خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

بنزین 3400 تومانی جهت یارانه 150 هزار تومانی

برای تحقق وعده آقای قالیباف، قیمت بنزین باید حدود 2400 تومان و قیمت گازوییل 800 تومان زیاد کردن داده شود تا درآمد کافی جهت پرداخت یارانه 150 هزار تومانی به هر ک

بنزین 3400 تومانی جهت یارانه 150 هزار تومانی

بنزین 3400 تومانی جهت یارانه 150 هزار تومانی

عبارات مهم : انرژی

برای تحقق وعده آقای قالیباف، قیمت بنزین باید حدود 2400 تومان و قیمت گازوییل 800 تومان زیاد کردن داده شود تا درآمد کافی جهت پرداخت یارانه 150 هزار تومانی به هر کس تامین شود.

سعیده شفیعی طی یادداشتی با عنوان «راستی­ آزمایی وعده 150 هزار تومانی یارانه نقدی قالیباف» که آن را جهت ایلنا ارسال کرده است، نوشت:

بنزین 3400 تومانی جهت یارانه 150 هزار تومانی

یارانه­ نقدی به مهم­ترین دستاویز نامزدهای اصولگرای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تبدیل شده است است و دو کاندیدای مهم جناح اصولگرا به صورت مکرر در تبلیغات انتخاباتی خود از زیاد کردن چندبرابری یارانه­ پرداختی به خانوارها در برنامه ­های خود سخن می­ گویند. این در حالی است که مشخص نیست منابع پرداخت این یارانه ­ها از کدام محل باید تامین شود و آیا پرداخت این منابع به نفع اقتصاد کشور خواهد بود؟

«محمدباقر قالیباف، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز در دولت مردم، متعهد می شویم که حتما با توجه به زیاد کردن قیمت ها، یارانه ها را نیز تا سه برابر زیاد کردن دهیم و به ۱۵۰ هزار تومان برسانیم. وی طی سخنانی گفت: نخستین توصیه ­ای که باید درخصوص یارانه ها بدانیم این است که یارانه حق مردم است و در این زمینه منتی بر مردم نداریم زیرا در همه دنیا همین گونه است، هنگامی که که مردم در یک شرایط خاصی قرار می­ گیرند دولت ­ها از مردم ­شان دفاع می­ کنند.»

برای تحقق وعده آقای قالیباف، قیمت بنزین باید حدود 2400 تومان و قیمت گازوییل 800 تومان زیاد کردن داده شود تا درآمد کافی جهت پرداخت یارانه 150 هزار تومانی به هر ک

بر اساس قانون، در فاز اول هدفمندی یارانه ­ها، دولت مجاز بود از محل زیاد کردن قیمت حامل­ های انرژی معادل 300 هزار میلیارد ریال درآمد کسب نماید. 50 درصد این رقم (150 هزار میلیارد ریال) باید بر اساس قانون به خانوارها پرداخت می­ شد، 30 درصد (90 هزار میلیارد ریال) به بنگاه­ های تولیدی و 20 درصد مابقی (60 هزار میلیارد ریال) بابت کسری بودجه و زیاد کردن هزینه­ های دولت صرف می ­شد. اگر چه دولت باید تنها 50 درصد درآمد حاصل از زیاد کردن قیمت حامل­های انرژی را به خانوارها پرداخت می­ کرد ولی متأسفانه دولتمردان به قانون پایبند نبودند و در عمل پرداختی به خانوارها از رقم کل درآمد حاصل از زیاد کردن قیمت حامل­ های انرژی پیشی گرفت. در شرایط کنونی دو کاندیدای مهم که شعار زیاد کردن یارانه­ ها را سرمی­ دهند به قانون هدفمندی یارانه­ ها، زیاد کردن درآمد دولت از محل زیاد کردن قیمت حامل­های انرژی و سهم پرداختی به صنایع توجه ندارند و تنها جهت جذب رای زیاد وعده پرداخت پول زیاد سر می ­دهند؛ در حالی که کارشناسان به خوبی می­ دانند پرداخت این ارقام نه از عهده دولت و نه از عهده هیچ نهاد دیگری برمی­ آید.

همان گونه که ذکر شد، دولت بر اساس قانون باید 20 درصد از کل درآمد حاصل از زیاد کردن قیمت حامل­ های انرژی را بابت جبران کسری بودجه و هزینه ­های اجرای قانون به خود تخصیص داده شده است می­داد ولی در عمل نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه دولت مجبور شد از ردیف بودجه عمرانی رقمی را به این بخش تخصیص داده شده است دهد. همچنین مجبور به استقراض از بانک مرکزی نیز گردید که این امر باعث زیاد کردن پایه پولی و رشد تصاعدی سطح عمومی قیمت­ها شد.

قرار بود این طرح به کم کردن مصرف سوخت و زیاد کردن توزیع درآمد در اقتصاد کشور منجر شود ولی به علت عدم انضباط مالی دولت و استقراض مداوم از بانک مرکزی زمینه ­ساز بروز تورم فزاینده شد و عملاً به ضد خود تبدیل شد. همچنین دولت هرگز نتوانست به اقشار نشانه (دو دهک پایین درآمدی) کمک نماید و با پرداخت یارانه به تمامی اقشار، طرح از نشانه خود به شدت دور نمود. علاوه بر این دولت با زیاد کردن هزینه تولید و عدم جبران آن به علت عدم پرداخت سهم صنعت، عملاً رکود را در کشور تعمیق بخشید.

بنزین 3400 تومانی جهت یارانه 150 هزار تومانی

در حال حاضر، بنا بر آمار رسمی اعلام شده است به وسیله مراکز آماری، دولت یازدهم ماهیانه 3500 میلیارد تومان صرف یارانه نقدی پرداختی به خانوارها کرده است. این رقم در حالی پرداخت شده است است که قیمت بنزین از سطح هزار تومان فراتر نرفته و با توجه به زیاد کردن قیمت دلار طی سال­های 1390 و 1391، نشانه رسیدن به فوب خلیج­فارس نیز محقق نشده است. کاندیداهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری در حالی وعده سه تا هشت برابری یارانه پرداختی را مطرح می­کنند که توجهی به پیشینه و کارنامه این برنامه طی سال­های اجرایی آن ندارند و تنها به وعده­های پوپولیستی خود ادامه می ­دهند. بدهید جهت مشخص نیست در صورت به قدرت رسیدن چه عواقب وحشتناکی گریبانگیر اقتصاد کشور عزیزمان ایران را خواهد گرفت.

خبرگزاری مهر در این خصوص نوشت: هم ­اکنون تعداد متقاضیان دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها از 20 تا 30 فروردین ماه جاری از مرز 70 میلیون نفر گذشته است.

برای تحقق وعده آقای قالیباف، قیمت بنزین باید حدود 2400 تومان و قیمت گازوییل 800 تومان زیاد کردن داده شود تا درآمد کافی جهت پرداخت یارانه 150 هزار تومانی به هر ک

اگر ادعای آقای قالیباف مبنی بر پرداخت یارانه 150 هزار تومانی به هر نفر را مدنظر قرار دهیم، با فرض جمعیت 70 میلیونی یارانه بگیر، دولت احتمالی ایشان باید ماهیانه 10 هزار و 500 میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه نقدی به خانوارها کند که این رقم سالیانه بالغ بر 126 هزار میلیارد تومان خواهد گردید. جهت درک درست از بزرگی این رقم کافی است بدانید 126 هزار میلیارد تومان، هفت برابر بودجه عمرانی محقق شده است دولت طی یازده ماهه سال گذشته می ­باشد. همچنین این رقم معادل دوبرابر درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز طی یازده ماهه سال گذشته بوده و 71 درصد از کل درآمدهای دولت در این دوره را تشکیل می ­دهد. این ارقام به خوبی بیانگر ناصحیح بودن و غیرعملی بودن وعده آقای قالیباف می باشد! چگونه ممکن است دولتی دوبرابر درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز خود را تنها به پرداخت یارانه به خانوارها تخصیص داده شده است دهد؟ در این صورت، وظیفه هزینه جاری و عمرانی چه خواهد شد؟

این در حالی است که بر اساس قانون، دولت باید تنها نیمی از درآمد حاصل از زیاد کردن قیمت­ حامل­های انرژی را به خانوارها و 30 درصد از درآمد را به حمایت از بنگاه­های تولیدی تخصیص داده شده است دهد. درواقع دولت احتمالی ایشان باید 252 هزار میلیارد تومان از محل زیاد کردن قیمت حامل­های انرژی درآمد کسب کند تا بتواند این مبالغ را به این دو بخش پرداخت کند.

بنزین 3400 تومانی جهت یارانه 150 هزار تومانی

لازم به ذکر است با فرض ثبات مصرف، درآمد دولت تنها از محل زیاد کردن ۳۰۰ تومانی قیمت بنزین و ۱۰۰ تومانی قیمت گازوییل، سالیانه ۱۱ هزار میلیارد تومان زیاد کردن خواهد یافت. جهت تحقق وعده آقای قالیباف، قیمت بنزین باید حدود 2400 تومان و قیمت گازوییل 800 تومان زیاد کردن داده شود تا درآمد کافی جهت پرداخت یارانه 150 هزار تومانی به هر کس تامین شود. در غیر این صورت این امر شدنی نیست؛ مگر این که ایشان به امدادهای غیبی متوسل شوند و از منابع دیگری جهت پرداخت یارانه استفاده کنند.

واژه های کلیدی: انرژی | بنزین | قانون | یارانه | یارانه بگیر | یارانه نقدی | دریافت یارانه | پرداخت یارانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *