خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

کی گفته مدیران تلویزیون با سریال‌های جم مسئله دارند؟/ راه‌حل مسئله حجاب محارم در سینما ، بهروز افخمی

تماشاگران امروز نوشت: بهروز افخمی روایت جالب و عجیبی از عوامل موثر بر فروش سینمای کشور عزیزمان ایران دارد.

کی گفته مدیران تلویزیون با سریال‌های جم مسئله دارند؟/ راه‌حل مسئله حجاب محارم در سینما ، بهروز افخمی

بهروز افخمی: کی گفته مدیران تلویزیون با سریال های جم مسئله دارند؟/ راه حل مسئله حجاب محارم در سینما

عبارات مهم : سریال

تماشاگران امروز نوشت: بهروز افخمی روایت جالب و عجیبی از عوامل موثر بر فروش سینمای کشور عزیزمان ایران دارد.

کی گفته مدیران تلویزیون با سریال‌های جم مسئله دارند؟/ راه‌حل مسئله حجاب محارم در سینما ، بهروز افخمی

بهروز افخمي و اولين گفت و گو پس از هفت. خيلي صريح و با كلي كلنجار. مي گويد خودش از هفت رفته و بعد راجع به حرف های وزير مي گويد. نكنه جالب حرف هايش ولی نظراتش راجع به تلويزيون و آمارهايی است كه می دهد.

بالاخره هفت را از شما گرفتند؟

تماشاگران امروز نوشت: بهروز افخمی روایت جالب و عجیبی از عوامل موثر بر فروش سینمای کشور عزیزمان ایران دارد.

من اگر می خواستم هفت را ادامه بدهم، ۵ سال دیگر هم می توانستم، ده سال دیگر هم می توانستم، با مسعود فراستی هم ادامه می دادم، همه مدیرهای تلویزیون هم راضی بودند و از برنامه خوششان می آمد و من هم با همه آنها دوست هستم و می دانستم که تحت چه فشاری هستند، منتهی آنها تسلیم نشدند من خودم می خواستم بروم فیلم بسازم.

شما که می گفتید مجری – تهیه کننده پروازی می شوم!

روز اولی که آقای پورمحمدی از من خواست هفت را بسازم به او گفتم سه ماهه گروه را تربیت می کنم و به شما تحویل می دهم. گفت قبول کن سه ماهه نمی شود، حداقل 6 ماه تا یک سال باید جهت این کار وقت بگذاری. من هم واقعا فکر کردم و عقلم را به کار انداختم دیدم درست می گوید. ولی در این یک سال و نیم این اتفاق افتاده بود. اتفاق های دیگری هم که من می خواستم رخ داده بود. من اصلا آمده بودم برنامه ای بسازم که باعث رونق سینمای کشور شود و به شوخی هم همان اول گفته بودم که این کار یک عملیات غیرممکن است و به سبک دون کیشوت و سانچو پانزا. من و مسعود فراستی می خواهیم کاری کنیم که ظاهرا غیرممکن است، دورانش گذشته است. اتفاقی که نباید افتاده و سینما نابود و ورشکسته شده، ما می خواهیم نجاتش بدهیم ولی این اتفاق افتاد و سینما رونق گرفت.

و شما خودتان را در این زمینه جز عوامل مهم می دانید؟

کی گفته مدیران تلویزیون با سریال‌های جم مسئله دارند؟/ راه‌حل مسئله حجاب محارم در سینما ، بهروز افخمی

بله جز عوامل مهم که هستیم. سه چهار عامل بودند که باعث شدند سینما رونق بگیرد، یکی ساخته شدن سالن های پردیس های سینمایی شیک، جهت کسانی که حاضر بودند پول بیشتری جهت بلیت بدهند. دیگری هم اوج رفتن قیمت بلیت بود که در این دو سال در حدود 40 درصد زیاد کردن داشته . عامل سوم هم تلویزیون جم بوده…

سوال بعدی ما هم این بود که به نظر شما هنگامی که مردم تلویزیون نمی بینند هفت چقدر در بالارفتن مخاطب سینما موثر است؟

این هم جز خیالات شماست که مردم تلویزیون نمی بینند. تلویزیون در بدترین دوره، یعنی بعد از سال 88 حدود 55 درصد تماشاگر داشته است. یعنی چیزی در حدود 20 درصد مخاطبانش را از دست داد. الان نصف این تماشاچی های از دست رفته را دوباره به دست آورده و طبق آخرین آمار چیزی در حدود 65 درصد مخاطب دارد. شاید الان سنجش افکار آمار جدید بدهد و بالاتر رفته باشد.

تماشاگران امروز نوشت: بهروز افخمی روایت جالب و عجیبی از عوامل موثر بر فروش سینمای کشور عزیزمان ایران دارد.

طبق نظرسنجی های صدا و سیما هفت چند درصد مخاطب داشته؟

آخرین نظرسنجی که به ما گفتند، 15 درصد بود که حدود 12 میلیون مخاطب می شود.

کی گفته مدیران تلویزیون با سریال‌های جم مسئله دارند؟/ راه‌حل مسئله حجاب محارم در سینما ، بهروز افخمی

آقای نعمتی روابط عمومی صدا و سیما می گفت، ما می گوییم اگر کسی هفت ببیند، چند سریال جم هم ببیند و نود هم ببیند یعنی مخاطب صدا و سیما هم هست.

این کاملا درست است. چرا فکر می کنید این حرف درست نیست؟

بالاخره یک برنامه هایی مثل نود و پخش زنده فوتبال مردم گزینش دیگری ندارند و از تلویزیون می بینند. جایی که گزینش وجود دارد کسی تلویزیون را گزینش نمی کند.

شما برخورد سیاسی ایدئولوژیک می کنید. برخورد پوزیتیو و عاقلانه ندارید. چیزی را که دوست دارید نتیجه می گیرید. کدام عقل سالمی اینطور نتیجه می گیرد که کسی که هفت می بیند مخاطب تلویزیون نیست جز این که دلش می خواهد بگوید دنیا اینطور است!

آقای ضرغامی سال 89 آمار داده بود که 67 درصد مردم کشور عزیزمان ایران ماهواره استفاده می کنند.

بله. استفاده از ماهواره منافی استفاده از تلویزیون نیست.

ما تلویزیون انحصاری داریم و می گوییم هیچ تلویزیون دیگری غیر از رسانه ملی خودمان را نباید ببینیم.

نه. هیچ کس چنین چیزی نگفته. من فکر نمی کنم مدیرهای تلویزیون هم با اینکه مردم بعضی از برنامه های جم را ببینند مخالف باشند. خیلی از سریال های ملودرامی که ما نمی توانیم بسازیم جم می سازد. البته کیفیت سریال هایش اخیرا افت کرده است و خیلی سرهم بندی است ولی قبلا خیلی سریال های آبرومندی مثل برگ ریزان پخش می شد که دقیقا چیزی است که ما نمی توانیم بسازیم ولی از نظر اخلاقی محتوایش خوب است. اینکه ما مجبور می شویم مطابق بعضی از مصلحت ها که ربطی هم به شرع ندارد زن را زیر سقف در برابر محارم با روسری نشان بدهیم، باعث می شود سریال های خانوادگی و ملودرام معمول در تلویزیون کشور عزیزمان ایران قابل ساختن نباشد. اگر هم ساخته شود بد است و به جز کمدی ها چیز دیگری درست درنمی آید ولی چه ایرادی دارد که اینها را جم بسازد؟

یک مصاحبه محمدعلی نجفی کرده بود راجع به نقش شما در انتقاد و مخالفت با استفاده از پوستیژ جهت بانوان . آن موقع شما در رسانه ملی سمت داشتید.

او یک مشت دروغ گفته بود من هم نخواستم جوابش را بدهم. مثل این است که بخواهم جواب حرف هایی را بدهم که طالبی نژاد در یک مصاحبه طولانی از زبان ناصر تقوایی به خواست خودش کشیده بود. به من بارها گفتند این کتاب را بخوان و جواب ناصر تقوایی را بده، من گفتم جهت چی؟ چه دلیلی دارد که من توضیح بدهم که به عنوان نمونه کوچک جنگلی را چه کسی ساخته؟ مردم می روند یک سریالی را می بینند اگر دوست داشتند، دوست خواهند داشت اگر هم نه که هیچ! مگر مردم محضردارند که اصرار داشته باشند بدانند سند مالکیت کوچک جنگلی را باید به نام چه کسی زد. آقای طالبی نژاد نسبت به من بغضی دارد که براساس آن با ناصر تقوایی صحبت کرده و باعث شده است او هم غصه دار شود و غر بزند. در مورد محمدعلی نجفی هم او فیلمسازی نیست که در حدی باشد که آدم بخواهد حرفش را جدی بگیرد.

وقتی ماجرای فیلم آقای عیاری پیش آمد گفتید فکر می کنید عیاری کار بزرگی کرده و بالاخره یک نفر باید این تابو را می شکسته. در ضمن در فیلم های خودتان هم این عنوان را رعایت کردید که کسی با محرمش یا در منزل تنها نماند که بخواهید با روسری فیلم بگیرید.

من از اول فیلمسازی ام از گرفتن چنین صحنه هایی فرار می کردم و در فیلم هایم خیلی کم است. به عنوان نمونه در شوکران یک صحنه است که نمی توانستم حذفش کنم. بالاخره من باید این دختر را تنها در منزل نشان می دادم که به عنوان نمونه بر اثر شوکی که به او وارد شده است بر اثر پیغامی که از تلفن شنیده، یادش رفته روسری اش را بردارد. به طور کلی می توانم بگویم از ساختن صحنه هایی که در آن زن تنها زیر سقف باشد یا به عنوان نمونه زنی در برابر محارمش روسری سرش باشد فرار می کنم. بعد هم این نیست که بخواهم از کیانوش عیاری حمایت یا دفاع کنم او حرف حساب زده و حرف حساب جواب ندارد و نیاز به حمایت هم ندارد.

معلوم است که هر تماشاچی زنی را با حجاب، تنها زیر سقف یا در برابر محارمش ببیند که حجاب دارد این می تواند موجب توهین به اسلام باشد. یعنی به عنوان نمونه در نزد بعضی مردم به عنوان نمونه در افریقا یا آمریکای جنوبی که هیچ شناختی از اسلام ندارند، این تصور را به وجود بیاورد که زنان در اسلام اسیر هستند و به عنوان نمونه باید در اتاق هم روسری داشته باشد. هر کس بخواهد با این حرف جدل کند، در واقع با سخن حق جدل کرده و حرف احمقانه ای می زند. فقط دو راه است جهت راه حل این مساله. یکی اجتهاد موسع است که بگوییم بنا به حکم حکومتی زنان باید حجاب خودشان را در خیابان حفظ کنند و چون زن ها در فیلم ها بی حجاب دیده شوند، ممکن است باعث شود بعضی بگویند به استناد آن فیلم ما می خواهیم حجابمان را برداریم. یعنی ممکن است تاثیرش اینطور باشد که حکم حکومتی را سست کند.

بنابراین فیلمسازان ایرانی هیچ صحنه ای در منزل و در موقعیتی که محارم هستند، نباید بگیرند چون ممکن است باعث وهن اسلام شود. راه حل دوم هم این است که به عنوان نمونه بشود با زنان اهل کتاب غیرمسلمان یا با موی تراشیده و پوستیژ خلاف شرع نیست و کافی است که اول فیلم نوشته شود که در فیلمبرداری این فیلم جهاد شرعی رعایت شده است است. خارج از این دو راه نداریم. کسی نمی تواند بگوید ما زن را زیر سقف با حجاب نشان می دهیم جهت اینکه داستان اقتضا می کند و این کار را آنقدر ادامه می دهیم تا جا بیفتد. چیزی که من دیدم در یکی از برنامه های تلویزیونی می گفتند و اصرار داشتند که فیلمساز جوان یاد بگیرد که این یک قرارداد است که اگر ادامه پیدا کند جا می افتد. حرف احمقانه است. حرف کیانوش عیاری عاقلانه است و نیازی به تایید من ندارد. یک اصل در اجتهاد داریم که می گوید هر چی عقل می گوید، شرع هم بر همان حکم می کند و برعکس.

این نظر دهه 60 شما هم بوده یا مثل مخملباف استحاله شده است اید؟

نظر من هر لحظه همین بوده است. من 20 سال پیش، قبل از نمایندگی مجلس در یک جلسه صحبت در جریان جشنواره فجر، حدود سال 77 یا 78 این را گفتم. حرف من این بود که چند راه وجود دارد. استفاده از زن های اهل کتاب، استفاده از پوستیژ، حتی بازی کردن زن متهتک یعنی زنی که خودش حجاب ندارد، نگاه کردن به این زن اشکال شرعی ندارد، فیلمبرداری کردن یا عکاسی کردن هم اشکال ندارد و تماشاکردن آن فیلم یا تصویر هم اشکال ندارد. تمام این راهها را من آن وقت هم گفتم. البته بعدا به من گفتند که دیگر این حرف ها را نزن و من هم گفتم چشم!

درباره تصویر دیدار نوروزی تان توضیح می دهید؟

من که در جریان شرح امور نیستم. این ماجرایی بود که مرجان از اول شروع کرده و تا آخر هم ادامه داده. ممکن است دروغ سیزده همان جمله ای باشد که نوشته می تواند کپشن زیر تصویر دروغ باشد. اینجا یک پارادوکس پیش می آید.

آقای فراستی از انتشار تصویر ناراحت شده است بود؟

همانجا تصویر گرفته شد. یکی از رفقای فراستی هم گرفت. به خود فراستی نشان داد گفت این را بگذارم اینستاگرام؟ فراستی هم گفت ایرادی ندارد. من بعدا فهمیدم تصویر فراستی و همسرش ماهها قبل در فارس نیوز انتشار یافته است بود.

الان به همسرتان نمی گویید بیخیال این فضای مجازی؟

تازه خودم هم از زمانی که اینستاگرام آپشن منع کردن کامنت گذاشته می خواهم اینستاگرام باز کنم. جهت اینکه من دوست ندارم کامنت های دیگران را بشنوم.

علاقه ای ندارید یا می دانید کامنت های مثبتی دریافت نمی کنید؟

اصلا در کلاس من نیستند!

فکر می کنم جان فورد هم از شما انتقادی داشته باشد می گویید در حد شما نیست

جان فورد خودش هم همینطوری بود.

آخرین تصمیم جهت مجری هفت چه بود؟

من مجری های مد نظر خودم را پیشنهاد کردم. از خود یوسف منصوری هنوز نشنیدم ولی کسی به من گفت که با فرزاد حسنی هم دارند صحبت می کنند.

واژه های کلیدی: سریال | سینما | مخاطب | سریالی | فراستی | سینمای | استفاده | سینمایی | تلویزیون | تلویزیون | مسعود فراستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *