خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

کشف ماده اولیه جهت داروی ضد پیری در انار

باکتری‌های درون روده، مولکول خاصی از انار را تغییر می‌دهند که نتیجه های جالبی در پی دارد. این نتیجه های به‌منزله‌ی اثباتی جهت خواص ضد پیری این میوه‌ هستند.

کشف ماده اولیه جهت داروی ضد پیری در انار

به گزارش گروه وبگردی کلوب خبرنگاران جوان،آیا واقعا انار ابرقهرمان میوه ها و قادر به مقابله با فرایند سالخوردگی است؟ تا پیش از این مدارک مستدل علمی در این زمینه بسیار ضعیف بوده اند و تنها روش های بازاریابی بحث برانگیز باعث این گمانه زنی بودند. ولی یک گروه تحقیقاتی در مؤسسه ی پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس (EPFL) به همراه شرکت آمازنتیس در نظر داشت تا نگاه نزدیک تری به این عنوان بیندازد. اعضای گروه کشف کردند که هنگامی که باکتری های ساکن روده یک مولکول خاص میوه ی انار را تغییر می دهند، این مولکول جدید می تواند به ماهیچه های بدن در مقابله با یکی از عوامل مهم سالخوردگی کمک کند. نتیجه آزمون های جانوری در کرم های لوله ای و جوندگان، شگفت انگیز بوده است. گرچه هنوز آزمون انسانی این فرآیند در دست اجرا است، دانشمندان نتیجه های امیدبخش تحقیقات اولیه ی روی نمونه های حیوانی را در مجله ی معتبر پزشکی نیچر منتشر کرده اند.

عبارات مهم : بدن انسان – باکتری

هنگامی که به سن ما افزوده می شود و به سمت سالخوردگی می رویم، سلول های بدن ما بیش از پیش تلاش می کنند تا نیروگاه های داخلی ارزش را که میتوکندری نامیده می شود، حفظ و نگهداری کنند. این اندامک درون سلولی پس از پیر شدن سلول، دیگر نمی تواند وظایف حیاتی خود را به انجام برساند و درون سلول بلااستفاده می شود. زوال درون سلولی بر سلامت بسیاری از بافت های بدن از جمله ماهیچه ها تأثیر می گذارد و این اندام درگذر سال ها ضعیف می شوند. گمان می رود که زوال میتوکندری در بیماری های دیگر سالخوردگی مانند پارکینسون نیز عامل کلیدی باشد.
این مولکول مانند داوود در برابر جالوتِ سالخوردگی است!
مولکولی که حاصل از تغییر درون تنی انار شناسایی شده است است، به تنهایی قادر است توانایی بازیابی میتوکندری معیوب را به سلول های سالخورده بازگرداند. مولکول فوق، یورولیتین اِی (Urolithin A) نام دارد. پاتریک آبیشر، عضو گروه تحقیقاتی مزبور، می گوید:
این مولکول تنها ماده ی مؤثر شناسایی شده است است که توان بازیابی میتوکندری (Mitophagy) را در سلول ها دوباره فعال می کند. این مولکول کاملا طبیعی و غیر سنتزی است و آثار آن قدرتمند و قابل اندازه گیری هستند.
برای انجام آزمون های جانوریِ این آزمایش، از نوعی کرم لوله ای با نام علمی سی.الگانس استفاده شد. این گونه در میان محققانِ زمینه ی سالخوردگی، بسیار محبوب است زیرا نمونه ی مورد آزمایش، تنها پس از گذشت ۸ تا ۱۰ روز سالخورده به حساب می آید. طول عمر کرم های لوله ای که با مولکول یورولیتین آزمایش شده است بودند، در مقایسه با گروه کنترل بیش از ۴۵ درصد زیاد کردن یافت. این نتیجه های اولیه ی امیدوارکننده، گروه تحقیقاتی را بر آن داشت تا مولکول فوق را روی حیوانات (که در مقایسه با کرم های لوله ای، اشتراکات زیستی بیشتری با انسان دارند) آزمایش کنند.
نماتد سی
در جوندگان نیز مانند کرم های لوله ای، کم کردن چشمگیری در مقدار میتوکندری های ازکارافتاده مشاهده شد. همچنین در جوندگان، فرایند بازیابی سلولی قدرتمندی رخ داد. این فرایند باعث شد با بازیابی ماهیچه ها، توان بدنی موش های سالخورده (حدود دوساله) مورد آزمایش تا ۴۲ درصد بهتر از موش های هم سن در گروه کنترلی بشود.
آزمایش روی انسان
پیش از این که با عجله جهت خرید انار از منزل بیرون بروید، باید توجه کنید که خود این میوه فایده ای ندارد؛ بلکه تنها حاوی پیش سازِ مولکولی است که خواص مزبور را دارا است. این پیش ساز حتما باید به وسیله میکروب های روده به ماده ی مؤثر تبدیل شود و از آنجا که نوع و مقدار فلور میکروبی و میکروبیوم جانداران گوناگون متفاوت است، مقدار یورولیتین اِی تولیدشده در بدن هر یک نیز متفاوت خواهد بود. بعضی از گونه ها و حتی بعضی نمونه ها از یک گونه ی جانوری، این باکتری های خاص مورد نیاز را درون بدن خود ندارند. بنابراین اگر شما هم یکی از این دسته ی بدشانس باشید، تفاوتی نمی کند که چه مقدار آب انار بنوشید!
انار ۲
اما دلواپس نباشید. پژوهشگران در حال بررسی راهکارهایی جهت افرادی هستند که باکتری های مناسب ندارند. یکی از محققین تیم تحقیقاتی اولیه با بنیان گذاری شرکتی به نام آمازتیس، روشی توسعه داده است تا مقادیر کافی از یورولیتین را به بدن انسان ها برساند. هم اکنون این شرکت آزمون های اولیه ی کلینیکی روی بیماران خاصی در بعضی بیمارستان های اروپا انجام می دهند.
به نظر یکی دیگر از دانشمندان این گروه تحقیقاتی به نام جان آورِکس، بسیار نامحتمل است که یوروتلین ای روی انسان مؤثر نباشد. گونه هایی بسیار دور از هم از نظر تکاملی (کرم های لوله ای و موش ها) به یک شکل به این ماده پاسخ مثبت داده اند. همین می تواند اساسی جهت شکل دهی این فرضیه باشد که سازوکار ضد پیری یوروتلین به گونه وابسته نیست، بلکه یک سازوکار اساسی در تمامی موجودات زنده است.
عملکرد یوروتلین اِی نتیجه ی ده ها میلیون سال تکامل موازی گیاهان، باکتری ها و حیوانات است. پیش سازِ مولکول یوروتلین اِی نه تنها در انار بلکه به مقادیر کمتر در بسیاری از مغزها و توت ها یافت می شود. هنگامی که بدن این ماده را جهت خود، بسیار بافایده تشخیص داده، گزینش طبیعی و تکامل باعث شده است است تا باکتری های سازنده ی آن در بدن موجودات باقی بمانند. اکنون تلاش محققان و شرکت های تحقیقاتی، پشت سر گذاشتن قوانین سفت و سخت جهت تأییدیه های کلینیکی این ماده و بهره مند ساختن همه ی افراد از نتیجه ی میلیون ها سال تکامل است.
این پژوهش مؤسسه ی سوئیسی موجب شده است است طیف وسیعی از امکانات مقابله با تحلیل ماهیچه ها و احتمالا دیگر آثار پیری به وجود آید. یوروتلین اِی به احتمال نیرومند در جایی که بسیاری دیگر از داروها شکست خورده اند، موفق خواهد بود. آورکس که به تازگی مقاله ای راجع به ی کشف مولکول ضد پیری دیگری در مجله ی ساینس به چاپ رسانده است، در اهمیت پژوهش های خود می گوید:
رویکرد تغذیه ای قلمرو جدیدی گشوده است که داروسازی مدرن کمتر به آن می پردازد. این یک تغییر واقعی در رویه ی علمی ما خواهد بود.
منبع:سلامت
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: بدن انسان | باکتری | آزمایش | داروی ضد پیری | قهرمان میوه ها | مستدل علمی | سالخورده | معتبر پزشکی

کشف ماده اولیه جهت داروی ضد پیری در انار

کشف ماده اولیه جهت داروی ضد پیری در انار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *