خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

چهار چرای آشپزی؟

برای اینکه میوه ها به علت رسیده شدن بیش از حد فاسد نشوند امروز به وسیله متخصصین در شرایط هوا خاص و کنترل شده است نگهداری می شوند

چهار چرای آشپزی؟

به گزارش گروه وبگردی کلوب خبرنگاران جوان، جهت اینکه میوه ها به علت رسیده شدن بیش از حد فاسد نشوند امروز به وسیله متخصصین در شرایط هوا خاص و کنترل شده است نگهداری می شوند تا بتوان در فصول متفاوت سال از آن در هر جایی و مکانی بهره برد.

عبارات مهم : سیب زمینی – قدیمی ترین

1. چرا میوه ها تنها زمانی که رسیده می شوند شیرین هستند؟!
میوه های کال و نارس حاوی تعداد زیادی اسیدهای متفاوت می باشند و قند آنها به وسیله شبکه یا ترکیب ذراتی احاطه شده است اند که همین عنوان باعث می شود تا در وقت نارس بودن میوه طعم شیرین آن حس نشود. نشاسته یکی از همین شبکه ها هست که از قند راحت و گلوکز تشکیل شده است است. زمانی که نشاسته یا شبکه های مشابه تجزیه می شوند قند و گلوکز موجود در آنها رها می شود و باعث شیرین شدن میوه می شوند.
اسیدهای موجود در میوه نیز دستخوش تغییرات می شود. بنابراین دیگر میوه طعم ترش یا نارس نخواهدداشت. تمامی این اتفاقات در مرحله رسیده شدن میوه رخ می دهد و متاسفانه رسیدن بیش از حد باعث فاسد شدن میوه می شود.
چهار چرا آشپزی؟
رسیدن میوه در نتیجه تولید آنزیم ها و یا فعل و انفعالات شیمیایی هست که از یک طرف باعث راهسازی ترکیبات قندی و از طرفی دیگر باعث خنثی سازی اسیدهایی می شود که عامل تولید طعم های ترش می باشند. این آنزیم ها نیز به وسیله گازی بی رنگ و بی بود به نام اتلین جنبش و آزاد می شوند.
برای اینکه میوه ها به علت رسیده شدن بیش از حد فاسد نشوند امروز به وسیله متخصصین در شرایط هوا خاص و کنترل شده است نگهداری می شوند تا بتوان در فصول متفاوت سال از آن در هر جایی و مکانی بهره برد.
2. چرا نمک نقطه جوش آب را اوج می برد؟
زمانی که ماده غیرفراری همچون نمک را به آب در حال جوشیدن اضافه می کنید شروع به تجزیه شدن به یون های مثبت سدیم و یون های منفی کلرید می کند. این یون ها غیرفرار هستند، یعنی اینکه تخبیر شدنی نیستند. انرژی موجود در بین مولکول های آب به وسیله همین ذرات غیرفرار جنبش می شوند و آزاد می شوند. همین امر کافی است تا نقطه جوش آب زیاد کردن یابد. هر چند زیاد کردن نقطه جوش در این شرایط ناچیز است ولی با زیاد کردن 2 درجه سانتیگراد تاثیر خود را می گذارد.
در برابر اگر بخواهید محلول آب و نمک را منجمد کنید درجه انجامد آن نیز کم کردن خواهدیافت. علت این عنوان نیز آشکار است، زیرا مولکول های موجود در آب تمامی انرژی خود را صرف مقابله با یون های سدیم و کلرید کرده اند.
3- چرا باید پیش از سرخ کردن سیب زمینی آن را در آب خواباند؟
اگر سطح سیب زمینی برش خورده بیش از حد خشک باشد و تمام آن را درون روغن بیاندازید بلافاصله لایه چسبناکی از نشاسته ژلاتینی شده است از آن ترشح می شود که باعث می شود سیب زمینی ها به یکدیگر و حتی کف تابه بچسبند.
برای اینکه این مسئله را حل کنید و نتیجه ای بهتر داشته باشید هنگامی که سب زمینی را خلالی برش داید سریعا آنها را به مدت چند دقیقه درون آب سرد قرار دهید. سپس آنها را به درون صافی انتقال یافته کنید و زیر آب سرد بشویید. با این کار مقداری از نشاسته موجود در سطح سیب زمینی ها را از آن جدا خواهید کرد. سپس سیب زمینی های شسته شده است را روی سطح یک حوله یا دستمال پخش کنید و آنها را کمی خشک کنید.
دقت کنید که نباید سیب زمینی ها کاملا خشک شوند. در آخر به تدریج سیب زمینی ها را درون روغنی که از پیش گرم کرده اید اضافه کنید.
4- چرا پیتزا، Pizza نام گرفت؟
اولین و قدیمی ترین مستنداتی که در این مورد یافت شده است است مربوط به سال 997 میلادی می باشد. در یادداشت هایی به زبان لاتین که از شهری به نام «گااِتا» واقع در جنوب ایتالیا به دست آمد معلوم شد که در آن وقت نیز از واژه «Pizza» استفاده می کرده اند، ولی اینکه از چه موقع استفاده از این کلمه مرسوم شده است است و چه کسی آن را باب کرده است نظریه های مختلفی وجود دارد که به طور مختصر در زیر می خوانید.
1. عده ای بر این باورند که کلمه «Pizza» از واژه ای قدیمی به نام «bizzo» یا «Pizzo» که کلمه ای آلمانی به معنای لقمه بود گرفته شده است است و در قرن ششم میلادی به وسیله لومباردی که به مناطق آلمان تاخت و تاز کرده بودند به ایتالیا نیز برده شد.
2. نظریه دوم اشاره به این عنوان دارد که این واژه از واژه ای لاتین به نام «Pinsa» که اسم فاعل «Pinsere» که به معنای کوبیده و له شده است بود برگرفته شده است و اشاره به خمیر صاف و تخت شده است داشته است.
3. بعضی منابع نیز عنوان کرده اند که این واژه از کلمه ایتالیایی «Pizzicare» به معنای کشیده شده است هست برگرفته شده است است. خود این واژه نیز از واژه «Pizzo» گرفته شده است است.
4. عده اندکی نیز معتقدند این واژه از واژه ای لاتین با نام «Picea» مشتق شده است است که به معنی تنوری کردن نان بوده است.
منبع:ماهنامه سفره ایرانی
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: سیب زمینی | قدیمی ترین | لاتین | ژلاتین | آشپزی | فاسد شدن | نگهداری مواد غذایی |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *