خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

کیک زرد چیست؟

کیک زرد یکی از مفاهیم پرکاربرد در صنعت انرژی هسته‌ای است؛ این روزها با توجه به کارشکنی انگلیس در صدور مجوز در قالب کانال خرید برجام، جهت انتقال 950 تن کیک ز

کیک زرد چیست؟

به گزارش گروه وبگردی کلوب خبرنگاران جوان، کیک زرد یکی از مفاهیم پرکاربرد در صنعت انرژی هسته ای است؛ این روزها با توجه به کارشکنی انگلیس در صدور مجوز در قالب کانال خرید برجام، جهت انتقال 950 تن کیک زرد از قزاقستان به ایران، بار دیگر این کیک هسته ای به صدر اخبار آمده است.

عبارات مهم : تبدیل
کیک زرد چیست؟

کیک زرد یا Yellow cake که به نام اورانیا (Urania) هم آشنا می شود، در واقع، خاک معدنی اورانیوم است که پس از گذراندن مراحل تصفیه و پردازش های لازم، از سنگ معدنی آن تهیه می شود. تهیه این ماده، به منزله رسیدن به بخش میانی مراحل متفاوت تصفیه سنگ معدن اورانیوم است و باید توجه داشت که فاصله بسیار زیادی جهت استفاده در بمب اتمی دارد. روش تهیه کیک زرد، کاملاً به نوع سنگ معدن به دست آمده، بستگی دارد؛ ولی به طور معمول، با آسیاب کردن و پردازش های شیمیایی بر روی سنگ معدن اورانیوم، پودر زبر و زردرنگی به دست می آید که قابلیت حل شدن در آب را ندارد و غلظت اکسید اورانیوم آن، حدود 80 درصد خواهد بود. این پودر، در دمایی معادل 2878 درجه سانتی گراد ذوب می شود.

روش تهیه کیک زرد

ابتدا سنگ معدن با دستگاه های مخصوصی خرد و آسیاب می شود و پس از آن، جهت جداسازی اورانیوم و اوج بردن خلوص خاک سنگ، آن را در حمامی از اسید سولفوریک، آلکالاین و یا پراکسید، می خوابانند. این عمل، جهت به دست آوردن اورانیوم خالص تر صورت می گیرد؛ سپس محصول به دست آمده را خشک و فیلتر می کنند و نتیجه آن، چیزی خواهد شد که به «کیک زرد» معروف است.

امروزه روش های جدیدی جهت تهیه پودر اورانیوم وجود دارد که محصول آنها بیش از آن که زرد باشد، به قهوه ای و سیاه نزدیک است، در واقع، رنگ ماده به دست آمده، به میزان وجود ناخالصی ها در این پودر بستگی دارد. نهادن این نام بر روی این محصول، به گذشته بر می گردد؛ زیرا در آن وقت، کیفیت روش های خالص سازی سنگ معدن، مناسب نبود و ماده به دست آمده، زرد رنگ بود.

مواد تشکیل دهنده کیک زرد

بخش مهم کیک زرد (معادل 70-90 درصد وزنی)، مشمول بر اکسیدهای اورانیوم با فرمول شیمیایی U3O8 و یا سایر اکسیدهاست و بقیه آن از دیگر موادی تشکیل شده است که بااهمیت ترین آنها عبارتند از:

1. هیدروکسید اورانیوم که در صنایع ساخت شیشه و سرامیک کاربرد دارد. این ماده، تشعشع رادیواکتیو دارد و باید با شرایط خاصی نگه داری و حمل شود.

2. سولفات اورانیوم که ماده ای بی بو با رنگ زرد لیمویی است.

3. اکسید اورانیوم زرد یا اورانیت سدیم که ماده ای با رنگ زرد – نارنجی است.

4. پراکسید اورانیوم با رنگ زرد کم رنگ.

کاربردهای کیک زرد

کیک زرد عموماً جهت تهیه سوخت رآکتورهای هسته ای به کار برده می شود و در واقع، این ماده است که پس از پردازش هایی به UO2 تبدیل شده، جهت استفاده در میله های سوختی، به کار برده می شود. این ماده جهت غنی سازی، می تواند به گاز هگزا فلوراید اورانیوم یا UF6 تبدیل شود؛ چون در این صورت، می توان چگالی ایزوتوپ های اورانیوم 235 را در آن زیاد کردن داد. در هر صورت، کیک زرد در اغلب کشورهایی که معادن طبیعی اورانیوم دارند، تهیه می شود و تولید این ماده، مسئله خاصی ندارد و به طور متوسط، سالیانه 64 هزار تن از این ماده در دنیا تولید می شود.

منبع:میزان

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: تبدیل | محصول | شیمیایی | کیک زرد | کیک زرد چیست | انرژی هسته ای | برجام | انگلیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *