهت فرار از ترافيک و قانون‌های راهنمايی و رانندگی استفاده می‌كنند.

موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند

* گرمای هوا و بحران زیاد کردن تعداد موتورسواران در کوچه‌ها و معابر شهر

با گرم شدن هوا بحران‌ها و موارد ناخوشایندی در جامعه ظاهر می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به بحران کم آبی و در بعضی از مناطق زیاد کردن بیماری‌های خاص، اشاره کرد. ولی یکی از بدترین معضلاتی که با گرم شدن دمای هوا گریبان‌گیر مردم می‌شود، زیاد کردن تعداد موتورسواران در کوچه‌ها، معابر و خیابان‌ها هست؛ از آن جهت از حضور این نوع وسیله نقلیه در صحنه حمل و نقل درون شهری با عنوان معضل یاد می‌کنیم که، به اذعان مأموران پلیس راهور در سطح کشور، در 6 ماهه دوم سال به علت سرمای هوا و امکان استفاده کمتر از موتورسیکلت، آمار تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی شهرها نیز کم کردن می‌یابد.

برای کسانی که در شهرهای بزرگ رانندگی می‌کنند بسیار پیش آمده که در هنگام رانندگی با موتورسوارانی مواجه شوند که بدون پیروی از هیچ قانونی حتی حکم عقل، جهت خود و دیگران اتفاق آفریده اند؛ پیاده روها، آزادراه‌ها، خیابان های یک طرفه و غیره هیچ کدام جلودار این ارابه‌های فوت نیست.

هر روز شاهد جولان دادن موتورسیکلت‌هایی هستیم که با عبور از پیاده‌رو و معابری که مختص عابران پیاده یا ورود ممنوع است در حال قانون‌شکنی هستند و هیچ قانونی مانع اعمال خلاف آنها نمی شود.

کافی است کمی ترافیک در یک خیابان ایجاد شود؛ در این وقت قانون فقط جهت رانندگان ماشین‌هایی است که پشت چراغ قرمز ایستادند، موتورسواران با جولان دادن از لابه لای خودروها خود را به پیاده‌روها رسانده و با سرعت از میان عابران رد می‌شوند تا سریعتر به مقصد برسند.

امروزه عابران پیاده هنگام راه رفتن در معابر شهر باید چپ و راست خود را نگاه کنند، چراکه هر لحظه ممکن است جهت آن‌ها مشکلاتی ایجاد شود.

قانون شکنی‌های موتورسواران سال هاست که معضلی شهری محسوب می‌شود، جولان دادن این رانندگان در معابر مدتهاست باعث سلب آسایش شهروندان و عابران پیاده شده است هست.

متاسفانه موتورسواران رعایت قوانین را زیاد در به کارگیری کلاه ایمنی، داشتن سرعت مناسب، عبور نکردن از چراغ قرمز و امثال اینها می‌دانند و نسبت به عبور از پیاده‌روها و معابر و یک طرفه رفتن بی‌توجهند.

از آنجایی که موتورسیکلت‌ها نسبت به دیگر خودروها راحت‌تر می‌توانند تردد و از مسیرها و خیابان های باریک عبور کنند این اجازه را به خود می دهند که به آسانی قانون شکنی کنند و وارد حریم عابران شوند.

اکثر مردم یا حتی خود ما زمانی که مزایای موتورسیکلت را بر می‌شماریم عبور از هر سوراخی را جزء مزایای تراز اول موتورسیکلت به حساب می‌آوریم؛ غافل از اینکه مزیت عبور از هر کوی و برزن ممکن است حتی به آسیب رسیدن جدی به نوزادی منجر شود که مادر باردارش در حال عبور از معبر قانونی و حریمی به نام «پیاده رو» هست؛ ولی به وسیله یک موتورسوار بی‌احتیاط و ناشی، غصب می شود و ناجوانمردانه نیز از صحنه می‌گریزد و یا ممکن است به شکستگی اعضای بدن پیرزن یا پیرمردی منجر شود که با وجود پوکی استخوان در افراد پا به سن گذاشته، قطع به یقین درمان با تاخیر انجام خواهد شد.

اگر به بازار هم سری بزنیم این اوضاع نابسامان‌تر از آن است که پلیس بتواند مانع عبور موتورسوارها از معابر شود. از آنجایی که استفاده از موتور یکی از راحت‌ترین راه‌های حمل و نقل درون شهری است این وسیله در بازار که نیاز به سرعت عمل و صرف حداقل وقت احساس می‌شود عالی ترین وسیله جهت تردد به شمار می‌رود.

موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند

اين روزها ديگر پياده‌رو مكانی امن جهت تردد عابران پياده محسوب نمی‌شود؛ آیا كه تعداد تردد موتورسواران در پياده‌روها از عابران پيشی گرفته و رفت و آمد راكبان موتورسيكلت در پياده‌رو عادی تلقی می‌شود و اين عابر درمانده است كه بايد همانند ماشین مجهز به آينه جلو و چپ و راست باشد تا بتواند به موقع خود را به كناری بكشد و جان خود را در امان نگه دارد!

همه باید این عنوان را بدانیم که مسئولیت جان عابران پیاده با موتورسواری است که به خود اجازه ی ورود به حریم عابران را می‌دهد و بدون در نظر گرفتن عواقب آن موجب نگرانی و وحشت عابران می‌شود. باید با افرادی که قصد سرپیچی از قوانین را دارند یا به طوری قصد تخریب قانون و سلب آرامش شهر را دارند به طور صحیح برخورد شود و یا آن‌ها را از عواقب اینگونه کار ها متذکر کنیم.

*ارابه‌های مرگی که 20 درصد آمار فوت و میر تصادفات را به خود تخصیص داده شده است می‌دهند

شاید عالی ترین تعریف جهت موتور سیکلت‌ها همین باشد: ایمن نیست، 20 درصد از آمار فوت و میر “در قسمت تصادف‌ها” را تشکیل می‌دهند؛ می‌گویند 6 برابر ماشین آلودگی هوایی و 2برابر آن، آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند. روی دو چرخ می‌روند و علاوه بر اسم آنها که موتورسیکلت هست، گاهی به ارابه‌های فوت هم تشبیه می‌شوند.

امروزه عابران پیاده هنگام راه رفتن در معابر شهر باید چپ و راست خود را نگاه کنند، چراکه هر لحظه ممکن است جهت آن‌ها مشکلاتی ایجاد شود.

آنقدر بد راندند و تند رفت و آمد کردند تا برایشان قانونی تصویب شد که برخوردهای قانونی با آنها را شدت یافتن می‌کرد. در این قانون تک ماده‌ای افسران و درجه‌داران راهنمایی و رانندگی مکلف شده‌اند در محدوده قانونی شهرها رانندگان موتورسیکلت‌ یا موتورگازی را که در پیاده‌رو مبادرت به رانندگی می‌کنند یا در جهت مخالف مسیر مجاز حرکت می‌کنند یا به وسیله لوله خروج دود عمداً صدای‌ناهنجار ایجاد می‌کنند علاوه بر اخذ جزای نقدی مقرر در آیین‌نامه اجرایی عنوان ماده 16 قانون نحوه پیگیری به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی‌، موتورسیکلت یا موتورگازی آنان را از 3 تا 6 ماه توقیف کنند و 5 نمره منفی جهت گواهینامه راکب در نظر بگیرند.

آنچه که مهم است حلقه مفقوده در پدیده تعرض به حریم پیاده رو، همان کمرنگ شدن یا حتی از بین رفتن «فرهنگ رعایت حقوق شهروندی» هست. در واقع سرمنشأ بسیاری از گرفتاری ها و معضلات جوامع صنعتی و شهری در عصر حاضر عدم تمکین از قانون و عدم رعایت حقوق سایرین هست. شاید اگر بتوانیم روزی با آموزش از سطوح پایه، فرهنگ شهرنشینی و رعایت حقوق شهروندی را در جامعه نهادینه کنیم، شاهد بروز چنین واکنش‌ها هایی در سطح جامعه نباشیم و مشکلاتی از این دست به وجود نیاید که جهت حل آنها مجبور به پرداخت هزینه های گزاف و آموزش صورت به صورت شویم.

گزارش از حمیدرضا قربانی

موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: وسیله نقلیه | بحران کم آبی | موتورسیکلت | موتورسیکلت | پیاده رو | رانندگی | استفاده | قانونی | شهرهای | خیابان | رانندگی

موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *