خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

با فساد باید به سرعت برخورد کرد حتی فساد نزدیکان/ گیر دادن به موی دختر در خیابان موثر نیست ، جهانگیری

جهانگیری تاکید کرد: اینکه فساد در دستگاه دولتی کشف شود و مشخص شود که مدیری دست به بیت المال دست زده باید در نخستین لحظه برخورد شود چه نزدیکان باشد چه غیر نزدیک

با فساد باید به سرعت برخورد کرد حتی فساد نزدیکان/ گیر دادن به موی دختر در خیابان موثر نیست ، جهانگیری

جهانگیری: با فساد باید به سرعت برخورد کرد حتی فساد نزدیکان/گیر دادن به موی دختر در خیابان موثر نیست

عبارات مهم : ایران

جهانگیری تاکید کرد: اینکه فساد در دستگاه دولتی کشف شود و مشخص شود که مدیری دست به بیت المال دست زده باید در نخستین لحظه برخورد شود چه نزدیکان باشد چه غیر نزدیک فرقی ندارد.

گفتگوی خاص خبری امشب با حضور اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

با فساد باید به سرعت برخورد کرد حتی فساد نزدیکان/ گیر دادن به موی دختر در خیابان موثر نیست ، جهانگیری

وی در پاسخ سوالی راجع به موفقیت ها و کاستی های نظام و انقلاب آستانه 40 سالگی، گفت: اینجا مورد نیاز است به یک پرسش پاسخ داده سود آنهم اینکه رویکرد ما به دولت چگونه است؟ دولت باید به مردم متکی باشد یا بالعکس. در شرایطی که مردم به دولت متکی باشند دولت ارباب مردم است و از پاسخگویی فرار می کند. مدیر جمهور زیاد توزیع کننده پول است، نوآوری و خلاقیت در اقتصاد شکوفا نمی شود و وقت زیاد به مجادله می پردازد و نقش دولت در اقتصاد و سیاست پررنگ می شود. ولی دولتی که به مردم متکی باشد به مردم پاسخگو است، باید براق و مسئولیت پذیر باشد مدیر جمهور در این دولت راهبر جامعه است جهت چنین دولت خلاقیتی نوآوری شکوفایی اقتصاد و توامندی مردم و بخش شخصی و پاکدستی مردم مهم است.

وی تصریح کرد: من اعتقاد دارم رویکرد نظام و انقلاب و امام و رهبری رویکرد دوم است. یک دولت باید متکی به مردم باشد. در چنین شرایطی دولتی کارآمد شکل می گیرد. ما در این 40 سال موفقیت های بزرگی داشتیم. مهمترین آن این است که نظام موفق شده است علی رغم توطئه ها از تمامیت ارضی در جنگ 8 ساله دفاع کرد و یک وجب از خاک کشور از دست مان خارج نشد. از امنیت خوب و مناسبی برخوردار است. از انسجام برخوردار است. نظام شرایطی بوجود آورده است که مردم به هویت ملی و دینی و ایرانی بودن خودشان افتخار می کنند.

جهانگیری تاکید کرد: اینکه فساد در دستگاه دولتی کشف شود و مشخص شود که مدیری دست به بیت المال دست زده باید در نخستین لحظه برخورد شود چه نزدیکان باشد چه غیر نزدیک

وی تاکید کرد: در کنارش نواقصی هم داشتیم. در زمینه اقتصاد آنگونه که نیازمند شرایط کشور بوده و عزت مردم بوده است پیش نرفتیم. به همین علت از یک رشد اقتصادی پایدار برخوردار نبودیم. تورم 40 تا 50 درصد داشتیم تورم تک رقمی هم داشتیم. پایداری رشد اقتصادی یک کار مهمی است که باید هدفگذاری شود. در زمینه فرهنگ و اجتماعی هم آنچه نیاز کشور است عمل نکردیم.

در ادامه مجری از جهانگیری پرسید، فکر می کنید اشرافی گری و ثروت اندوزی چقدر به اعتماد مردم آسیب می زند و اگر در کابینه خودتان با فساد روبرو شوید چگونه برخورد می کنید خصوصا اگر در بین نزدیکانتان شاهد فساد باشید؟

جهانگیری در پاسخ به مجری گفت: پاکدستی جز مهمترین ویژگی های دولت است. مدیران پاکدست که به بیت المال دستبرد نزنند پیش نیاز گزینش هر مدیری است. اینکه فساد در دستگاه دولتی کشف شود و مشخص شود که مدیری دست به بیت المال دست زده باید در نخستین لحظه برخورد شود چه نزدیکان باشد چه غیر نزدیک فرقی ندارد به مدیر جمهور هیچ کسی نزدیکتر از منصوبانش نیست. با منصوبان مدیر جمهور اگر دچار فساد شوند باید سریعا برخورد شود. قوه قضاییه هم مستقل است هم باید جدی و دقیق برخورد کند.

با فساد باید به سرعت برخورد کرد حتی فساد نزدیکان/ گیر دادن به موی دختر در خیابان موثر نیست ، جهانگیری

اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، در توضیح برنامه هایش جهت حمایت از محرومان، گفت: محرومان واژه ای بود که از ابتدای انقلاب به صورت جدی به عنوان مستعضفین مطرح شد و از آرزوی بزرگ های نظام بود و برهمین اساس امام جهاد سازندگی را ایجاد کرد، در آن مقطع کسانی که به جهاد رفتند، میخواستند این آرزوی بزرگ نظام را محقق کنند. کارهای بزرگی هم در این 40 سال انجام شده است است و هنگامی که کارنامه کشور عزیزمان ایران را در خدمات رسانی به مناطق محروم نگاه میکنیم قابل توجه است، ایشان گفتند در بعضی شاخص ها تا صد درصد تفاوت ایجاد شده است است.

وی افزود: من قبل از انقلاب هم به مناطق محروم سرکشی میکردم. بعضی مناطق راه درست نداشتند ولی امروز راه و آب و گاز دارند. الان بعضی از مناطق که روزگاری بزرگراه نداشتند آب و برق دارند، ممکن است نیازهایی که امروز طلب میکنند با 20 سال گذشته متفاوت باشد و ما باید با توجه به نیازهای امروز کمک کنیم.

جهانگیری تاکید کرد: اینکه فساد در دستگاه دولتی کشف شود و مشخص شود که مدیری دست به بیت المال دست زده باید در نخستین لحظه برخورد شود چه نزدیکان باشد چه غیر نزدیک

جهانگیری در پاسخ به سئوالی در مورد هزینه های تبلیغاتش توضیح داد: من اصلا ستاد تبلیغاتی ندارم و فکر میکنم کارهایی که صدا وسیما انجام داد و وقت هایی که دوستان علاقمند جهت کاندیداها به وجود می آورند، کافی است، دیگر حس نیاز نکرد، لذا هزینه ای تا این لحظه نبوده و فکر نمیکنم وجود داشته باشد.

این کاندیدا در پاسخ به سئوالی در مورد احیای امر به معروف، اینگونه پاسخ داد: در اسلام به این عنوان اشاره شده است است و به عنوان یکی از پرسشها کلیدی است و در قانون اساسی هم توجه شده است است. این عنوان وظیفه مردم نسبت به حاکمانشان است، مردم هنگامی که می بینند که نیاز است به حاکم تذکر دهند، قانون اساسی به ما می گوید باید فضایی ایجاد کرد که این امر به معروف نسبت به حکومت انجام شود ولی گاهی واژه های مقدس به عنوان سیاسی تبدیل می شود، اینکه یک عده ای در خیابان به موی دختر خانمی ایراد بگیرند این ها تا بحال موثر نبوده است، من در استانی بودم که جهت امر به معروف داماد را از ماشین بیرون آوردند و کتک زدند، من در آن جلسه گفتم که شما فکر میکنید این جوان با این شیوه تا عمر دارد به اسلام خوشبین خواهد بود؟

با فساد باید به سرعت برخورد کرد حتی فساد نزدیکان/ گیر دادن به موی دختر در خیابان موثر نیست ، جهانگیری

او همچنین در رابطه با فصل خطاب بودن قانون در دولتش، تأکید کرد: قانون فصل الخطاب است، جامعه ای که در آن قانون وجود نداشته باشد حتما هرج و مرج ایجاد می شود مدیر جمهور و مقامات ارشد باید سمبل قانون گرایی باشند، من فکر میکنم حتما حرف آخر را قانون میزند.

جهانگیری در برابر این سئوال که «آیا در دولت شما رسانه ها بدون متهم شدن به ضدیت و سیاه نمایی میتوانند از دولت شما انتقاد کنند؟»، گفت: این سئوال غیرطبیعی است. مطبوعات وظیفه ارزش نقد کردن است و آزادی مطبوعات بااهمیت ترین رکنی است که جمهوری اسلامی داشته است، ممکن است در دولت یازدهم گلایه ای شده است است، ولی باید بگویم که ما دو گروه مطبوعات داریم، یک مطبوعاتی که در فضای رسانه ای شکل میگیرد و وظیفه ارزش نقد است، احزاب روزنامه دارند تا افکارشان را ترویج و افکار دولت را نقد کنند.

او ادامه داد: ولی بد است که رسانه دولتی و حکومتی ایجاد شود تا بخش دیگری را نقد کند، این بخش که از منابع دولت علیه دولت استفاده میشود، این ها درست نیست ما نباید از پول دولت، رسانه ای ایجاد کنیم که علیه دولت شود شما نگاه کنید بعضی جز سیاه نمایی کاری ندارند، حتی نشریه های خارج از کشور که دشمنی با جمهوری اسلامی دارند این تیترها را نمی زنند، من فکر می کنم نباید گذاشت از بودجه قوه مجریه علیه دولت استفاده شود ولی منهای این رسانه ها،تمام رسانه ها باید بتوانند در فضایی آزاد دولت را نقد کنند، بزرگترین هدیه ای که به گفته امام به مسئولین هدیه داده شده است است همین است که بتوانند فضای نقد را ایجاد کنند و این هدیه ای است که مردم به دولت و حکومت هدیه می کند.

در این لحظه مجری از جهانگیری پرسید، جهت حفظ آرزوی بزرگ های شهدا و جانباز چه تعهدی به ملت می دهید؟ که جهانگیری در پاسخ به او گفت: جوانان عزیزی جهت انقلاب خون دادند، جوانانی که می توانستند آینده خوبی داشته باشند در مقطعی که جمهوری اسلامی نیاز داشت در مقطعی که فریاد کمک به دین خدا بلند شده است بود و دشمن های به کشور عزیزمان ایران تجاوز کرده بودند و کشور عزیزمان ایران مورد تجاوز بود در چنین مقطعی جمعی از عالی ترین فرزندان این کشور جان خودشان را فدا کردند تا نظام و آرزوی بزرگ های امام مستقر شود هرکاری که در جهت تحقق آرزوی بزرگ های شهدا و جانبازان و ایثارگران انجام دهیم مهم است، فکر میکنم من هم در عمل نشان دادم که از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد این وطیفه قطعی دولت است . ما با خون شهدا و با تکیه بر آرزوی بزرگ های شهدا می توانیم نظام و انقلاب را پیش بریم.

وی در خصوص برنامه دولت احتمالی اش جهت تقویت بنیه دفاعی کشور گفت: قطعا جهت کشور ما و شاید هر کشور حفاظتش از کشور جز اولویت اول است، خصوصا جهت کشور عزیزمان ایران که دشمنی هایی به صراحت متوجه اش است. یقینا چنین نظام و حکومتی حتما از بنیه دفاعی مناسبی باید برخوردار باشند . در همین دوره یک جنگی را پشت سر گذاشتیم که قدرت های دنیا یک طرف در برابر کشور عزیزمان ایران بودند. این تجربه تلخ حتما به ما می گوید ما باید بنیه دفاعی کشور را تقویت کنیم و جهت اینکار نباید از هیچ کسی اجازه بگیریم. در این دولت بنیه دفاعی 4برابر شده است است.

جهانگیری گفت: جهت آمریکایی ها یا هر کشور دیگری که بخواهد در برابر کشور عزیزمان ایران شاخ و شونه بکشد و قدرت نمایی کند تنها راهکار تکیه به مردم است. باید به این عنوان آگاهی داشته باشیم که سرمایه ای بزرگتر از انسجام و اقتدار ملی در اختیار مسئولان نیست. تکیه گاه مهم مسئولان مردم هستند که هر توطئه علیه کشور را خنثی کردند.

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: عنوان مهم دیگر دیپلماسی فعال و مقتدرانه جمهوری اسلامی است. در این دیپلماسی می توان آمریکا را در صحنه بین المللی به چالش کشید.

وی درخصوص برنامه اش جهت مقابله با بدعهدی ها در اجرای برجام گفت: برجام یک نرمش قهرمانانه راهبردی بود که کشور عزیزمان ایران جهت عبور از یک گردنه تاریخ و صعب العبور گزینش کرد. در بعد سیاسی اراده ملت کشور عزیزمان ایران بر اراده آنها که به دنبال انزوای ما بودند تحمیل کردیم. به همین علت بعد از برجام هر مسئولی از هر جایی به کشور عزیزمان ایران آمد این موفقیت را تبریک گفت. از سوی دیگر فضای امنیتی و کشور عزیزمان ایران هراسی که علیه ما شکل گرفته بود و در شورای امنیت به کشور عزیزمان ایران به عنوان جایی که صلح دنیا را به خطر انداخته را عوض کردیم.

جهانگیری گفت: در بعد هسته ای شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست را تحقق دادیم. همه قدرت ها ایستاده بودند که با ترساندن ما را از دانش هسته ای محروم کنند ولی امروز دانش هسته ای را داریم. در بعد اقتصادی دنبال برطرف و لغو تحریم ها بودیم و به اهداف اقتصادی در برجام رسیدیم. برجام یک توافق بین المللی است و 6 کشور زیر آن را امضا کرده شورای امنیت آن را مصوبه کرده است. این نیست که یک کشوری قادر باشد در اجرای برجام تخلف کند. سازوکارهای مناسب در خود برجام آینده نگری شده است است. کشوری که بخواهد برجام را بهم بزند در دنیا منزوی می شود چه آمریکا چه اروپایی ها.ما با برجام اجماع جهانی حتی اجماع اروپا و آمریکا را بهم بزنیم. اگر این خط منطقی و مستدل خود را پیش ببریم آمریکا نمی تواند به برجام آسیب بزند.ممکن است مسئله درست کنند ولی ما هم می توانیم جهت آنها مسئله ایجاد کنیم.

جهانگیری در پاسخ به سئوالی در مورد ارتباط مردم با مسئولین، گفت: ارتباط مسئولین با مردم یکی از بااهمیت ترین کارهایی است که باید انجام شود، اینترنت شرایط خوبی با دولت جهت ارتباط با مردم ایجاد کرده است و اعتقاد دارم که ارتباط مستقیم و رو در رو هم باید برقرار شود و به همه مدیران دولتی گفته می شود که باید زمانی را در هفته جهت دیدار با مردم داشته باشند.

او همچنین در تشریح سئوالی در مورد این که«کم شدن فاصله طبقاتی در آخر دوره شما چقدر جهت مردم ملموس خواهد بود؟»، پاسخ داد: جهت کم شدن این فاصله باید نظام مالیاتی، موثر و نیرومند باشد، باید افرادی که ثروت بیشتری به دست می آورند، باید مالیات بدهند، اینکه ما شروع کنیم علیه تولید کنندگان قانونی ثروت شعار دهیم معنی اش این است که نمی خواهیم توسعه بیابیم، این مالیات در برابر به طبقات ضعیف جامعه هم کمک می کند و آنها را توانمند و برایشان کار ایجاد می کند و از این طریق فاصله کمتر خواهد شد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، با تأکید بر این عنوان که «حل معضل زیست محیطی کوتاه مدت نمی شود.»، توضیح داد: ریزگردها پدیده کوتاه مدتی نیست، بااهمیت ترین کاری که انجام دادیم کانون های ریزگرد در خارج از کشور را شناسایی کردیم. 70 درصد ریزرگردها کانونش در خارج از کشور است و شرکت ملل هم در این زمینه فعال کردیم و در بخش داخلی در موضوعاتی مثل استان خوزستان که باتلاقها خشک شده است بودند، باید آب انتقال یافته کرد و جاهایی باید مالچ پاشی کرد، به هر حال برنامه خوبی تهیه شده است است و باید به صورت خاص به آن پرداخت.

او در رابطه با «جنگ نرم دشمن علیه ایران»، گفت: این جنگ واقعیتی است که وجود دارد و دشمن های می خواهند از این طریق به کشورها آسیب بزنند ، مهم این است که نباید از این جنگ علیه بخش دیگری از مردم، استفاده کنیم، اگر اینگونه شود،خطرش زیاد از جنگ نرمی است که دشمن میخواهد علیه کشورمان انجام دهد. وحدت و هوشیاری مردم می تواند هر جنگ نرمی را مانند جنگ سخت به شکست بکشاند.

جهانگیری در مورد رابطه عدم شفافیت اطلاعات و بسترهای رانت و فساد، اظهار کرد: در مورد قانون دسترسی آزاد به اطلاعات باید گفت این قانون در دولت قبل تصویب شد ولی ابلاغ نشد و در این دولت عملیاتی شد، همه دستگاه ها موظف هستند که اطلاعاتی که مورد نیاز جامعه است، در اختیار افراد قرار بگیرد.

او ادامه داد: هنگامی که فردی می بینید فردی با زد و بند به سرمایه بادآورده می رسد و کسی ده ها سال دارد زحمت می کشد و نمیتواند به یک دهم سرمایه آن فرد برسد، بی انگیزه می شود.

جهانگیری اعتقاد است: در آسیب شناسی که در پرسشها فساد کردم به این نتیجه رسیدم که در مواقعی فساد به عنوان سیاسی تبدیل می شود که من چگونه رقیبم را از صحنه خارج کنم و به او مارک فساد بزنم، اینکه فردی بگوید اگر کسی که فساد کرده است دوست من است نباید مطرح شود، اگر از طرف برابر است باید برخورد چند برابر شود.این مشکلاتی است که وجود دارد ما در این دولت این عنوان را پیگیری کردیم، ستاد مبارزه با فساد با همکاری سه قوه در حال فعالیت است.دولت باید فسادهای بزرگ را پیگیری کند.ما بابک زنجانی به عنوان کسی که بزرگترین فساد قرن را انجام داده است و حدود 14 هزار میلیارد تومان اموال این مملکت را برده است، را دستگیر کردیم. ولی هنوز چیزی عائد ما نشده، کل اموال بابک زنجانی که شناسایی شده است است به 2 هزار میلیارد هم نمی رسد.

او با اشاره به دیدارش با رهبری، گفت: مهمترین عنوان مباحثم با مسئولان قضایی حتی هنگامی که خدمت رهبری رسیدم این بود که باید این پول برگردد وگرنه مدیرانی که در کشور مسئولیت دارند نمیتواند به مردم در آینده پاسخ دهند که چگونه این حجم پول از کشور عزیزمان ایران رفت و برنگشت و بعدش باید مشخص شود که چگونه بابک زنجانی ها ایجاد می شود، چگونه یک جوانی می تواند به سیستم مدیریتی کشور نفوذ کند و این حجم فساد انجام شود. یا اینکه در مقطعی گفته می شد به علت تحریم ها باید پول نقد وارد کشور کنیم و هنگامی که از کشوری پول به فرودگاه می آوردند تا تحویل بانک مرکزی دهند، می گفتند 30 میلیون دلارش نیست. این فسادهای بزرگ باید بررسی شود.

او در رابطه با بیشترین زمینه های فساد، گفت: تغییر کاربری ها و تصرف منابع طبیعی جاهایی است که فساد رخ داد، در منابع نظام بانکی فساد زیاد است، باید همه نهادهای حکومتی در اتاق های شیشه ای قرار بگیرند، اگر میخواهیم که جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که بار دینی دارد،خواهان ریشه کنی فساد هستیم باید همه دستگاه های حکومتی براق شفاف عمل کنند، هم دستگاه های قضایی و اجرایی براق عمل کنند،، باید رسانه ها آزاد وارد نقد شوند، بعضی از همین مسائلی که اخیرا کشف شد، این مواردی که اخیرا کشف شد؛ در اینترنت مطرح شد، من حتما در تعامل جدید با دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی این عزم را جزم خواهم کرد که ریشه فساد از بین بروند.

واژه های کلیدی: ایران | قانون | برخورد | ایرانی | قانونی | جهانگیری | قانون اساسی | ریاست جمهوری | انتخابات ریاست جمهوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *