خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

مردم ديگر اقبال چندانی به پيوستن به اتحاديه اروپا ندارند / ييلديريم

نخست وزیر ترکیه گفت مردم این کشور ديگر اقبال چنداني به پيوستن به اتحاديه اروپا ندارند.

مردم ديگر اقبال چندانی به پيوستن به اتحاديه اروپا ندارند / ييلديريم

به گزارش گروه بین الملل کلوب خبرنگاران جوانبه نقل از بی بی سی ، بینعالی ییلدیریم در برنامه ی هارد تاک این شبکه ی تلویزیونی ضمن تاکید بر این که با هیچ یک از ادعاهای مطرح شده است ضد نظام حاکم بر ترکیه موافق نیست افزود آیا در نظام دیکتاتوری مردم پای صندوق های رای می روند.
ییلدیریم گفت: پنجاه میلیون واجد شرایط در ترکیه رای دادند و همه آنان پای صندوق های رای حضور پیدا کردند و از بین گزینه ها گزینش کردند. بین 23 تا 24 میلیون پاسخ منفی دادند و بیش از 25 میلیون نفر هم رای مثبت به همه پرسی دادند.
اختلاف 1.4 میلیون نفری وجود دارد. اگر دیکتاتوری حاکم بود ما بر اساس این تناسب تصمیم گیری می کردیم و می گفتیم 80 تا 90 درصد مردم چنین یا چنان گفتند و آزادانه اقدام کردند ولی با این وجود در منطقه ی اُسکودار که مدیر جمهور در آْن زندگی می کند تعداد افرادی که رای آنان نه بود از افرادی که آری گفتند پیشی گرفت و یا در شهر ازمیر که حوزه ی انتخابیه من است رای منفی بسیار بالاتر بود.
در آنکارا و استانبول هم به همین ترتیب. در زیاد شهرهای بزرگ همین اتفاق افتاد. مسابقه بسیار جدی بود و در آخر 51.4 درصد رای آری دادند و رای 48.6 درصد هم منفی بود. نخست وزیر ترکیه در پاسخ به این پرسش که با تغییر قانون اساسی اختیارات ریاست جمهوری به شدت زیاد کردن پیدا می کند نیز گفت: در درجه ی نخست، مدیر جمهور در نظام کنونی هم مختار است ولی یک تفاوت وجود دارد.
مدیر جمهور اختیار عمل را در دست داشت ولی در قبال این اختیار عمل به هیچ نهادی پاسخگو نبود. با تغییر قانون اساسی ، ما اختیار عمل مدیر جمهور را به رسمیت می شناسیم ولی در عوض وی باید پاسخگوی عملکرد خویش باشد ، این یعنی چه؟ بر اساس حکمی که وجود دارد اگر مدیر جمهور در مخالفت با قانون اساسی یا قانون گام بردارد او را مواخذه و تنبیه می کنیم.
در قانون اساسی کنونی چنین بندی وجود نداشت لذا اکنون داریم از قانون اساسی که اختیار عمل در آن وجود داشته ولی هیچ مسئولیتی را متوجه مدیر جمهور نمی کند به سمت قانونی پیش می رویم که اختیار عمل در آن است ولی مدیر جمهور باید پاسخگو باشد.
این گامی مهم به سوی دموکراسی است. لذا ادعاهای مطرح شده است منصفانه نیست و ما نمی توانیم چنین ادعاهایی را بپذیریم. این که گفته می شود قدرت در دست یک نفر متمرکز خواهد شد درست نیست.
بینعالی ییلدیریم در پاسخ به این پرسش که گروه مهم مخالف دولت در پارلمان گفته نتیجه ی همه پرسی را نمی پذیرد لذا با این مسئله چگونه می خواهید کنار بیایید گفت: هنگامی که اکثریت مردم چیزی را می پذیرند مخالفت حزب مخالف چه ارزشی دارد؟ هیچ کس حق ندارد تصمیمی را که مردم گرفته اند در دادگاه به چالش بکشد. نه دادگاه حقوق بشر اروپا ، نا دادگاه قانون اساسی و یا هیچ نهاد دیگری نمی تواند تصمیم مردم را تغییر بدهد.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: ترکیه | تغییر | قانون | میلیون | دادگاه | قانونی | قانون اساسی | ریاست جمهوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *